Inte konstigt jag är trött 😴
Screenshot_20240707_164627_Samsung Notes.webp
Hoppas jag kan få ordentlig vård denna gången.
 

Skriver här för att hålla lite koll själv.
Hade en läkartid i måndags, riktigt smidigt då det var över videosamtal.
Blev prover igen i tisdags då läkaren (förståligt) inte ville använda utomståendes prover. Så blev nya prover på järn men även sköldkörteln.
Minns jag inte fel så ska läkaren ringa imorgon torsdag om resultaten.
Redan tjuvtitt på 1177 och liknar resultatet på järnet på testet som jag gjort innan och inom referensramarna på sköldkörteln även om det var i nedre spannet.

Ska bli spännande samtal i morgon men läkaren lät inte pigg på järn i spruta och lät mer positiv till att öka blutsaft men vet inte om jag är så sugen på att stå för den kostnaden själv då blutsaft inte går att få på recept.
 
Skriver här för att hålla lite koll själv.
Hade en läkartid i måndags, riktigt smidigt då det var över videosamtal.
Blev prover igen i tisdags då läkaren (förståligt) inte ville använda utomståendes prover. Så blev nya prover på järn men även sköldkörteln.
Minns jag inte fel så ska läkaren ringa imorgon torsdag om resultaten.
Redan tjuvtitt på 1177 och liknar resultatet på järnet på testet som jag gjort innan och inom referensramarna på sköldkörteln även om det var i nedre spannet.

Ska bli spännande samtal i morgon men läkaren lät inte pigg på järn i spruta och lät mer positiv till att öka blutsaft men vet inte om jag är så sugen på att stå för den kostnaden själv då blutsaft inte går att få på recept.
Kan du äta tabletter med järn ?
 
Nej, tyvärr inte. Blutsaft är det som jag testar som fungerar utan att magen kraschar, testat det mesta både på apoteket och hälsokosten :(
Då är vi lika :(
Top Formula har en tablett med lite järn i som fungerar skapligt vid lång insättning. Men inte helt bra.

Men järndropp fungerar super, hoppas din läkare ordinerar det!
 
Då är vi lika :(
Top Formula har en tablett med lite järn i som fungerar skapligt vid lång insättning. Men inte helt bra.

Men järndropp fungerar super, hoppas din läkare ordinerar det!
Hoppas jag med, läkaren nämnde något om allergiskreaktion senast och ville därför undvika det. Men får ju veta mer i morgon förhoppningsvis.
 
Men oj, med så lågt järnvärde lär det ju bli enorma mängder blutsaft. Känns jätteknepigt att du inte får järndropp.

Jag har inte alls lika lågt järn, men tål heller inte tabletter. Blue Iron (flytande) fungerar dock bra. Men det blir ju enormt dyrt om man ska försöka komma upp i "tablettnivåer" av det. Så jag hoppas också du får järndropp. Samt hjälp med övriga brister. Jag var helt slut av "bara" folsyrabrist (alla andra värden bra)

Hoppas du får vara piggare snart!
 
Hoppas jag med, läkaren nämnde något om allergiskreaktion senast och ville därför undvika det. Men får ju veta mer i morgon förhoppningsvis.
Ja de brukar vilja ha övervakning på droppet, men senaste gångerna har jag haft sambon med mig och sköterskan bara kollat till mig ibland.

Väldigt odramatiskt .
Och en fröjd att känna orken återkomma efter några dagar.
 
Vad innebär detta?

"BEDÖMNING/ÅTGÄRD
Överenskommelse med patient att ta om prover på vårdcentral. Provsvar via 1177 och ställningstagande till att höja dos Blutsaft vid behov. Därefter planering av uppföljning med nya prover under hösten."

Detta var dagen innan proverna togs på VC.
Ska jag själv höja eller vänta till hösten för nya prover? Hade bestämt för mig att läkaren skulle titta på resultatet i morgon och höra av sig.
 
Min erfarenhet (genom nära anhöriga) av att behöva järn, är att det ofta tycks vara svårt att få rätt hjälp, tyvärr. Jag hoppas att du får järndropp!

I min släkt är det vanligare att kvinnor har dåliga värden, än att vi har bra värden. En systerdotter tål inte heller tabletterna, men får ofta ändå nöja sig med tabletter. Tror hon har lyckats mer eller mindre tjata sig till att få dropp ett par gånger, då med Hb runt 80 och järn runt 3,5-4. Min dotter har fått blod, när hon haft Hb strax under 60 och järn strax under 2 (!). Då hade hon under lång tid fått tabletter utskrivet, utan tätare uppföljning trots sjunkande värden...

Själv har jag "tur" och ligger numera stadigt runt Hb 105-110, och järrn runt 7-8. Det är lite lågt, men det fungerar i alla fall nu när jag inte längre sjunker under 100.

Dåliga järnvärden är verkligen ett elände! Som av någon anledning ofta inte tas på så stort allvar förrän det är riktigt, riktigt illa.
 
Vad innebär detta?

"BEDÖMNING/ÅTGÄRD
Överenskommelse med patient att ta om prover på vårdcentral. Provsvar via 1177 och ställningstagande till att höja dos Blutsaft vid behov. Därefter planering av uppföljning med nya prover under hösten."

Detta var dagen innan proverna togs på VC.
Ska jag själv höja eller vänta till hösten för nya prover? Hade bestämt för mig att läkaren skulle titta på resultatet i morgon och höra av sig.
Jag vet inte vad anteckningen innebär. Men jag vet att det finns någon form av samband mellan järnbrist och lågt/brist B12 och folat. Du har lågt av alla tre. Och enligt viss.nu (kunskapsstöd för vården) bör orsaken till åtminstone lågt B12 utredas. (såvida du inte äter vegetariskt/veganskt utan att ta tillskott, för då finns svaret där)

Så om proven tagna av vårdcentralen visar samma sak tycker jag att du ska kontakta med och fråga hur du ska hantera detta. (vad jag kan läsa mig till så är det inte riktigt så enkelt som att trycka i sig tillskott av alla tre samtidigt...)
 
Så om proven tagna av vårdcentralen visar samma sak tycker jag att du ska kontakta med och fråga hur du ska hantera detta. (vad jag kan läsa mig till så är det inte riktigt så enkelt som att trycka i sig tillskott av alla tre samtidigt...)
Får göra det i morgon när jag ser att läkaren har tagit del av provsvaren, vilket läkaren sa skulle ske imorgon.
 
Min erfarenhet (genom nära anhöriga) av att behöva järn, är att det ofta tycks vara svårt att få rätt hjälp, tyvärr. Jag hoppas att du får järndropp!

I min släkt är det vanligare att kvinnor har dåliga värden, än att vi har bra värden. En systerdotter tål inte heller tabletterna, men får ofta ändå nöja sig med tabletter. Tror hon har lyckats mer eller mindre tjata sig till att få dropp ett par gånger, då med Hb runt 80 och järn runt 3,5-4. Min dotter har fått blod, när hon haft Hb strax under 60 och järn strax under 2 (!). Då hade hon under lång tid fått tabletter utskrivet, utan tätare uppföljning trots sjunkande värden...

Själv har jag "tur" och ligger numera stadigt runt Hb 105-110, och järrn runt 7-8. Det är lite lågt, men det fungerar i alla fall nu när jag inte längre sjunker under 100.

Dåliga järnvärden är verkligen ett elände! Som av någon anledning ofta inte tas på så stort allvar förrän det är riktigt, riktigt illa.
Fy var tråkigt att höra att fler har svårt att få hjälpa med detta. Har själv sökt 3 gånger med fösta gången i högstadiet för trötthet med dålig respons (var därför jag tog utomstående labb då det innan bara varit stick i fingret och mätt HB). Jag har haft läkare som sagt att tål jag inte tabletter så finns inget att göra till läkare som letade på Arlas hemsida om mejeriprodukter är olämpliga att ta med järntillskott.

Nu har jag kommit till en punkt att jag känner att det är meningslöst att bara jobba och sova typ, jag vill inte mista att leva än ända månad till pga denna trötthet men vill inte mer om det innebär att mista mer tid till trötthet.
 
Jag har också problem med att järnet går ner. För mig ligger HB bra men depåerna minskar konstant, och det har varit många gånger läkarna sagt att järnet är bra när de bara kollat HB. Eller att det legat inom normalspannet... kruxet är att jag känner av bristen långt innan jag är under normal.

Men det finns läkare som fattat, och nu har jag fått infusion när depåerna legat på 7, 10, 20 och till och med 30.
Man måste "bara" finna dem.
 
Fy var tråkigt att höra att fler har svårt att få hjälpa med detta. Har själv sökt 3 gånger med fösta gången i högstadiet för trötthet med dålig respons (var därför jag tog utomstående labb då det innan bara varit stick i fingret och mätt HB). Jag har haft läkare som sagt att tål jag inte tabletter så finns inget att göra till läkare som letade på Arlas hemsida om mejeriprodukter är olämpliga att ta med järntillskott.

Nu har jag kommit till en punkt att jag känner att det är meningslöst att bara jobba och sova typ, jag vill inte mista att leva än ända månad till pga denna trötthet men vill inte mer om det innebär att mista mer tid till trötthet.

Det här med dåliga blodvärden är en sådan sak som jag verkligen kan reta upp mig på. Inte värdena i sig, alltså, men att det allt för ofta är så besvärligt att få hjälp!

Visst, det kostar pengar att ta en mängd prover, och järndropp är naturligtvis mer kostsamt än att skriva ut tabletter. Men i det stora hela är det ju ingen stor kostnad, i synnerhet inte sett till vilken påverkan det faktiskt har på livskvaliteten och den generella hälsan! Och att allt för många läkare tycks ha så dålig koll på hur det fungerar, är ju helt galet.

Min systerdotter (i 20-årsåldern nu) har haft dåliga värden sedan tidiga tonåren. Det är alltså ett antal år nu. Hon har lärt sig att tjata, eftersom att om hon kontaktar vården och uppger symptom på sjunkande värden (som hon alltså känner igen vid det här laget) får hon i regel nöja sig med stick i fingret. Allt som oftast visar det något sänkt, men ok, Hb, då hon ju känner av det sjunkande järnvärdet relativt tidigt och det inte hunnit "dra ner" Hb ännu. Jag vet inte hur många gånger hon fått gå några månader med sjunkande värden i onödan, för att hon inte fått tagit riktiga prover.

Jag förstår precis tröttheten. Tyvärr har jag inga tips att komma med, men jag kan i alla fall erbjuda lite hejarop och "Du är inte ensam". Och kanske ett litet hopp, för mig har det som sagt stabiliserats något, och nu får jag inte längre så låga värden som jag haft periodvis tidigare.

Har du fått göra ordentliga utredningar? Gastroskopi, endoskopi etc.?
 
Jag har högt Hb, men lågt järn (inte alls så illa lågt som 3-4 dock) - men kollar man bara på Hb skulle man bli superlurad av mig.

Kuriosa så det finns tydligen indikationer på att gränsvärdet är på tok för låga vad gäller kvinnor, att referensvärdet är utifrån unga män och att många kvinnor känner negativt av järnvärden under sjuttio (!).
Hört det från tre olika läkare nu så något ligger det nog i det...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 138
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 824
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
41 460
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 429
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Det bästa med ”din” ras
  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp