trotsig tre-åring

M

Miii

Ja, vad gör man?:confused:

Rider c 3 dagar i veckan max 30 min. För det mesta ut.
Hästen får ibland för sig att han inte ska gå på ett visst ställe och tvärvägrar. T ex över en vattenpöl, eller liknande.
Han kan stå där i timmar utan att röra en min. kolugn.
Han har inte ont nånstans, så han trotsar. Jag har bara ridit honom i några veckor så det är väl därför.

Har någon snäll själ något bra tips?:idea:

Sv: trotsig tre-åring

Vattenpölar är alltid läskiga näsan. Promenera ut inte rid utan promenera och träna på att gå i vatten och träna ledarskapet samtidigt och sen så ska du nog se att lyssnar på dig på ryggen.

Han har inte ont nånstans, så han trotsar.

Intressant... hur vet du det? :grin:

Den är tre för hundra gubbar, rid ut med sällskap. Att en unghäst tittar på saker när den är ute är ju helt naturligt, det har inte ett skit med trots att göra.
Ifrågasätter däremot kan de göra när de är fem och vi kräver mer samling än vad hästen tycker är nödvändigt. Det kan vissa kalla för trots.
Men att en treåring medvetet skulle göra tvärtemot vad vi vill är bara okunskap från ryttarens sida.

Är det den första unghästen som du rider på ?
Han ser inte vattenpölar som han vill trotsa och inte gå i dom ,,han ser ett djupt hål och kan inte bedömma djupet av vattenpölen !!

Detta gör honom osäker och det kallar jag inte trots , utan som pilotfel som inte är medveten om hur en ung pålle fungerar och vill hjälpa honom och stärka hans självförtoende.
Det är samma sak med mörka fläckar eller där det finns is fläckar eller ett dike .

Lycka till Mia

Precis som ovanstående skrev så ser inte hästar vattenpölen, utan de ser bara ett svart hål som likagärna kan vara 1km djupt som 2cm. Så att han inte vill gå igenom vattenpölar beror inte på trots, utan att han helt enkelt tror att han ska ramla ner ifall han trampar i den. För att få bort detta behöver du träna ledarskap, så att hästen litar på dig och vet att du inte utsätter den för något farligt.

Om min unghäst vägrade för en vattenpöl, skulle jag genast hoppa ner, gå till vattenpölen och sakta få honom närmare mig. Skulle leda honom över ett par gånger, helt naturligt. Skippar helt "ååååååå du e så duuuuktig lilla ponkeliponkken, tiitttta heeeeemska vatten, inte faaaarligt" Sånt skiter jag i, det uppmärksammar vattnet (eller annat) Hästar fattar inte svenska. De fattar kroppiska. Så led honom över ett par gånger som om det vore världens naturligaste sak och sen rider du helt enkelt över pölen igen, utan en blick på själva vattnet.
Rakt och enkelt.

Drar upp min gamla tråd igen.

Förut så gjorde han det bara ibland, det är bättre nu. Inte ofta alls. Hände det så var det vid saker som har gjort förut.
Kan säkert ha varit pilotfel från min sida men när jag har hoppat av så han ändå inte brytt sig. Bara stått där, med öronen åt sidan.
Såklart har vi haft sällskap.

Har märkt att det även hände med hans ägare (som har fött upp honom) så det var ju inte bara med mig han gjorde så.

Jaja. Nu har det inte hänt på ett bra tag, peppar peppar.

Skulle ändå vilja ha lite bra tips på vad man gör.:)

Trots kanske inte är rätt ord föresten
Snarare, ointresserad.

Skulle inte en treåring kunna tråttsa!!!!
Du har aldrig ridit in en häst med Mycket hjärna och Mycket starkt psyke!
Det finns, män är ovanligt hästar som trotts att det är mot naturen är så psykist starka och smarta att de tar över ledarskapet från hästar som är tre eller fyra gånger så gamla!
Om inte änns de äldre och mer erfarna hästarna i hagen bestämmer, så har människor ett enormt problem att bli ledare över individen, det blir en fråga om vem som är smartast och har mest tålamod!

Trots betyder öppet och utmanande motstånd, varken mer eller mindre.

Att en treåring skulle medvetet ge mig öppet och utmanande motstånd finner jag högst osannorlikt.
En häst tänker inte logiskt, den tänker inte i flera led, den reagerar punkt slut.

Vi förstärker den negativt, tex sparkar den i magen, den går rakt fram, sparkandet slutar. På en häst som inte har lärt sig vad drivning innebär så blir det ju bara att den blir sparkad på magen, den reagerar mot obehaget precis som vilken häst som helst. Det finns inget genomtänkt motstånd i att hästen reagerar.

Jag har ridit in tjugotalet unghästar av olika intelligensnivåer, men alla har de det gemensamt att de reagerar, om än olika mycket.

Sen kan ju vi inbilla oss att vi på något sätt skulle ha ledarskap över ett djur som vi umgås med tre timmar per dygn med, knappast.
Men hästar är underbara varelser som ställer upp på alla våra knäppa ideer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 751
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 158
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 032
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?