Trött på lyxreportage!

KungTulle

Trådstartare
Jag ar på bibblan igår och roade mig med att läsa genom några av hästtidningarna där.

Men GUD vad jag blir TRÖTT på alla lyxreportage. Sida efter sida med vita staket, nybyggda ridhus, stora ljusa lyxga stallar med breda gångar och mässingsknoppar på boxarna. Allting självklart i tip top skick och ytterst praktiskt och välplanerat.

Hästarna har inte en lerfläck.

Ryttarna bor antingen i nybyggda stora villor, rejält tilltagagna lantbruk eller herrgårdar, slott och liknande.

Man kör runt i stora dragbilar med mycket krom och lädersits. Hästtransporterna ska vi inte tala om....

Det finns inte en häst på bild som inte har stamtavlor ner till 1812 och kostar så mycket pengar att ägarna borde ha dom inlåsta i bankfacket pga stöldrisken..

Självklart är ryttarna framgångsrika, hästägarna också.

Men det här är ett relativt nytt fenomen verkar det? Jag har ju hållit på med hästar i över 30 år nu och vad jag minns var det bara för en 5-10 år sedan mycket mer reportage om NORMALA hästfolk. Dvs visserligen duktiga på vad dom gjorde, fina uppfödare, skickliga tävlingsryttare, ambitiösa ponnyekipage..... men betydligt mera jordnära och med lera på stövlarna, och med stallar och anläggningar som visserligen var välskötta men absolut inte i lyxklass!

Min uppfattning är att reportagen förr handlade om människor som man kunde se upp till och beundra MEN där man ändå hade en känsla av att även EN SJÄLV skulle kunna åstadkomma något liknande md en massa arbete och litet jäklar anamma!!!!

Inte som i dagens hästtidningar att de omskrivna är närmast stormrika levande gudar i ouppnåeliga tempel?

Numera får man ju mindervärdeskomplex bara man öppnar en hästtidning ju....:o

Missförstå mig rätt nu.... jag har 4 hästar ( och ett föl på gång), egen liten gård, ja t om dragbil och släp....jag har själv det mesta jag behöver när det gäller min lilla hästhobby och mina hästar ( nordsvenskar) är ståtliga nog för att få även garvade hästkarlar att oohha och ahhha.

Men jag saknar liksom realismen i tidningarna. Den vardagliga lunken i höstleran, förtreten när hösilagebalen glidit ner självklart BAKOM den andra så att det blir svårt att köra in dagens hösilage. Fantasin när man måste lösa att ordna en ny grind och nya pengar inte anländer förrän om 2 veckor etc etc.

Jag vill ha lite James Herriot liknande reportage!!!!!

/KT

Senast ändrad:
Sv: Trött på lyxreportage!

Jag ar på bibblan igår och roade mig med att läsa genom några av hästtidningarna där.

Men GUD vad jag blir TRÖTT på alla lyxreportage. Sida efter sida med vita staket, nybyggda ridhus, stora ljusa lyxga stallar med breda gångar och mässingsknoppar på boxarna. Allting självklart i tip top skick och ytterst praktiskt och välplanerat.

Hästarna har inte en lerfläck.

Ryttarna bor antingen i nybyggda stora villor, rejält tilltagagna lantbruk eller herrgårdar, slott och liknande.

Man kör runt i stora dragbilar med mycket krom och lädersits. Hästtransporterna ska vi inte tala om....

Det finns inte en häst på bild som inte har stamtavlor ner till 1812 och kostar så mycket pengar att ägarna borde ha dom inlåsta i bankfacket pga stöldrisken..

Självklart är ryttarna framgångsrika, hästägarna också.

Men det här är ett relativt nytt fenomen verkar det? Jag har ju hållit på med hästar i över 30 år nu och vad jag minns var det bara för en 5-10 år sedan mycket mer reportage om NORMALA hästfolk. Dvs visserligen duktiga på vad dom gjorde, fina uppfödare, skickliga tävlingsryttare, ambitiösa ponnyekipage..... men betydligt mera jordnära och med lera på stövlarna, och med stallar och anläggningar som visserligen var välskötta men absolut inte i lyxklass!

Min uppfattning är att reportagen förr handlade om människor som man kunde se upp till och beundra MEN där man ändå hade en känsla av att även EN SJÄLV skulle kunna åstadkomma något liknande md en massa arbete och litet jäklar anamma!!!!

Inte som i dagens hästtidningar att de omskrivna är närmast stormrika levande gudar i ouppnåeliga tempel?

Numera får man ju mindervärdeskomplex bara man öppnar en hästtidning ju....:o

Missförstå mig rätt nu.... jag har 4 hästar ( och ett föl på gång), egen liten gård, ja t om dragbil och släp....jag har själv det mesta jag behöver när det gäller min lilla hästhobby och mina hästar ( nordsvenskar) är ståtliga nog för att få även garvade hästkarlar att oohha och ahhha.

Men jag saknar liksom realismen i tidningarna. Den vardagliga lunken i höstleran, förtreten när hösilagebalen glidit ner självklart BAKOM den andra så att det blir svårt att köra in dagens hösilage. Fantasin när man måste lösa att ordna en ny grind och nya pengar inte anländer förrän om 2 veckor etc etc.

Jag vill ha lite James Herriot liknande reportage!!!!!

/KT

:bow::bow::bow:

Härligt jordnära skrivit.

Handlar inte alla "glassiga" tidningar om att man vill drömma sig bort till något annat? Det är ju precis samma sak när man köper heminredningstidningar - det handlar ju aldrig om de som bor i ett "ruckel" eller ett litet radhus med stort renoveringsbehov;).

Tidningarna gör ju reptage som lockar köpare helt enkelt och många vill nog drömma sig bort. Men jag håller med, det vore kul att någon gång få läsa om folk på en mer vanlig och jordnära nivå.

Jag tycker däremot att tidningen Hästfocus har jordnära och intressanta reportage! Rekommenderas!

Jag håller verkligen med om att det är alldeles för mycket repotage av den kalibern! Självklart vill man ha av båda världarna dock.

:bow: Håller helt med!! Tycker att ridsportförbundets medlemstidning (vet inte vad den heter nu igen) har lite mer av den sorten (leriga-stövlar-sorten). Helt klart saknar jag realismen lite mer. Undra hur det skulle se ut om man blandade "verkligheten" och lyxen i samma tidning??

Och vad exakt skulle va så kul med att läsa om normalt folk? :angel:

Nä, men ärligt så skulle det vara intressant med reportage som hur folk lägger upp det med tid och pengar på hästar. I alla fall nån sida med lite verklighetsanknytning och inte bara pompa och ståt. :p

Jag håller med!

Jag har också hållit på med hästar i många år och tycker mig också märka en sån här trend.

Jag tycker iofs att det känns som att det är en trend i hela samhället som har utvecklats under de senaste kanske tio-femton åren. Lyx, flärd, mycket pengar, kändisskap och yta lyfts fram som ideal och inget annat får visas fram, ungefär.

Jag kan tycka att det har kommit till en del tråkiga attityder i vissa hästsammanhang på senare år. Man sneglar nedlåtande på den som inte har "rätt" hästar och utrustning, man dömer och kritiserar andra just för att de inte är tillräckligt "rätt" och höjer oförblommerat dem som tex. har fina hästar och tjusiga ridkläder till skyarna.

Det är osmakligt, faktiskt!

Visst kan det vara roligt att se nån kändisryttares flashiga stall eller nån annan lyckligt lottad som visar upp sina svindyra rashästar och släktens tjusiga herrgård, men jag tycker att det är mer intressant med reportage från den hästvärld där man själv håller till, faktiskt, även fast den inte är så glamorös.

Jag älskar ridskolereportagen i Häst&ryttare, tex! Tycker det är jättekul att se hur det kan se ut på olika ridskolor.
Tycker överhuvudtaget att den tidningen är mer jordnära än många av de andra, på ett positivt sätt.

Jag läser bara Häst & Ryttare som dimper ner i brevlådan ibland. Har inte tänkt så mycket på det men det stämmer säkert.

Men jag vill bara inflikna: För de som inte redan läst James Herriots böcker så är de ett lästips, finns som talböcker också dock på engelska men mästerligt inlästa av samma person som spelar James Herriot i tv-serien I vår herres hage.

Den syn på djur, natur och människor som han förmedlar i sina böcker är bara helt underbar. :love:

Och vad exakt skulle va så kul med att läsa om normalt folk? :angel:

Nä, men ärligt så skulle det vara intressant med reportage som hur folk lägger upp det med tid och pengar på hästar. I alla fall nån sida med lite verklighetsanknytning och inte bara pompa och ståt. :p

Jag tror att jag personligen tycker att det är roligare att läsa om "normalt folk" därför att det ligger närmare en själv och därför berör på ett annat sätt.

Tänk tex. på hästböckerna man läste som unge- själv avskydde jag alla de där böckerna om små guldlockiga flickor som tämjde vildhingstar och sedan vann alla priser i hela vääärlden... Britta&Silver och andra mer realistiska böcker däremot läste då jag om gång på gång iaf.trots att de "bara" handlade om vardagen på en ridskola:).

Jag håller med dig om att det verkligen vore kul med reportage om hur man "får ihop det" med hästar&övriga livet. Tror att jag har sett något i den stilen i nån av hästtidningarna för inte så länge sedan, superbra initiativ, för det är ju verkligen nåt som de flesta av oss som håller på med hästar får tampas med!

Tänk tex. på hästböckerna man läste som unge- själv avskydde jag alla de där böckerna om små guldlockiga flickor som tämjde vildhingstar och sedan vann alla priser i hela vääärlden... Britta&Silver och andra mer realistiska böcker däremot läste då jag om gång på gång iaf.trots att de "bara" handlade om vardagen på en ridskola:).

QUOTE]

ÄLSKAR BRITTA OCH SILVER! Har nästan hela serien sanar bara ca 2 böcker men dom är inte alltid så lätta att få tag på..

QUOTE]

ÄLSKAR BRITTA OCH SILVER! Har nästan hela serien sanar bara ca 2 böcker men dom är inte alltid så lätta att få tag på..

Jag som kille tyckte väldigt mycket om Britta o Silver särskillt Hubertusjakten.

Jag håller med dig.
När jag står med lera upp till knäna och ställer in hästarna i mitt lilla kallstall så vill jag hellre se att andra "genomlider" samma sak. Och istället få tips om hur man förenklar vardagen, spartips osv.

Jag är glad att buke finns. Här kan man hitta trådar om vilken pannlampa som är bäst. Man kan även inspireras av folk som håller igång hästen under hela vintern utan bana eller ridhus. Folk som vågar rida i skogen själva i mörker. Läsa att fler än jag har lera i hagen. Läsa att fler än jag har svårt att få pengarna att räcka ibland.

Visst, det är kul med lyxen också. Kul på så sätt att man har något att drömma om. Och få en annan sorts inspiration. Men det jag främst behöver är nog det andra, eftersom det ligger närmre min vardag.

Håller med! Visst kan det vara kul ibland att se en anläggning som man bara kan drömma om. Men det är vardagen som är det verkligt intressanta. Smarta lösningar som inte kostar skjortan. Problem som inte löser sig bara man kastar pengar på dem utan där man måste tänka till lite. Sådana saker skulle jag vilja se mycket mer av. Krom, mässing och ett stallgolv som är renare än ett normalt köksbord, tröttnar man rätt fort på.

Jag ÄLSKAR Britta och Silver-böckerna. Och jag hade lyckats samla ihop hela serien med stor möda när mitt kålhuvud till ex brände alltihop. :( De böckerna skulle min dotter få så hon kunde få lika stor glädje av Britta och Silver som jag. :(

Nu tycker jag de verkar omöjliga att få tag i!

Vad gäller reportage så läser jag sällan hästtidningar längre men jag tycker det är helt klart intressantast med det som berör en själv. Jag har inget gemensamt med de glassiga människor som typ bor i slott, har hästar värda mer än vad man tjänar på ett år och som det verkar, aldrig har behövt spola av en lerig häst i hela sitt liv.
Har en vän som är lite sådär och jag förstår aldrig hennes tänk och hon förstår inte mitt. Men vi känner inte varann via hästvärlden utan via jobb. När hon sålde en häst för 300.000 tänkte hon när hästen åkte Hej mitt nya kök! Jag hade varit förstörd om jag skulle sälja min häst (och hon skulle ju knappast vara någon nån betalade 300.000 för...)
Så de där människorna FINNS ju, men jag vill hellre läsa om Lisa och Mårten som tar sina hästar på långritt på en vecka och man får följa dem och deras problem/glädjeämnen eller nåt dylikt.

Jag håller med dig. Har hållit på drygt 30 år jag också och visst har det förändrats en hel del. Jag saknar de vanliga människorna jag med. De som man kan känna samhörighet med. Att enbart visa på de rika människorna och deras lyxanläggningar gör ju inte precis att hästsporten får bättre status. Det spär ju bara på åsikten om att hästar är en lyxhobby/rikemanssport.

Alla halvblod har stamtavlor ner till 1600-talet;)

Men jag håller med dig! Sådana reportage känns väldigt verklighetsfrämmande. Själv är jag som avelsintresserad mest intresserad av att läsa reportage om små uppfödare som med små resurser får fram bra hästar, helst såna som hållt på länge och har flera generationer hästar på gården. Gärna fotade lite toviga i en lerig hage så att man ser att de får vara hästar:D

En viss svensk hästtidning var i stallet och gjorde reportage. Skrubbat stall, putsade hästar, allt i perfekt ordning mm. Plus "chefen" sittandes i soffan och dricka kaffe med hunden runt fötterna, aldrig att jag har sett henne göra det. Finns liksom inte tid till det :cool:

Jag tror att verkligheten förskönas en hel del!

Haha, jag har undrat samma sak många gånger.. Och allt är så FANTASTISKT och UNDERBART i denna den BÄSTA av alla världar, och dessa FANTASTISKA männsikor ;) Superlativen flödar.. Jag har slutat läsa, för det ger mig verkligen noll och inget och verkar mest handla om hur reportern skulle vilja att verkligheten såg ut. Och allt handlar om varmblodshästar och tävling. Om man inte är intresserad av det då? Nä, fler nordsvenskar åt folket!

Fö höll jag på att garva läppen av mig när jag läste ett av dessa glamour-reportage om en bekant.. Och det var samma smörja om den vackra gården, omgivningarna, bla bla bla. Och jag undrade var de hade varit, då den gården är modell soptipp (släpp skiten där du står och lämna), staketen på trekvart, brevid motorvägen och tämligen genomgående sunkigt. Hon rider bra, ja, men det var rejält påbrett i reportaget, typ OS nästa.. Jag misstänker att samma sak änder i fler reportage än det, så det var sista gången jag köpte den tidningen, finns bättre fiktion att köpa. Hästtidningar i Sverige letar jag fortfarande efter en bra..

Håller helt med dig - jag tycker också att det verkligen har skett en förändring, och inte till det bättre:(
Vi håller på att få en liknande situation som stora delar av övriga Europa tyvärr - sämre hästkunskaper, mer pengar. Mindre gediget och brett intresse och mer tävlingsinriktat, återigen;mer pengar.

Var är alla "normala" hästbitna människor:confused: I synnerhet i reportagen i tidningarna - för de är väl inte utrotade även i verkligheten?:eek:

Jag hoppas att vi kan komma på rätt köl igen, kanske mera snegla åt Englands djurhållning och hästtraditioner, som verkar bra mycket sundare än Holland,Tyskland, Belgien, Italien, Spanien, för att nämna några:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka