Trött/seg av Rimadyl?

movi

Trådstartare
När jag tittar på min hund i dagsläget,så ångar jag något så jävligt att jag satte henne på Rimadyl,för vems skull frågar jag mig,och beslutet är nu nära nära..

För något så trött och seg,det har jag aldrig sett,hon är nog helt smärtfri i bakkärran,för hon lattjar runt mellan varven,men där emellan är hon gladast om hon får sova..

Tänkte nu på morgonen ta en prom till stallet,tar ca 15 min,men jag hade henne ca 15m bakom hela tiden lunkandes,så jag vände och gick hem!

Så idag ska jag ta och ringa vet och ta en diskussion,för är alternativet att få henne smärtfri men trött och seg,då är inte livet kul för henne,hon har ju inte kul då..

Vi hade sagt sommaren,men jag kan inte se henne så här en hel sommar,för sån är inte min hund..Det skulle ju bli en bra rolig sista sommar!

Så jag hade en prom hemåt i tårar,men inte för min skull,utan för vovvens..det kändes tragiskt att se henne lunka där bakom!Och då ångrade jag något så jävligt att jag satte henne på piller..Men jag ville ju at hon skulle få lite roligt..Det blev tvärtom..

Har aldrig under mina 25 års hundägande använt "livsuppehållande"(hittade inget bra uttryck),utan när det inte finns någon chans till bättring,då har jag tagit bort mitt djur,för att kunna minnas dom med fina minnen,men min sambo som aldrig haft djur och upplevt detta med att djur blir gamla och dåliga och måste tas bort,lyckades väl "övertala" mig,och be mig prova,men,ja som jag skrivit,jag ångrar mig djupt när jag ser vovven..Men visst,det kunde ju blivit bra med piller,men..
Vilken klump jag har nu..

Sv: Trött/seg av Rimadyl?

Jag har aldrig märkt att mina blivit trötta av Rimadyl.
Men kolla du med vet..om det är vanligt, eller så är det helt enkelt så att din hund är trött eftersom hon inte är frisk.

Jag har aldrig märkt att mina blivit trötta av Rimadyl.
Men kolla du med vet..om det är vanligt, eller så är det helt enkelt så att din hund är trött eftersom hon inte är frisk.

Håller med, har heller aldrig märkt att hunden blivit trött av rimadyl.

Styrkekramar till TS!

Min första hund blev seg på rimadyl tyckte jag. Inte så farligt att han låg och sov hela dagarna, men nog blev han lite loj.

Men på min andra märkte jag ingenting.

Kan det inte vara en tillvänjningsperiod så här i början? Hur länge har hon gått på rimadylen?

Jag tycker inte att du ska ångra att du satte henne på rimadylen, hur det än är så är hon ju smärtfri på den eller hur? Så ja, hon kanske blev trött, men hon lider inte och har inte lika ont som innan.
Men är livskvaliteten inte så bra som du hoppats på så låt henne somna in, som du säger själv - hon ska ju ha kul den sista tiden.

Några av våra hundar som vi haft/har blir sega av Rimadyl, men dom flesta reagerar inte alls.

Min hane äter det nu (Slagit av en tand, och får inget åtgärdat före slutet av juli) och är lika pigg och glad som vanligt. Han äter 125 mg/dag och väger runt 30 kg.

En av biverkningarna på Rimadyl är slöhet dock är det ju inte säkert att alla får den biverkningen =)

TS
Det står också att biverkningarna kan vara tillfälliga så om din hund inte har ätit det så länge så kanske det går över men du känner ju din hund bäst :)

När jag tittar på min hund i dagsläget,så ångar jag något så jävligt att jag satte henne på Rimadyl,för vems skull frågar jag mig,och beslutet är nu nära nära..

För något så trött och seg,det har jag aldrig sett,hon är nog helt smärtfri i bakkärran,för hon lattjar runt mellan varven,men där emellan är hon gladast om hon får sova..

Tänkte nu på morgonen ta en prom till stallet,tar ca 15 min,men jag hade henne ca 15m bakom hela tiden lunkandes,så jag vände och gick hem!

Så idag ska jag ta och ringa vet och ta en diskussion,för är alternativet att få henne smärtfri men trött och seg,då är inte livet kul för henne,hon har ju inte kul då..

Vi hade sagt sommaren,men jag kan inte se henne så här en hel sommar,för sån är inte min hund..Det skulle ju bli en bra rolig sista sommar!

Så jag hade en prom hemåt i tårar,men inte för min skull,utan för vovvens..det kändes tragiskt att se henne lunka där bakom!Och då ångrade jag något så jävligt att jag satte henne på piller..Men jag ville ju at hon skulle få lite roligt..Det blev tvärtom..

Har aldrig under mina 25 års hundägande använt "livsuppehållande"(hittade inget bra uttryck),utan när det inte finns någon chans till bättring,då har jag tagit bort mitt djur,för att kunna minnas dom med fina minnen,men min sambo som aldrig haft djur och upplevt detta med att djur blir gamla och dåliga och måste tas bort,lyckades väl "övertala" mig,och be mig prova,men,ja som jag skrivit,jag ångrar mig djupt när jag ser vovven..Men visst,det kunde ju blivit bra med piller,men..
Vilken klump jag har nu..

Ring veterinären!
Det finns en uppsjö av andra preparat att välja på, det kan ju vara så att hon inte funkar på just Rimadyl? Meningen med "livsuppehållande" som du kallar det, är ju just att hunden ska kunna ha ett aktivt smärtfritt liv så länge det är rimligt. Metacam, Zubrin, Previcox är exempel på andra antiinflammatoriska/smärtstillande du kan fråga efter.
Men...mår hunden fortfarande dåligt efter att ha provat....eller har drabbats av något annat än dåliga leder så är jag helt inne på din linje...

Till alla!

Jag tackar för alla svar!

Jag provade att ringa min vet idag,men just idag var hon ledig,återkommer imorgon!

Vovven har ätit Rimadyl i exakt 14 dagar idag,och jag vet inte hur länge det tar innan kroppen har vant in sig på preparatet!

Nu ska jag slänga i mig lite mat,sen åker vi till sjön och badar,då märker man inte så mycket,hon simmar och lattjar,dock ej hoppar och skuttar!
Då kan jag sitta på en stubbe och fundera,för tankarna är många,och hur mycket man ska hålla på och laborera..För hur det än är,så vill man ju minnas sin pigga och glada hund!
För,jag tog ju över henne(hon är en omplacering) av den anledningen,att hennes sista år skulle vara roliga och bra,pga av hennes tidigare lite sämre liv..

Nu har vi varit och badat,tog först en biltur till stallet för att gå en prom med hästen,men hon hade tappat en framdoja och var ömfotad,så då drog vi till sjön och hade lite kul istället!
21976747.jpg

21976594.jpg

21976593.jpg

SÅÅ fin!!! :) Hur gammal är hon?
Jag har inte kunnat låta bli att laborera med min voffe vilket har gett oss några extra bonusmånader. Tyvärr går det snart inte längre vilket gör outhärdligt ont bara att tänka på. Men jag är i alla fall väldigt tacksam för den extra tiden. Har fått höra många historier om hundar som kunnat leva ett aktivt och smärtfritt liv i flera år efter att man hittat rätt mediciner. Ett enda litet piller om dagen kan ju faktiskt göra stor skillnad, beroende på vad hunden har för problem förstås.

Styrkekramar
Hon är så fin.

Min hund käkar Rimadyl nu och jag ser ingen skillnad mot han brukar vara.

Jag har inte märkt att min har blivit trött när hon har gått på Rimadyl. Hon har ju en väldigt kraftig artros i ena karpalleden men behöver inte gå på Rimadyl hela tiden. Vid risk för att en artrit blossar upp eller om jag märker att hon verkar bli lite halt så låter jag henne gå på en "kur" men annars räcker det med vattenträning, back on track och Seraquin för att hålla henne fräsch. Det tog lite tid men nu har vi hittat ett sätt som fungerar och hon blir bara bättre och bättre hela tiden.

I höstas var jag dock väldigt förtvivlad när hon haltade efter bara en kort promenad och jag trodde att det var kört. Men tack vare en fantastisk hundfysioterapeut (och en hel del jobb från min sida) så är hon i riktigt bra skick igen.

Äter din hund Rimadyl för artros?

Jättefina bilder förresten! Jag har också varit och badat med min hund idag.

Min hind äter Rimadyl för höftlederrna (D),och lite ryggont,kommer antagligen från höfterna!

Så fin han är.:devil:
Skickar också lite styrkekramar och vet att du kommer att komma fram till rätt beslut.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 767
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 176
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 620
Senast: Pratsch
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 519
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka