Trött barn vid ridning

Anastacia

Trådstartare
Är det någon mer som har mindre barn som rider? Har ni märkt att de blir trötta snabbt?
Både jag och min kompis har barn under 7 år (mellan 7 och 5) som rider och vi har bägge tänkt på detta "fenomen".
Om man tar med barnen ut på en ridtur som varar mer än kanske 30 min då börjar de gäspa och blir vansinnigt trötta.
Bägge har trygga lugna hästar som de känner.
De har bägge ridit sen de kunnat gå i princip, de rider kanske inte varje dag men några dagar i månaden i alla fall.

Det går ju inte i något rasande tempo när mitt barn rider, mest skritt och sen endel (frivilliga från barnets sida) travsträckor. Barnet bestämmer hastigheten på turen oavsett om jag rider med eller går/springer med.
Spelar ingen roll vilken tid det är, blir lika trött på en lördagfm som en sen onsdags em.

Har ni märkt av detta? Mitt barn vill gärna rida med på längre turer men jag har lärt mig att man får hålla sig runt halvtimmen för sen kommer som sagt var gäspningarna som ett brev på posten. :p
Någon som vet varför de blir så trötta och det vore som sagt intressant att veta om det är fler barn som blir sådana. :)

Sv: Trött barn vid ridning

Kan det vara skillnad på gäspningar och trötthet?

Gäspa kan man ju göra för att spänningar släpper, och ridning är ju avslappnande och rogivande :idea:
Sedan kan man ju bli trött av att bli avslappnad också, typ som efter en skön massage.

Intressant iakttagelse :idea:

Det kräver en hel del koncentration av ett barn i den åldern att rida! Koordination, hålla balansen, lite anspänning..för att inte tala om den fysiska ansträngningen. Det är stor skillnad på en fem och en sjuåring också. En halvtimmes aktivitet är max vad man kan förvänta/ kräva av en femåring tycker jag. :)

Håller med limona om att det kan vara ansträngande för barn att rida pga ovan nämnda orsaker.

Annars så kan det bero på att hjärnan behöver kylas ner enligt exempelvis denna artikel: The Yawn Explained: It Cools Your Brain . Då kan man kanske härleda det till att huvudet blir varmt under hjälmen och att det i sin tur gör att barnet gäspar mer och känner sig trött.

Här förväntas eller krävs inget. :p Det sker på barnets villkor och vilja när det gäller ridning. :laugh: Men det är ibland svårt när tröttheten kommer snabbt. Barnet vill ibland ta en viss tur som är lite längre men efter halva turen så kommer gäspningarna och tröttheten farandes. Försöker givetvis avstyra de långa vägarna, men samtidigt är det så himla mysigt att ha med dem ut så man får bita sig själv i tungan ibland när man säger nej...

Jag menade inte att du krävde :) Men rent generellt. Om det så gäller sångstund, gympa eller ridning så tappar de fokus rätt kvickt. Jag har en tioåring som kommer och rider min shetladsponny och inte ens hon verkar palla mer än en halvtimme :grin:

Jag menade inte att du krävde :) Men rent generellt. Om det så gäller sångstund, gympa eller ridning så tappar de fokus rätt kvickt. Jag har en tioåring som kommer och rider min shetladsponny och inte ens hon verkar palla mer än en halvtimme :grin:
När jag var sex-sju red jag entimmeslektioner på ridskolan ( på den tiden när en ridtimmer verkligen var en klocktimme!).

Jag kommer inte ihåg att jag blev särskilt trött av det. Får väl fråga morsan om hon kommer ihåg nåt av hur jag var i samband med ridlektionerna.

Jag har också noterat det!

Har 2 småtjejer som brukar rida för mig och de klarar verkligen inte längre än 20 absolut max 30 min om de ska hålla fokus, de är över 7år gamla.
Även stallkompisens 2 döttrar är likadana.

Jag ringde mamma nyss å frågade hur jag brukade vara efter ridlektion i den åldern å fick till svar:
Du hade kunnat rida 24h om dygnet om du fick utan att bli trött ;)

Stallkompisen kan inte heller minnas att hon blev så trött?

Den enda skillnaden vi kan komma på är att när vi var små så var vi mycket mer "häst-nördiga" än vad dessa 4 småtjejer är, visst de tycker att det är kul med hästarna men de kan likagärna göra något annat tidsfördriv också.

Den enda skillnaden vi kan komma på är att när vi var små så var vi mycket mer "häst-nördiga" än vad dessa 4 småtjejer är, visst de tycker att det är kul med hästarna men de kan likagärna göra något annat tidsfördriv också.

Jag tror det (delvis) beror på att ( många inte alla) ungdomar är så VEKA nu för tiden. Det curlas och pussas och daltas och överbeskyddas.

Nä låt ungarna bygga kojor och klättra och spika och såga och tälja med kniv och rusa omkring mm mm.

Hela sommaren har jag sett mammor som går förbi vårt ena sommarbete med sina barn.

Mamman går, spädbarnet ligger i vagnen, och så står ett äldre barn i gåkunnig ålder på en sån där fasthakad rullbräda på barnvagnen.

För tusan om man är 4-6 år kan man väl för jösse namn GÅ SJÄLV!!!!

Det är en sak om ungen står på brädan om den blir trött efter ha gått en stund, men jag har inte sett de här mammorna med det äldre barnet på egna fötter förflyttandes sig framåt EN ENDA GÅNG på hela sommaren.

har själv en femåring som blir trött när hon rider men det är när hon rider i skogen - i ridhuset kan hon hålla i gång hur länge som helst känns det som :laugh:
kan själv tycka hästens rörelse känns lite sövande fall man e avslappnad o bara gungar med :angel:
vilket barna kanske mer gör i skogen ? har tagit det possitivt att barnet känner sig tryggt o litar på hästen och inte tycker att det är läskigt .... något som är det viktigaste i hennes ridning just nu

KL

det är väl inget konstigt att barn blir trötta vid ridning fort? :confused: Det gäller ju allt fysiskt med barn - de blir trötta både mentalt och fysiskt då de varken är färdigutvecklade i kroppen eller hjärnan. Ridning kräver ju koordination både mentalt och fysiskt, samtidigt som det är en massa intryck rent allmänt, med resultat att de snabbt blir trötta.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 964
Senast: Cocos
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·
L
Övr. Barn Skriver under annat nick då jag inte vet om någon känner igen mig här. Vet inte heller om inlägget hammnar rätt eller fel. ligger...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 774
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar