trött av peniccilin?

L

lundborg

min pålle får peniccilin och smärtstillande pga en varböld.

men jag märker att han är så hängig.

brukar dom bli hängiga av medicinen?

jag har nyss flyttat mina hästar hem till oss (för ca 2 mån sen), och han har efter det tunnat ur lite över korset och fått insjunkna flanker.

kan b-vitamin hjälpa?

tips??

Sv: trött av peniccilin?

din häst behöver mer mat, mer protein och fett!! b-vitamin hjälper inte.

ja, dom kan bli hängiga av medicin - var uppmärksam på att magen far väldigt illa av penicillin och smärtställande, jag skulle gett probiotika.

Det är sannolikt infektionen som gör honom hängig. Ge ordentligt med mat och protein, så han orkar bygga upp sig igen! Annars försvinner musklerna i stället.

Förresten, har du kollat så han inte har feber? Alla de gånger mina hästar har varit hängiga har de haft förhöjd temperatur. Den bör ej ligga över drygt 38 grader.

Om jag var du skulle jag ringa till en veterinär och fråga om det är normalt att hästar blir hängiga av just den medicineringen. Är det normalt så behöver du ju inte gå och oroa dig. Om det inte är normalt bör du nog börja fundera på vad hängigheten beror på.

Det är sannolikt infektionen som gör honom hängig. Ge ordentligt med mat och protein, så han orkar bygga upp sig igen! Annars försvinner musklerna i stället.

Förresten, har du kollat så han inte har feber? Alla de gånger mina hästar har varit hängiga har de haft förhöjd temperatur. Den bör ej ligga över drygt 38 grader.

han har inte haft feber någonting.
det kanske beror på flytten?
han var lite orolig de första två veckorna.

Om jag var du skulle jag ringa till en veterinär och fråga om det är normalt att hästar blir hängiga av just den medicineringen. Är det normalt så behöver du ju inte gå och oroa dig. Om det inte är normalt bör du nog börja fundera på vad hängigheten beror på.

jag ska prata med vet. imorrn och rapportera om bölden, så jag får fråga honom då.

jag ska prata med vet. imorrn och rapportera om bölden, så jag får fråga honom då.

han trodde också att hängigheten berode på infektionen. och att han tunnat ur kan ju vara stallbytet eftersom han har varit lite orolig i början.

jag ska åka och handla lusern på måndag och fodra med.

andra tips?

han trodde också att hängigheten berode på infektionen. och att han tunnat ur kan ju vara stallbytet eftersom han har varit lite orolig i början.

jag ska åka och handla lusern på måndag och fodra med.

andra tips?

Kraft rehab är bra (men dyrt) och om du inte har bra, analyserat hö är det en god investering att köpa det. Lucern ger vi till våra svårfödda hästar, det är toppen. Betfor hjälper till att hålla igång magen om han står stilla mycket.

Kraft rehab är bra (men dyrt) och om du inte har bra, analyserat hö är det en god investering att köpa det. Lucern ger vi till våra svårfödda hästar, det är toppen. Betfor hjälper till att hålla igång magen om han står stilla mycket.

ja, lusern har jag god erfarehet av när det gäller att hulla på hästarna.

så det får bli det

nu börjar han äntligen bli lite piggare :banana:
och bölden har sjunkit ihop ;)

jag har nyss flyttat mina hästar hem till oss (för ca 2 mån sen), och han har efter det tunnat ur lite över korset och fått insjunkna flanker.

kan b-vitamin hjälpa?

tips??

Vad är de för penicillin och vad är det för smärtstillande??? de har betydelse

Vad är de för penicillin och vad är det för smärtstillande??? de har betydelse

kommer ej ihåg vad peniccilinet hette, men det smärtstillande var Finadyne iallafall.
och nu mår pållen bra, men som sagt.. men han ska gödas eftersom han har tunnat ur :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 897
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 421
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka