True living, HUR mycket städar ni???

Jag dammsuger en gång i månaden max, våttorka tror jag inte att jag har gjort det här året.

Försöker att plocka undran varje kväll, typ alla leksaker som ligger i en strid ström från barnets rum och över hela huset. Kasta ned smutstvätt nedför källartrappen och försöka hålla köket borta från en sanitär olägenhet. Kan dra några drag med sopen där barnet, eller någon annan havreknäckeätande person suttit (en av få gånger jag saknar hund). Toaletten snabbtorkas kanske två gånger i veckan, avskyr smutsigt sanitetsporslin.

Inte heller min man är särskild flitig med varken dammsugaren eller moppen.

Däremot så gör jag jobbet någon gång i veckan att trycka på knappen på No-No och sedan hans fru Na-Na, my precious.

Fönstertvätt gjordes för första gången i vårt hus nu i våras, i alla fall hälften av fönstren, sist var när flyttstädet tog dem innan vi flyttade in hösten 2008. Men nu har jag köpt en sådan där fönstertvätt så nu är det lite roligt, i alla fall en stund.

Byta sängkläder, hualigen så jobbigt och tråkigt det är. Går nog 3-4 veckor mellan gångerna. Vi duschar dock på kvällen så genomäckligt blir det inte.

Städhjälp varannan vecka och beställer storstädning med fönsterputs en eller två gånger per år.

För mig är det väl använda pengar och jag är glad att jag har råd:)

Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak? Aldrig ens tänkt tanken. Utom att torka av väggen bakom råttburen nån enstaka gång.

Putsar fönster? Görs när jag flyttstädar

Dammar/dammsuger/torkar golv? Skulle tippa på var fjärde månad ungefär. Kan sopa upp det värsta när det är riktigt illa.

Någon som törs erkänna sina "snuskiga" vanor (eller brist på desamma??) Jag byter sängkläder waaaaay för sällan. Jag är för lat :o Och jag hatar att diska, så diskbänken är som standard fylld av äcklig, gammal disk.

Ibland önskar jag att jag var pedant istället. Det hade varit lite trevligare att visa upp för vänner. Som det är nu släpper jag inte ens in folk i min lägenhet :angel: Och ja, jag skäms.

Jag klarar ju inte av att göra NÅGOT ovanför axelhöjd så...well. Gränsen går vid att ställa upp saker på hyllor, och eventuellt torka av dem. Ibland.
Försöker att dammsuga och diska (!!) en gång i veckan...(diskar såklart oftare vid behov, men en gång i veckan är väl ungefär vad jag klarar av...)
Torka golv gör jag aldrig. Tvätta fönster klarar jag inte.
Fläckar kan jag gnida bort med fläcksuddare, men inte så att jag står och tvättar väggar och har mig...never.
Är också extremt dålig på att byta sängkläder.
Släpper kläderna där jag tar av mig dem ungefär, sedan får de ligga tills jag orkar ta tag i det...

Kronisk värk och "Jag ska bara..." sätter stopp för en hel del...önskar verkligen att jag KUNDE hålla ordning. Men jag kan inte...har aldrig kunnat :(
*skäms*

Försöker diska och dammsuga en gång i veckan. Byter lakan kanske månadsvis. Tvätta fönster? Njae. Inte så ofta. Väggar och tak har jag nog aldrig tvättat.

Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak?
Putsar fönster?
Dammar/dammsuger/torkar golv?

Tar hand om väggar å tak - inte alls om inget stänger på dom. Listerna får sig någon gång ibland.

Tvättar fönstren 1 ggr per år, 2 ggr per år ytterst sällan.

Dammar när jag känner att det behövs, varannan månad kanske.

Dammsuger 2-3 ggr i veckan när katten fäller. 1 gång när katten inte fäller och jag mår dåligt.

Damtorkar 1 gång i veckan till en gång varannan vecka.

Jag damsuger, dammar, torkar golv och städar toaletten en gång i veckan. Bor själv och är nästan aldrig hemma så behövs inte oftare.

Diskar gör jag varannan dag. Bänkar och spis blir dock rena/avplockade varje dag.

Putsa fönster och torkar väggar gör jag väl en gång om året ungefär. När jag gör vårstädningen.

Putsar fönster?

Någon som törs erkänna sina "snuskiga" vanor (eller brist på desamma??)

Insåg nu i min städiver att jag nog aldrig :o tidigare ägnat taken en sån omtanke.... Visst har jag dammsugit bort spindelväv och så, men inte tusan har jag TVÄTTAT dem!

Och ja, jag har bott här snart 24 år:p

Blev oerhört glad förra sommaren när min veterinär talade om att hon inte putsat fönstren på 5 år:D

Typiskt hästmänniskor, eller???

Hm. jag är inte pedant på någe vis. Tycker det är skitobbigt då vissa ska har så noggrant och skrubbar varje hörn (och tak) trots att det inte behövs. (hint mina föräldrar.)-de tycker nog mitt hem är en svinstia-men mitt hus mina regler och det vet ve..)

Men,vill att det åtminstone ska SE rent ut.
Vi hjälps åt att våt/rentorka golv,toaletter och kök vid behov.
Det kan vara varje dag,men tex vintertid så blir det/ser det mindre smutsigt på golv och så, då kan det ta varanna vecka typ..Men då dammsugs det också.

Diskmarskin och tvättmarskin går när de blir fullmatade, handdisk typ varannan dag.

Sen görs storstäd med städhjälp i hela huset-då det dammtorkas och rensas ut ca var 3 månad och fönsterputs 1ggr/år.

Jag är dålig på att städa. Sambon likaså. Således går det ofta... ett tag... mellan gångerna. Inga fasta intervall, utan när någon av oss tröttnat på att det är lite väl skräpigt alternativt att man näst intill skäms när det kommer någon på besök.

Däremot händer det lite då och då att någon av oss sätter ner foten och säger att nu måste det verkligen röjas! Då går det med en himla fart och vi skrubbar minsta lilla hörn :D Ofta sammanfaller dessa tillfällen med att vi får besök av typ min mamma :angel: Men det är en anledning så god som någon, tycker jag.

Ser att någon ansåg dammsugning en gång i veckan som att en städar för lite. Välkommen hem till mig, säger jag bara. Sopar gör vi lite oftare, men det är mest för att vi har katter.

Rent generellt tycker jag att livet är för kort för att jag ska ha lust att lägga tid på städning jämt och ständigt. Det finns viktigare saker. Dessutom tror jag att det är hälsosamt att ha lite lagom skitigt i hörnen.

Jag dammsög betydligt mer sällan när jag bara hade vanlig dammsugare. Men en handdammsugare med långt skaft är perfekt för att dra av det värsta när man känner under fötterna att det behövs ;) Så jag rekommenderar typ alla att skaffa en!

Jag är dålig på att städa. Sambon likaså. Således går det ofta... ett tag... mellan gångerna. Inga fasta intervall, utan när någon av oss tröttnat på att det är lite väl skräpigt alternativt att man näst intill skäms när det kommer någon på besök.

Däremot händer det lite då och då att någon av oss sätter ner foten och säger att nu måste det verkligen röjas! Då går det med en himla fart och vi skrubbar minsta lilla hörn :D Ofta sammanfaller dessa tillfällen med att vi får besök av typ min mamma :angel: Men det är en anledning så god som någon, tycker jag.

Ser att någon ansåg dammsugning en gång i veckan som att en städar för lite. Välkommen hem till mig, säger jag bara. Sopar gör vi lite oftare, men det är mest för att vi har katter.

Rent generellt tycker jag att livet är för kort för att jag ska ha lust att lägga tid på städning jämt och ständigt. Det finns viktigare saker. Dessutom tror jag att det är hälsosamt att ha lite lagom skitigt i hörnen.

Det bästa jag vet är när svärmor eller sambons syster kommer på besök, de är maniska städare :D

Förra sommaren röjde svärmor + manligt sällskap även hela gården och grävde fram rabatterna och dikade runt nästan hela ponnyernas hage (med maskin).
De var här i två veckor.

Jag kan hålla ordning om det inte är så mycket prylar. Men vi har prylar till förbannelse :crazy:

Och när jag kommer hem 12-14 timmar efter att jag åkte till jobbet så går skötsel av djuren först.

Sen är det typ dags att stupa i säng.

Men jag är rörig, även med mer tid. Jätterörig. Inte i stallet dock.

När jag dammsuger golven drar jag kanske ett tag i hörnen däruppe också om jag ser att det hänger någon spindelväv. Likaså när jag dammtorkar. Systematisk dammtorkning av tak och väggar kan det bli när jag storstädar, vilket jag tar ett rum då och då. Varje år i alla fall.

Putsar fönster?
En gång om året brukar det bli. Plus någon extra gång på de rutor som behövs.

Dammar och dammsuger en gång i veckan. Våttorkar golv efter behov, vilket kan innebära varje vecka under geggaperioden, ändå känns det aldrig riktigt rent pga många leriga tassar och känsliga golv.

Taket har jag aldrig tagit, men har bara bott här i 6 månader. Väggarna i badrummet tar jag var 2-3e månad. Tapeten i hallen torkas av någon gång i månaden, har små lurviga hundar som alltid skakar av sig värsta smutsen på hallväggarna :grin:

Fönster blir nog 1 gång per år, eller om det har blivit en massa fingeravtryck på dom.

Dammtorkar gör jag minst 1 gång i veckan, likaså torkar golven, och i samma veva torkar jag lister och dörrar/dörrkarmar. Dammsuger eller sopar gör jag nog varje dag...

Disken tar jag eller sambon hand om 1-2 ggr per dag. Torkar ur kylen gör jag åtminstone 1 gång i månaden. Torkar köksluckor ca 1 gång i veckan.

Sängkläder byts efter 2 veckor. Dammsugar soffan 1-2 ggr i månaden... Äsch nu måste jag ge mig. Jag jobbar med sanering så jag är lite yrkesskadad :o

Hej!

Vi städar en gång/vecka. Det låter förstås oerhört mycket men är det egentligen inte. Varje vecka bestämmer vi oss för vilket område som behöver bli städat- ett skåp, ett golv eller något annat och sen ser vi till att just det stället blir rent. Dammsuger vi tar vi hela lägenheten. Tvätta gör vi när det det behövs. Sen plockar vi alltid undan efter oss när vi ätit och ser till att det är diskat och rent innan vi går och lägger oss, vi ser också till att alltid lämna stälen vi varit i lite bättre skick än de var när vi kom dit. På detta sätt kommer vår lägenhet någon gång i framtiden bli ren, men det har vi inte bråttom med :-)

/Lavinia, spenderar hellre tiden på annat än städning

Putsar fönster?

Någon som törs erkänna sina "snuskiga" vanor (eller brist på desamma??)

Insåg nu i min städiver att jag nog aldrig :o tidigare ägnat taken en sån omtanke.... Visst har jag dammsugit bort spindelväv och så, men inte tusan har jag TVÄTTAT dem!

Och ja, jag har bott här snart 24 år:p

Blev oerhört glad förra sommaren när min veterinär talade om att hon inte putsat fönstren på 5 år:D

Typiskt hästmänniskor, eller???

Jag är pedantisk, min man är pedantisk.
Han dammsuger gärna varje dag, svabbar minst en gång i veckan.
Jag gillar att torka saker, torka diskbänken framför allt. Tvättar fönsterna minst en gång om året, ofta till vårstädningen!

Jag brukar få ryck och storstäda en till två gånger om året, då brukar jag stå i bh och trosor och städa badrummet från golv till tak, då tycker min man att jag är lite extrem, men jävlar va det luktar gott efteråt :D

Gud, jag är skitdålig på städ ...
Sen har jag tusen andra saker att göra- jag HINNER inte lägga ner all energi på hemmet. :angel: Jag tar det när det behövs, ibland blundar jag lite extra länge också..
Men det blir mer ofta sen det om katt och hund till familjen..
Fönstren är dock en sak för sig. Förr skurade jag dom när jag flyttade. Alltså aldrig under tiden jag bodde.... Nu har jag köpt gård, jag tänkte nog bo kvar här, så jag får nog ta mig i kragen framöver. :meh:

Däremot så är jag ett STÄDFREAK och EXTREMT pedantisk med städning på jobbet, även i diverse hörn och skrymslen som inte ens syns. (Kock). Jag kan knapp koncentrera mej om det inte är ordning och reda och rent.

Men visst kan jag få ryck hemma, men då blir det oftast ett jätteprojekt. Då tar med sällanstädet som dörrar, handtag, omkring handtag, lysknappar, lampor, lister, inuti lådor, väggar, dörrkarmar . Och allt däremellan då. Jag möblerar gärna om samtidigt så det blir extra rörigt. :up: Och jag vill helst vara ifred, blir tokfokuserad och oftast ser jag nog ut som ett åskmoln dom gångerna :rage:

BEFRIANDE att höra så många som INTE dammsuger tak/väggar etc...
Har känt mig usel så länge som INTE gör det... Visst finns det ibland spindelnät, men jag har försvarat mig med att spindlar tar flugor:p
Nåja, NU kör jag järnet, första gången (tror jag) sen jag flyttade in fär snart 24 år sen:crazy:

Kör igenom huset skoningslöst, sakta går det, men rent blir det! Garderoberna får dock komma sist...

Har så många runt mig med PERFEKTA hem, inte en dammråtta, allt på sin plats och inget grus vid dörren. Har verkligen haft ångest för det! Men sååå Skönt att se att det finns fler som jag! Kanske har vi roligare än dom som städar jämt??

Och ni som verkligen städar stup i kvarten, hur HINNER ni??

Är ni två i hushållet som delar upp saker, eller har ni ingen gård? Inte illa ment, jag vill verkligen veta? (kanske Buke är en tidsbov för mig???:crazy: )

Tar inte lång stund/dag om man städar varje dag, för det hinner aldrig bli speciellt mycket att "röja upp". Föredrar att städa kring 15 minuter/dag än timtal eller heldag nån gång ibland för att det gått så långt att det då är ett måste att städa.

Dammsuger/torkar ni era väggar/tak? Ehh, va?
Putsar fönster? Bott här ett år och putsat en gång :D
Dammar/dammsuger/torkar golv? Kanske en gång i månaden, knappt :o

Jag är pinsamt dålig på att städa och plocka undan. En mästare på att ta fram saker. Tiden är väl den stora boven. Jobbar långa dagar och vet inte om grannarna skulle uppskatta att jag dammsuger på nätterna. Men jag är som sagt pinsamt dålig på att plocka undan efter mig och om jag hade gjort det hade jag dammsugit, torkat golv och dammat på en timme. Så skärpning, i helgen ska det bli fint hos mig och sen blir det en timmes städning minst varje vecka :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka