Trotsig polle..

S

Stina_Julle

Hej!
Jag har varit ute och ridit på plan i dag och min häst var sååååå trotsig. Han stegrade och lät som en björn och koncentrerade inte ett dugg på vad jag gjorde uppe på ryggen. Så det vart inte så mkt gjort i dag. Nu behöver jag hjälp från er, vad ska jag göra så att han slutar? Han har aldrig varit likadan som han är nu.. Vissa perioder går han som en klocka medans andra så skiter han fullständigt i vad jag gör, går bara , försöker att sticka och allt han bara kommer på.. Vad skulle ni ha gjort??

MVH
Stina_Julle:)

Sv: Trotsig polle..

Min häst har också varit väldigt "lätt" i framdelen och gärna velat resa sig, har tränat för en massa olika tränare och fått olika tips men det jag tycker funkar bäst är att ta tag i ena tygeln väldigt kort så halsen blir böjd in mot kroppen och hästen går ju så klart runt i en ring då men låt hästen gå så tills han stannar och då ger du han tygeln så han kan sträcka på sig och fortsätter han fjanta sig är det bara att köra på igen har funkat bra på min häst iallafall det är ju inte kul när dom reser sig. det är värt att prova det har funkat jätte bra på min häst även sett andra göra så som det har funkat på. :banana::banana:

Okej, det ska jag testa att göra. Nej det är verkligen inte roligt när dom reser sej.. Även om min inte kmr så högt upp, han är ju en klumpig ardenner. Men får man inte dom att sluta göra det så gör dom ju det så fort man kräver ngt av dom och så ska det ju inte vara;)

Nej det är verkligen inte kul men som sagt det är det som har funkat på min, finns säkert andra bra tips också men jag vill ta det lite lungt och böjer man dom rejält så kan dom ju inte resa sig, dom brukar ge sig tycker inte det är speciellt kul att gå runt. hoppas att det funkar

ifall detta är ett helt nytt beteende så kanske du borde kolla upp så att han inte har ont ngnstans?

Men jag har känt nästan överallt och han har inte reagerat ngt.. så det tror inte jag heller , men vem vet? ska kolla det nogrannare i morron.

Jag skulle kolla upp honm både vetrinärt (böjprov, tänder etc), kolla utrustningen (sadel, träns) samt med equiterapeut för att kolla låsningar, krampade muskler osv. innan jag började kräva något mer av honom. Det finns ju ofta en fysisk orsak till ett ändrat beteende.
Hur låter han när han låter som en björn? Fnyser som de gör när de blir rädda eller?

Ne han är lite trosig annars också.. Alltså jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur han låter.. Men lite underligt är det .. måste kolla upp de här..

Låter som en björn! Hehe låter som en ganska speciell häst. Min erfarenhet är att en häst som har ont fnyser inte åt saker och ting, men däremot en häst full av bus brukar fnysa, pipa innan den sätter igång. Jag tycker det låter som om din häst har överskottsenergi.

Jag tror absolut inte att din häst har ont låter som typisk trots tycker jag, det är väl en fråga om ledarskap också, min häst vart inte rolig när han gick tillsammans med ston ihagen han bestämde över dom och skulle göra lika med mig men skam den som ger sig, man får ju bara se till att man inte utsätter sig för fara det är ju trots allt stora djur och som du säger att det är en ardenner, man sätter ju sig inte upp mot dom hur än gärna man vill, man får ta dom med list:)

Ne jag tror inte heller att han har ont någonstans.
För det är nämligen så här att hos hans förra ägare så har han fått som han har velat.. Så jag tror att det är att han försöker ta över ledarskapet..

Jag håller med dig om att det är rätt sannolikt att han försöker ta över ledarskapet eller anser att han redan har det.

En tanke (det var därför jag frågade om han gjorde lika från marken) är ju att börja med rena ledarskapsträningar etc. och förhoppningsvis kommer det då också att ge resultat i ridningen med tiden.

Mitt sto på 13 år är precis likadan. Hon kan vara världens ängel ena dagen, men nästa helt plötsligt få för sig att testa en igen. Främst då när man rider ut genom att vägra gå fram, resa sig, bocka etc. Men även på lektion och liknande.

Vi får helt enkelt "vänta ut" henne. Inte så att vi sitter som viljelösa marionetter. Vi går på henne direkt, hotar hon att stanna är det pang på och fram direkt. Försöker hon backa är det i med hälarna och en pisk på baken. Hon är så otroligt stark i huvudet och är en sådan häst man måste sätta "hårt mot hårt". Naturligtvis får hon mycket beröm då hon går framåt igen. Henne måste man helt enkelt vara tuff mot, annars tar hon över.

Men vad jag menade med att "vänta ut" henne. Hon har helt enkelt de här perioderna emellanåt, oftast dock efter ex. vila, och nytt ställe m.m. (Hon kommer t.ex. få följa med mig ner till skolan i höst igen, då kan jag tänka mig att hon kommer bråka en del.) Men det är inte mycket att göra åt i långa loppet, det är bara så hon är. Och så länge hon inte gör det konstant eller i alltför många dagar så störs jag inte mycket av det. Visst kunde jag gärna ibland betala någon för att ta henne de dagar hon är som värst, men det är då.

För mig är det som ett tecken på att hon är djävulskt intelligent. Hon vet precis vad hon får och inte göra, och hon testar mig med jämna mellanrum för att checka av om hon kanske kan ta över "den här gången".

Det är min syn på det hela.

:bump:Hej! nu har vi fått lite bättre väder,kallare då brukar det bli mer fart.Eller kan det vara så lätt så att han har fått en älglus på sig. Min häst blir gale om hon får en såda på sig o dom är många i år men äkliga.Lycka till:bump:

Mitt sto på 13 år är precis likadan. Hon kan vara världens ängel ena dagen, men nästa helt plötsligt få för sig att testa en igen. Främst då när man rider ut genom att vägra gå fram, resa sig, bocka etc. Men även på lektion och liknande.

Vi får helt enkelt "vänta ut" henne. Inte så att vi sitter som viljelösa marionetter. Vi går på henne direkt, hotar hon att stanna är det pang på och fram direkt. Försöker hon backa är det i med hälarna och en pisk på baken. Hon är så otroligt stark i huvudet och är en sådan häst man måste sätta "hårt mot hårt". Naturligtvis får hon mycket beröm då hon går framåt igen. Henne måste man helt enkelt vara tuff mot, annars tar hon över.

Men vad jag menade med att "vänta ut" henne. Hon har helt enkelt de här perioderna emellanåt, oftast dock efter ex. vila, och nytt ställe m.m. (Hon kommer t.ex. få följa med mig ner till skolan i höst igen, då kan jag tänka mig att hon kommer bråka en del.) Men det är inte mycket att göra åt i långa loppet, det är bara så hon är. Och så länge hon inte gör det konstant eller i alltför många dagar så störs jag inte mycket av det. Visst kunde jag gärna ibland betala någon för att ta henne de dagar hon är som värst, men det är då.

För mig är det som ett tecken på att hon är djävulskt intelligent. Hon vet precis vad hon får och inte göra, och hon testar mig med jämna mellanrum för att checka av om hon kanske kan ta över "den här gången".

Det är min syn på det hela.

Den där hästen påminner nästan exakt om min häst! Han har också några jättebra perioder men nu har han en sån här period så att det nästan känns som att man hade kunnat lämna bort honom.. Men den tanken går ganska snabbt över då man börjar tänka på vad man hade gjort då efter skolan:D haha

Jamen precis! Vad skulle folk utan liv som har hästar annars skylla på att de var upptagna med? :D

jamen precis! Om inte jag hade haft egen häst så vet då inte jag vad jag hade gjort.. Hade nog bara suttit vid datorn och sådant , nu vet man exakt vad man ska göra när man kommer hem, inget slöande.. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 683
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Exile
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 166
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 207
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama