True living, HUR mycket städar ni???

Dammsuger varje dag. Har 2 barn, sambo och katt ( och hål i mitt duntäcke). Vet inte vad vi gör men i köket är det alltid smulor på golvet.

Moppar ca 1 gång i månaden. Putsar fönstren ca 1-2 ggr om året.

Annars försöker jag hålla efter. Vi har vita väggar så dom torkar jag ofta, likaså tvbänken dammas ofta. Slavar mer med hyllor man inte direkt ser.

De senaste veckorna måste jag bekänna inte varit de mest städfyllda i mitt liv. Anledningen beror på fullt upp och att jag inte stannar hemma för att dammsuga om någon vill ses och ta ett glas vin ;) Dammet har väntat på mig.

I vanliga fall är jag ganska så städtokig. Mår väldigt dåligt och blir stressad av oreda och icke dammsuget golv. Det är bara jag och min sambo i vårt hushåll, vi bor i en medelstor 2:a, men vi lyckas orsaka ganska mycket oreda. Sängkläder byts en gång i veckan, tvättar en gång i veckan. Dammsuger 1-2 ggr i veckan och disk oftast varje dag, ibland tar jag det morgonen efter (aldrig en god idé möjligen kvällen innan när man ätit sen middag och inte alls har lust och ställa sig och diska..)

Moppa golv händer en gång i månaden, ibland oftare. Men upplever inte att det är någon fara på taket då vi inte har djur som varken kräver extra med dammsugaren eller moppen. Badrum skuras 1 gång i veckan. Det är knappt 4 kvm stort med badkar och blir snabbt dammigt (och jobbigaste stället att städa pga trångt) Vattnar blommor och dammar i samma veva. Fönsterputs var längesedan. Vi har oftast haft helt nerrullade persienner i sommar då solen förvandlar vår lägenhet till en bastu. Rullade upp de en gång för ett par veckor sedan och skämdes över hur de såg ut. Kanske kan vara aktuellt som söndagssysselsättning imorgon?

Min sambo är den som sköter ev dammsugning av tak eller väggar, endast i syftet ta bort damm spindelnät och alla spindlar som gillar att flytta in

Jag städar när jag tycker det ser för stökigt ut, kan bli allt från en gång i veckan till en gång på två veckor. Sen är det klart ska jag få hem fint besök så städar jag noga dagen innan, är det bara kompisar som kommer så städar jag efter att dom var här istället. :P

Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak?
Putsar fönster?
Dammar/dammsuger/torkar golv?

Någon som törs erkänna sina "snuskiga" vanor (eller brist på desamma??)

Insåg nu i min städiver att jag nog aldrig :o tidigare ägnat taken en sån omtanke.... Visst har jag dammsugit bort spindelväv och så, men inte tusan har jag TVÄTTAT dem!

Och ja, jag har bott här snart 24 år:p

Blev oerhört glad förra sommaren när min veterinär talade om att hon inte putsat fönstren på 5 år:D

Typiskt hästmänniskor, eller???

Vi dammsuger lite grann varje dag men en ggn i veckan blir de storstädning med noggrann dammsugning, rengöra badrum (toa, handfat, dusch, golv, spegel osv) samt att vi dammar, torkar möbler, byter lakan varje vecka osv. Torkar golv vid behov (inte ofta sommartid men desto oftare övriga årstider) samt tvättar fönster väldigt sällan!

Köket rengörs varje dag pga dålig fläkt så blir lätt fettigt.

Kort sagt; vissa inlägg både i den här tråden och i den förra "hur ofta städar ni-tråden"ger mig vibbar av boenden i klass med såna som man ser på tv att diverse tanter och städteam röjer upp i och fejar bort lager med lort från, men jag skulle aldrig i livet lägga mig i hur andra städar, vad de gör istället eller ifrågasätta deras val, absolut inte för det är som sagt deras liv, de väljer hur de vill ha det där de bor och om de trivs så och inte störs av det så är det inget som har med mig att göra.

Oj vad du tar i.

Ingen har påstått att du inte prioriterar dina barn.

Däremot att för andra så är det en så stor ansträngning (mentalt) att städa varje dag att man tycker det tar tid från det egna barnet och väljer då att prioritera orken för barnet framför att städa varje kväll.

Det är förresten lite svårt att gissa vem du svarar alla gånger med nya varianten av Buke, det blir lättare man citerar :)

• Gilla
Reactions: Sar
Jag misstänker att vi ändå har lite olika syn på hur mkt som är "mkt" smuts ;)

Men jag håller med, blir ju fasen aldrig helt rent. Allt bara virvlar omkring och så efter en stund har man hundhår överallt igen..

Ja och alltså är det ingen idé att lägga energi på det varje dag :p

Dammsugar 1-2ggr per vecka. Har hund...
Moppar golvet 1-2ggr per månad
Lika så dammsuger listor/uttag/tak 1-2ggr varje månad. Inte hela taket utan bara intill väggen.
Fönsterna tas 2ggr per år och då tvättas även gardinerna.
Toaletten tas 1-2ggr varje månad.

Köket däremot tas oftare ungefär 1-2ggr varje vecka

ÄNDÅ är det ju för fasen grus och sand, smuts på skåpsluckor, kladd, hårtussar från djuren, slafs från skor...

Jag tycker att just det är den främsta anledningen att inte städa ideligen. Renhet existerar helt enkelt inte i sinnevärlden, så det är bättre att satsa på något annat.

Dessutom är ju inte Ajax rent, Ajax är äckliga kemikalier som luktar. Renhet finns helt enkelt inte, det finns bara olika sorters smutsighet.

Jag tycker att just det är den främsta anledningen att inte städa ideligen. Renhet existerar helt enkelt inte i sinnevärlden, så det är bättre att satsa på något annat.

Dessutom är ju inte Ajax rent, Ajax är äckliga kemikalier som luktar. Renhet finns helt enkelt inte, det finns bara olika sorters smutsighet.

Mm. Jag tillåter mig nog ändå att njuta när jag kan gå barfota på alla golv utan att trampa i grus o damm. Eller njuta när toan luktar av fejkcitrus istället för toalukt. Eller för all del njuta när fönstren är rena, och sängkläderna sådär nytvättat strama.

Därav inte sagt att det är perfekt, eller att jag inbillar mig uppnå någonslags steril sjukhusmiljö...vilket väl inte är riktigt eftersträvansvärt heller, för någon.

Jaha - så jag tog väl o städade då. Vilket vi gör sällan, väldigt sällan. Något varv med dammsugaren i veckan men då det är maken som kör då så blir det bara där det syns. Så jag tog en riktig röjarrunda.
SÅ NU STÅR DAMMSUGAREN - endast 8 månader gammal - PÅ ALTANEN MED BRÄND MOTOR.
Det är Bukes fel!

Jaha - så jag tog väl o städade då. Vilket vi gör sällan, väldigt sällan. Något varv med dammsugaren i veckan men då det är maken som kör då så blir det bara där det syns. Så jag tog en riktig röjarrunda.
SÅ NU STÅR DAMMSUGAREN - endast 8 månader gammal - PÅ ALTANEN MED BRÄND MOTOR.
Det är Bukes fel!

Oops :crazy: Du ser, det är inte bra att städa för mycket! :D

euhm, den här sommaren är huset en svinstia, mest pga stökig graviditet och sjuk sambo och för varmt att göra mer än nödvändigt.

Normalt så gör vi följande varje vecka: dammsuger, våttorkar golv, städar toaletter, dammtorkar lister, bokhyllor, torkar av alla skåp utvändigt samt spisens fläktkåpa i köket.
Väggar en gång i kvartalet ungefär och fönster insida likaså medan fönster emellan och utsida två gånger per går. Taket en gång per år.
Utöver det så blir det våt trasa och sprayflaska på diverse finger och handavtryck runt om i huset, dvs ytterdörr, väggar, dörrkarmar, trappan -det sker också varje vecka eller när jag ser det.

Har 219 kvm att gå över så det tar lite tid, men har insett att gör vi det ofta så blir det inte så mycket och går oerhört fort vs om vi skiter i det som i sommar.

Här bor två vuxna, 4 barn varannan vecka och om ett tag en bäbis om allt går som det ska och sex katter. Vi bor på landet och det åker in en hel del skräp pga det samt att vi har häst.

Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak?
Putsar fönster?
Dammar/dammsuger/torkar golv?

Någon som törs erkänna sina "snuskiga" vanor (eller brist på desamma??)

Insåg nu i min städiver att jag nog aldrig :o tidigare ägnat taken en sån omtanke.... Visst har jag dammsugit bort spindelväv och så, men inte tusan har jag TVÄTTAT dem!

Och ja, jag har bott här snart 24 år:p

Blev oerhört glad förra sommaren när min veterinär talade om att hon inte putsat fönstren på 5 år:D

Typiskt hästmänniskor, eller???

Städa?? :o

Nu ska ho inte svära....

Mm. Jag tillåter mig nog ändå att njuta när jag kan gå barfota på alla golv utan att trampa i grus o damm. Eller njuta när toan luktar av fejkcitrus istället för toalukt. Eller för all del njuta när fönstren är rena, och sängkläderna sådär nytvättat strama.

Därav inte sagt att det är perfekt, eller att jag inbillar mig uppnå någonslags steril sjukhusmiljö...vilket väl inte är riktigt eftersträvansvärt heller, för någon.
Fast jag vet inte vad folk gör om de har en massa grus och damm så att de inte kan gå barfota om de inte dammsuger varje dag. Jag har ändå hund men inte ser det så ut hemma på ett par dagar?

Fast jag vet inte vad folk gör om de har en massa grus och damm så att de inte kan gå barfota om de inte dammsuger varje dag. Jag har ändå hund men inte ser det så ut hemma på ett par dagar?

Bor på gård där många går ut och in många gånger om dagen. Grusad tomt och ridbana.

Jag har inga husdjur, bor en trappa upp så inget grus dras in. Har bara nåt hö eller halmstrå i byxan. Går aldrig inne med skor. Det som inte syns är väl det fina stalldammet som mina arvingar inte tål, alltså måste jag städa fast det inte syns nåt :rage:.

Så blir det hemma hos mig. Vi bor på landet, har flera hundar (varav en långhårig som drar inte lite mer smuts än den korthåriga) och orkar inte hålla på att torka tassar hela tiden. Jag går oftast med tofflor inne ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka