True living, HUR mycket städar ni???

Från mig kom det, då jag skrev det. Perfekt för mig, enligt mig och hur jag vill ha det.

Jo, jag såg att du skrev det. Jag trodde att diskussionen gällde mer eller mindre rent och mer eller mindre smutsigt, bara. Jag visste inte att du tycker att det har med perfektion att göra.

Oftare än jag vill men mindre än vad som behövs för att alltid vara redo för oväntat besök av städpedanterna i bekantskapskretsen;)

Tre-fyra halvlånghåriga hundar som jobbar i djurstall, i kombo med en ganska liten lägenhet med öppen planlösning är inte optimalt ur städsynpunkt...

Städar när det behövs mellanåt och ibland alldeles för sällan.
Just nu blir det väldigt sällan pga. sjukdom men den som stör sig kan gärna dra ett varv med dammsugaren den står framme, jag klarar inte just nu att lyfta upp åbäket och knöla in en i städskåpet så den får stå där och lipa åt mig medans dammråttorna lipar åt den :p

Jag har jobbat inom städ och i alla fall här spelar det ingen roll om kunderna bor "i bushen", vill de ha städat och betalar det pris som är så får de städat.

Värt att kolla när du pratar med ev städfirma är om de har nån minimitid/kund. Där jag jobbade så gällde 2 timmar.. Lagom roligt när man kom till en etta på 32 kmv som bara skulle städas vanligt :meh:

torka tak?! Finns det någon som gör detta? Jag har vitmålade tak som jag definitivt inte kan torka för då blir det gråa fläckar och jätte fult, så väggar och tak låter jag vara.

Dammsuger gör jag väl kanske var 3dje vecka och torka golvet varannan månad.
Dammtorkar varannan månad kanske.

Disken tar jag reda på varje dag, och småplockar här varje eller varannan dag eftersom jag är väldigt stökig av mig, men ändå egentligen ogillar när det är stökigt... logiskt va?

Jo, jag såg att du skrev det. Jag trodde att diskussionen gällde mer eller mindre rent och mer eller mindre smutsigt, bara. Jag visste inte att du tycker att det har med perfektion att göra.

Tja - vi kan ju diskutera semantik om du vill. Men jag är rätt så generös med ordet perfekt.

I helgen hade jag en perfekt ridlektion exempelvis... inte utifrån referensramen "Kyrka Kyrklund" men utifrån referensramen för mig och herr Häst. Jag kan säga att jag har haft en perfekt arbetsdag - när allting har flutit på som planerat, jag har fått mycket ur händerna, och är nöjd och avslappnad på kvällen.

Jag tycker att det känns perfekt när jag har städat - när det känns rent för mig, och jag sitter i soffan med en kopp te och existera i stillsam ro. Att andra människor har andra referensramar än jag är väl inte så oväntat. Det vore väl trist annars...

Fast jag vet inte vad folk gör om de har en massa grus och damm så att de inte kan gå barfota om de inte dammsuger varje dag. Jag har ändå hund men inte ser det så ut hemma på ett par dagar?

Jo men sådär blir det hemma hos oss! Man kan dammsuga jättenoga men nästa dag är det ändå grus överallt, särskilt i badrummet av någon anledning. Skakar badrumsmattan över badkaret varje kväll och det trillar alltid ner grus. Dagen efter man dammsugit kan man dra med fingret längs väggen och då är där grus och fnas igen.

Jag vet inte vad det är. Vi har ju hund men hon är liten och vi torkar av henne när vi varit ute. Två barn men vi försöker ta av skorna på dörrmattan och borsta av ev sand där.

Det konstiga är att det blir inte såhär när vi är någon annanstans.

I genomsnitt så ser det ut ungefär såhär;

Dammsugning - minst 5 dagar/vecka, oftast varje dag
Våttorka golv - minst 3 ggr/v, på vår/höst det dubbla
Damma - ca 1 gång/v
Torka av skänkar/byråer/liknande - 1-2 ggr/v
Städa köket (disk, spis, bänkar, bord) - minst 1 gång/dag
Dammsuga soffa + ryamatta - 1-2 ggr/v
Torka av dörrkarmar/lister/luckor - runt 1-2 ggr/mån
Städa badrum - minst 1 gång/v
Städa hundarnas rum - 2-3 ggr/v (bädda rent, torka av fönsterbrädan osv, golven tas samtidigt som alla andra såklart)
Städa barnens rum - 1-3 ggr/v

Allt annat är väl lite flytande. Vårt sovrum städas sällan, då vi inte spenderar så mkt tid där så att det hinner bli smutsigt. Sängkläderna byts när det behövs, vilket varierar massor beroende på årstid, fällande hund eller ej osv. Tvättstugan/grovköket tas när det behövs, tvätten samlas in några gånger i veckan, soffan tvättas någon gång i månaden, filtarna där i någon gång i veckan.
Fönstren putsas alldeles för sällan, det är något jag verkligen avskyr att göra!
I övrigt har vi mestadels vita möbler, ljusa golv och sånt - så det behöver hållas efter ofta. I alla fall när man har 5 st hundar, 2-3 st barn + alla kompisar plus 2 vuxna i huset. Hundarna har dessutom fri tillgång till tomten, så dom springer ut och in många gånger om dagen oftast.

Riktig storstädning blir det cirka två gånger per år, det är ungefär så ofta syrran allergiker med sin dotter allergiker kommer hit.

Dammsugning varannan vecka kanske, torka golv några gånger per år, dammar vid storstädningen. Toa och kök blir en gång i veckan. Dock inte torka inne i kylen, det gör jag om jag tycker det luktar:o Tak och väggar torkar jag inte, toppen när man har Halloween-fest med äkta spindelväv:bump:Sängkläderna ligger nog i cirka en månad, dock duschar vi på kvällen.
Stallet däremot är jäkligt välstädat:angel:

Jag älskar när det är rent och fint men varken lusten eller orken finns till att städa.

Storstädar och byter lakan en gång i veckan. Kan hända att jag dammsuger oftare om det behövs. Brukar blir en del hundhår :P

Stä...da? Ringer ingen klocka..
:p

Nä, jag dammsuger 4-5 gånger i veckan. Oftast bara i kök och rummet där kattlådan står. Dammar lite sporadiskt här och där med en gammal sock eller nått när jag tycker dammet blivit för tätt.
Våttorkar när kaffefläckarna börjar synas för väl.

Ytterst dålig städare. Gillar hellre med mina växter (som jag för övrigt ansar dagligen, vattnar minst tre gånger i veckan, planterar/arrangerar om tre-fyra gånger om året, och pratar med varje dag)

Insåg nu i min städiver att jag nog aldrig :o tidigare ägnat taken en sån omtanke.... Visst har jag dammsugit bort spindelväv och så, men inte tusan har jag TVÄTTAT dem!

Och ja, jag har bott här snart 24 år:p

Regn och rusk verkar vara bra för städmoralen - har själv genomfört en minutiös städning av kök och skafferi inklusive lådor, skrymslen, tak (!), fönster och väggar de senaste dagarna. Och har för avsikt att med lite extern hjälp avverka resten av hemmet till senast söndag.

Men det är också en helt unik händelse hos mig att hela huset är städat samtidigt, för det mesta är det varierande grader av kaos både inne och ute.

Åter på jobbet visade det sig i alla fall att en kollega, som också haft semester delvis under det värsta vädret, också hon har genomfört en superstädning i unik omfattning av hela huset under sin ledighet. En begynnande epidemi?

Jag tycker annars att detta
Minstral skrev:
Jag älskar när det är rent och fint men varken lusten eller orken finns till att städa.
sammanfattar precis min inställning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka