Jag vill passa på att flika in att det är min absoluta övertygelse att en människa behöver mer träning än vad du TS nämner att du får/gör. Jag halkar ibland själv in i banor där jag lutar mig bakåt och lever på gamla meriter och tänker att jag nog är rätt vältränad, och då får jag ont. Jätteont! Jag får ont i ryggen och nacken och huvudet och vaderna och på en massa triggerpunkter och i fötterna och det är ingen ände på det. Jag måste träna hårt och röra på mig mycket för att hålla mig på en normal och hälsosam nivå. I det ingår dagliga promenader på en halv till en timme, ett jobb där jag står och går hela tiden, simning utomhus varannan dag maj-oktober, (funderar på att simma i bassäng i vinter), cykelpendling till jobbet när jag inte har hunden (sex mil), jogga 5-7 km några ggr i veckan, styrketräning hemma med balansbräda, bosuboll, armhävningar, pullups, situps mm och nu på vintern cykeln på trainern framför TV:n och så kör jag så att jag måste moppa svetten från golvet efteråt 3-4 dagar i veckan. Om jag åker på semester så vandrar jag oftast långa sträckor, eller klättrar i berg. I augusti fick jag ett infall att jag skulle cykla från Riga till Paldiski, och gjorde det på sex dagar.
Normen i samhället har blivit att de som motionerar hyfsat nästintill räknas som extrema, och så blir stillasittandet bara värre och värre och folk får mer och mer ont.