Inte konstigt jag är trött 😴
Screenshot_20240707_164627_Samsung Notes.webp
Hoppas jag kan få ordentlig vård denna gången.
 

Enligt dina värden så behöver du B-vitaminer och D-vitaminer. Att börja med dem kan nog hjälpa dig lite. Kroppen kan inte tillverka röda blodkroppar ordentligt utan det. Jag ligger nu som standard på hb 140-150 efter att jag började med det. Innan hade jag jämt brist. Värt ett försök framförallt med B-vitamin eftersom man inte kan överdosera det.
 
Hoppas jag med, läkaren nämnde något om allergiskreaktion senast och ville därför undvika det. Men får ju veta mer i morgon förhoppningsvis.

Ja det finns de som får en allergiskreaktion. Jag har ordinerat järninfusion oräkneliga gånger och ingen har haft någon reaktion, mina kollegor har inte heller haft någon patient som har blivit dålig.

Risken är inte noll men liten.
 
Gjort uppföljningsprover på 3
HB har jag fått upp till 120 nu men var ju inte så långt innan med sina 101
P-ferritin från 2,4 till nu 6,9 ref 13(30) - 148 så en bra bit till
P- järn från 2,2 till 3,8 ref 9-34 så även där en bit till.

Fick svar på proverna i tisdags men är fortfarande ovidimerat. Tur jag tål blutsaft iallafall för det går åt i en rasande fart.
Men just nu funderar jag på hur det blir när HB är på högsta referensen men inte dom andra två kommit till lägsta nivån än för i denna takten så borde HB ligga i övre delen av refvärderna i oktober men P- järn först i december kommit upp i referensvärde. Eller så slår ökandet på HB ner på taken och dom andra fortsätter att öka.
 
Gjort uppföljningsprover på 3
HB har jag fått upp till 120 nu men var ju inte så långt innan med sina 101
P-ferritin från 2,4 till nu 6,9 ref 13(30) - 148 så en bra bit till
P- järn från 2,2 till 3,8 ref 9-34 så även där en bit till.

Fick svar på proverna i tisdags men är fortfarande ovidimerat. Tur jag tål blutsaft iallafall för det går åt i en rasande fart.
Men just nu funderar jag på hur det blir när HB är på högsta referensen men inte dom andra två kommit till lägsta nivån än för i denna takten så borde HB ligga i övre delen av refvärderna i oktober men P- järn först i december kommit upp i referensvärde. Eller så slår ökandet på HB ner på taken och dom andra fortsätter att öka.
Ovidimerade ligger mina även när läkare kollat så det kan nog skilja hur läkarna gör där.

Men vill de inte utreda VARFÖR du har järnbrist?
 
Nej, har bara fått frågan om jag har kraftig mens och jag svarar "ja, men äter tanexamsyra/cyklo f så förlorar inte så mycket blod". Så nä ingen utredning.
Det är likadant för mig, ingen utredning, trots att mina järndepåer går ständigt ner och jag klarar inte av tillskott så bra. Så jag brukar behöva fylla på med dropp lite då och då (ofta med en sjukskrivning innan eftersom jag blir tvärdålig och inte fungerar så bra på låga depåvärden) men ingen utredning om varför.
Haft såhär i många år nu.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 125
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 824
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
41 460
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 429
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp