True living, HUR mycket städar ni???

I nuvarande lägenheten städar jag så lite som möjligt, den är dåligt strukturerad och allmänt hemsk, det är ett jäkla projekt varje gång vi ska städa för det är prylar överallt. Kök och badrum hålls på en bra nivå, i övrigt handlar det mest om att bekämpa katthåren.

Nu flyttar vi snart och då ska jag införa mina städrutiner som jag haft sedan jag flyttade hemifrån (dammsuga några dagar i veckan, dammtorka och våttorka en gång i veckan, etc.). Dock går det normalt sett fort för mig att städa då jag är noga med att ha ett lättstädat hem, jag har inget emot att städa men jag avskyr att ha lång startsträcka. Min förra lägenhet, som var lika stor som den jag bor i nu, kunde dammsugas, dammtorkas (hyllor, fönsterbrädor, speglar, skåp etc.) och ta badrum och kök på en sisådär max tjugofem minuter. Skulle jag våttorka blev det ytterligare tio minuter.

Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak?
Putsar fönster?
Dammar/dammsuger/torkar golv?

Väggar och tak? Hmm har skurat bort diverse smuts från taket i badrummet men det händer inte ofta.

Putsar fönstren ca 2 ggr per år, gillar när de är rena på hösten innan jag flyttar in igen. :)

Dammsuger mellan 1-2 ggr per vecka, skurar toaletten och köket 1 gång per vecka. Dammtorkar inte tillräckligt ofta :)

Blir bara bättre och bättre:D

Tja t o m mitt ex har renare än jag:p Min undran då blir bara, VARFÖR städade han inte VÅRT hem på samma vis som han städar sitt nuvarande????

KUNDE det ha räddat äktenskapet (tror iofs inte det, men tanken finns???

Var iofs andra saker som spelade in, men iaf???

Tar inte lång stund/dag om man städar varje dag, för det hinner aldrig bli speciellt mycket att "röja upp". Föredrar att städa kring 15 minuter/dag än timtal eller heldag nån gång ibland för att det gått så långt att det då är ett måste att städa.

Har man det inte i ryggmärgen så tar det mängder av tankekraft man kanske inte har.

Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak? Ehm.. :angel:
Putsar fönster? Innan jag flyttar ut :p
Dammar/dammsuger/torkar golv? Ett par gånger/ vecka (har en golden retriever som hårar en del)

Hur mycket tankekraft tar det att städa i timtal/flera dagar för att det blivit ett nödvändigt måste som inte går att undvika längre?

Hur mycket tankekraft tar det att städa i timtal/flera dagar för att det blivit ett nödvändigt måste som inte går att undvika längre?
Betydligt mycket mindre. Jag är helt tvärtom mot dig. Röjer hellre hela lägenheten en gång då och då än plockar lite smått varje dag. Men jag bor å andra sidan med en treåring som plockar fram saker fortare än jag hinner ta väck dem igen. Då är det mer tidseffektivt att städa när hon inte är hemma!

Jag har haft småbarn jag med, djur, hundar och hela balunsen men föredrar som sagt personligen att ha rent och fräscht hela tiden än rent bara ibland där jag bor.

Jag har haft småbarn jag med, djur, hundar och hela balunsen men föredrar som sagt personligen att ha rent och fräscht hela tiden än rent bara ibland där jag bor.
Det handlar ju om prioriteringar. Jag prioriterar att vara med mitt barn och sen min egen tid och återhämtning. Att resa mig nu och ta hand om de påsar som står i hallen kräver för mycket mental energi för att det ska vara värt det.

Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak?
Putsar fönster?
Dammar/dammsuger/torkar golv?

Någon som törs erkänna sina "snuskiga" vanor (eller brist på desamma??)

Insåg nu i min städiver att jag nog aldrig :o tidigare ägnat taken en sån omtanke.... Visst har jag dammsugit bort spindelväv och så, men inte tusan har jag TVÄTTAT dem!

Och ja, jag har bott här snart 24 år:p

Blev oerhört glad förra sommaren när min veterinär talade om att hon inte putsat fönstren på 5 år:D

Typiskt hästmänniskor, eller???
Jag hatar verkligen att städa. Gör det så sällan som möjligt..
Dammsuger kanske allt mellan en gång i veckan till en gång på typ två månader, taket har jag aldrig städat på ngt sätt alls, vissa itsatta väggar torkar jag av med trasa ngn/ngr gånger per år. Fönstren har jag putsat en gång under de 5,5 åren vi bott i nuvarande hus, har inga planer på att göra det igen heller.. Dammar gör jag med några månaders mellanrum och torkar golv lite då och då, går oftast ett gäng veckor mellan.

Jag har dock som mål att städa badrum och dammsuga en gång i veckan. Försöker också hålla köket rent, men är dålig på att torka kaklet osv..

Att skriva att Du prioriterar tid med ditt barn före att städa är faktiskt lite att indikera att jag inte gjort det eftersom jag tar en kort stund varje dag för att städa.

Hur andra har det, deras liv, deras hem, de som bor där, deras val så för mig finns inget behov av att peka på vad jag tycker om det..

Att jag orkar hålla efter som jag gör beror nog på att jag slänger massor med saker som känns onödigt, var sak har sin plats och jag har inte en massa småprylar som måste plockas ner varje gång jag ska dammtorka. Det handlar om några enstaka, väl utvalda, prylar som står framme hos mig :)

Bor dessutom i lägenhet så har ingen utsida att ta hand om :D

Att skriva att Du prioriterar tid med ditt barn före att städa är faktiskt lite att indikera att jag inte gjort det eftersom jag tar en kort stund varje dag för att städa.

Hur andra har det, deras liv, deras hem, de som bor där, deras val så för mig finns inget behov av att peka på vad jag tycker om det..
Du själv insinuerade ju att alla bör klara av att lägga 15 min om dagen på städning. Jag försöker förklara att så inte är fallet. Jag lägger inga som helst värderingar i hur du lever, jag säger bara att alla inte kan fungera lika.

Dammsuger/torkar väggar eller tak har jag nog aldrig gjort :angel:
Putsar fönster gör jag typ när jag flyttar..eller när man inte ser ut genom dom mer.
Dammsuger och våttorkar golv försöker jag göra 1 gång i veckan. Skulle behöva göras oftare egentligen då jag har hund som fäller mycket. 1 gång i veckan städar jag också badrum och kök och byter handddukar/sängkläder m.m.

Småplockar gör jag varje dag nästan så det inte blir så mycket saker som ligger och skräpar på "fel" plats.

Är alltid lite för skitigt hemma egentligen pga hundhår och all smuts som hundarna drar in, men det får man leva med! Brukar alltid få panikstäda lite om jag ska få besök. :p

Kort sagt; vissa inlägg både i den här tråden och i den förra "hur ofta städar ni-tråden"ger mig vibbar av boenden i klass med såna som man ser på tv att diverse tanter och städteam röjer upp i och fejar bort lager med lort från, men jag skulle aldrig i livet lägga mig i hur andra städar, vad de gör istället eller ifrågasätta deras val, absolut inte för det är som sagt deras liv, de väljer hur de vill ha det där de bor och om de trivs så och inte störs av det så är det inget som har med mig att göra.

Frågan var hur hinner ni? svaret blev att det tar inte längre tid än ca 15 minuter/dag om man gör det dagligen. Tar inte timtal för någon om det görs ofta faktiskt om man då inte bor på en enorm herrgård med 34 rum eller så, men ingenstans har jag skrivit att alla ska eller alla kan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka