Trotsig hingst..?

C

Corallen

Förra året när jag jobbade på en ridskola red jag in en hingst (född 04) som jag hållt på med sen han var 1 år. Han har vart supersnäll hela vägen, aldrig dum på nåt sätt. När jag flyttade lämnade jag över honom till en tjej som skulle fortsätta med honom, och allt fortsatte flyta på. Tills för två veckor sen lite drygt.

Idag fick jag veta att han börjat dumma sig med att tex resa sig rakt upp rätt som det är, bocka och alltmänt dumma sig. De har kollat honom, och han har inte ont. Antar att detta är ren trots, att han helt enkelt kommitpå att han är unghäst och hingst först nu. Men det känns så konstigt, verkligen inte den hästen jag lämnade. Han är sjukt stark också, så tjejen som rider honom har inte en chans mot honom om han börjar bråka.

Vad tror ni? Tips, har ni hästar som satt sånt här i system utan förvarning? Hur fick ni ur det ur dem?

Sv: Trotsig hingst..?

Först o främst, jag tror inte en häst kan sätta bråk i system. De tänker inte så.

Sedan så kan det vara så att hingsten blivit lite hormonstinn eller så är det att han inte köper den nya ryttarens ledarskap eller en blandning av båda.

Känner en hingst som var snällheten själv. Gick utmärkt att rida ut med ston etc. En dag (han var någnstans mellan 6-8 år) reste han sig upp över mig med frambenen på varsida om mitt huvud och pressade ner mig. Ägaren hängde fram ett stigbett så det skulle bli enklare att ta in och ut i hagen. En vecka senare stog veterinär på gården för att kastrera hingsten. Då hade han gjort samma sak med ägaren.

Min kastrerades vid 3. Jag har hellre en glad vallack i en grupp med andra hästar än en sur hingst ensam och isolerad.

Okej...jag både håller med dig och säger emot dig.

Jag har sett flera exempel på hästar och framför allt ponnyer som jag anser att bråk i system för att slippa jobb. Då som sagt tjejen inte har haft en chans att sitta kvar när han dragit iväg i sina stegring-lufthopp-bock-serier så förstår han ju att han "slipper" om han gör så. Det har alltså varit så jävligt att det inte gått att komma upp på hästen igen, utan han har rest sig osv så fort hon satt foten i stigbygeln efter att hon trillat av...

:crazy: förstår inte vad som hänt. Antar att det är både hormoner och ledarskap. Men jag har aldrig sett några problem i deras ledarskap då han följt henne som en hund. Tränat väldigt mkt nh och ledarskap på marken osv.

:crazy: förstår inte vad som hänt. Antar att det är både hormoner och ledarskap. Men jag har aldrig sett några problem i deras ledarskap då han följt henne som en hund. Tränat väldigt mkt nh och ledarskap på marken osv.

Ja där kanske du har förklaringen......:crazy:

Testa med en annan ryttare då. Som har mer pondus.

Vad går han i för hage? Kan han vara rastlös?

Testa med en annan ryttare då. Som har mer pondus.

Vad går han i för hage? Kan han vara rastlös?

han går i en stor hage som han inte borde bli rastlös i. har en kompis han älskar och de trivs superbra tillsammans. men naturligtvis kan det vara en idé att byta hage. omväxling är ju aldrig fel.

Låter som om det borde göras en klinikundersökning av rygg och ben.

det har jag också sagt, men veterinären som var ute hävdade att det inte var nåt fel på honom. hur hon nu kunde se det med blotta ögat:cool:
fick dock veta idag att de ska åka iväg med honom iallafall.

Ibland provoserar man fram ett hingstigt beteende när man försöker göra nh med en hingst. Det är inte att rekomendera. Däremot skall man vara konsekvent vid arbete med hingst.

Ibland provoserar man fram ett hingstigt beteende när man försöker göra nh med en hingst. Det är inte att rekomendera. Däremot skall man vara konsekvent vid arbete med hingst.

:o PINSAMT. Jag har blivit rekomenderad det av mina tränare:crazy: jag hade ingen aning faktiskt!

Tips?

Ja, vad är det för fel på kastrering?

han är godkänd, och ägarna vill avla på honom. men ja, om detta inte är övergående så är han väl kanske ingen bra hingst att avla efter iallafall. det blir väl alternatvet om han inte skärper till sig.

jag skulle faktiskt inte skrivit trotsig hingst, utan istället valt ordvalet trotsig häst. Mina hingstar har aldrig betett sig så bara för att dom vart hingstar. En trotsperiod kan drabba ett sto, en valack, som en hingst.

kan ju säga att ganska många hästar är jobbiga just nu. det har varit massa lera i hagarna, som fryser på och blir knöliga. hästarna kan inte röra sig ordentligt i hagarna och tar ut det i ridningen. Kylan gör många hästar stela och kalla och en kall individ är inte riktigt tillfreds i arbete heller. Av åldern att dömma så är det även naturligt att en sådan här period kommer ändå.

men det är ändå skillnad att hantera hingst eller valack... så jag tycker det är relevant att upplysa om att det är en hingst det handlar om. En valack har inte en massa hormoner rusande i kroppen som kan ställa till rejält uppe i pallet.

Corallen - du kan inte åka dit och rida honom ibland då? han kanske har kommit på, som du säger, att han kan smita undan med den nya ryttaren.

Låter mest som han komit på vad han har mellan benen och hormornerna snurrar till det för honm.
Behöver en stark ledare helt enkelt.

men det är ändå skillnad att hantera hingst eller valack... så jag tycker det är relevant att upplysa om att det är en hingst det handlar om. En valack har inte en massa hormoner rusande i kroppen som kan ställa till rejält uppe i pallet.

Corallen - du kan inte åka dit och rida honom ibland då? han kanske har kommit på, som du säger, att han kan smita undan med den nya ryttaren.

jag hade gärna gjort det, problemet är bara att jag bor i sthlm och han på gotland:D så lite svårt. däremot ska jag ner över julen och då jäklar, fösöka banka vett i honom.

jag skulle faktiskt inte skrivit trotsig hingst, utan istället valt ordvalet trotsig häst. Mina hingstar har aldrig betett sig så bara för att dom vart hingstar. En trotsperiod kan drabba ett sto, en valack, som en hingst.

kan ju säga att ganska många hästar är jobbiga just nu. det har varit massa lera i hagarna, som fryser på och blir knöliga. hästarna kan inte röra sig ordentligt i hagarna och tar ut det i ridningen. Kylan gör många hästar stela och kalla och en kall individ är inte riktigt tillfreds i arbete heller. Av åldern att dömma så är det även naturligt att en sådan här period kommer ändå.

jag förstår också att alla hästar är trotsiga, och jag säger inte heller att det är pga han är hingst just. det kan ju vara nåt helt annat. men det är ju skillnad på att hantera en hingst och valack, därför valde jag ordet hingst.

tycker faktiskt det inte är ngn större skillnad på hanteringen.
jag har hanterat mina hingstar som dom vore valacker.
enda är att jag givetvis förstått att dom inte kan ha ston som hagpolare om man vill undvika föl, men annars har dom varit som vilken häst som helst när det gäller det hanteringsmässiga biten då.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 645
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
3 006
Senast: em-pirre
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat