Trotsåldern

sussisus

Trådstartare
När på ett ungefär infaller trotsåldern hos valpar/unghundar?

Izor blir tio månader på måndag och han har ännu *peppar peppar* inte visat några tecken på att ha hamnat där så jag måste fråga.

Finns ju förstås de gånger han gör annat och inte vill lyssna - "jag ska bara nosa här först, matte" eller "jag ska bara kissa därborta först, så kommer jag sedan" men det är väl inget trots och det händer bara någon enstaka gång under en vecka eller så.

Sv: Trotsåldern

Ha! Min hund är fem år nu och han har varit i trotsåldern ca 2gånger per år de 3 första åren sen lugnade han ner sig. Det visade sig oftast som "jag vill inte lyssna på dig just nu och jag hör dig men bryr mig inte". Jag muttrade nånting om tonåringar ett tag men det går över, acceptera att det är småbarn du har att göra med. :D

Min har varit i trotsåldern sen han föddes..! Han är en Jack russel terrier... :angel:
Nej men man brukar väl säga att runt 18 månader. Oftast brukar dom komma in i en trots period när dom är 6-7 månader också. Men det varierar ju så klart från hund till hund.

Det finns de som påstår att trotsåldern är en bluff och jag själv är på den linjen... Sen att könsmognad och intresset för andra könet och andra hundar kommer, det är en annan sak.

Jag har inte märkt nånting på min ungtik, hon är snart 2,5 år. Det som har varit har inte varit trots, det har haft andra orsaker (som i hennes fall har varit dels ärftligt och mest mitt fel).

Sen finns det ju rasbetingad "trots", terriers till exempel är experter på att ifrågasätta, men det är rastypiskt...

//E

Jag trodde att det var det som var trotsåldern, när hundarna blir könsmogna och dom har en massa hormoner som spritter i kroppen... Som tonåringar ungefär ;)

Jo, fast att de blir könsmogna gör ju inte att de börjar trotsa. Jag tror nog att har man en tillräckligt bra (i de flesta fall) relation och lydnad på sin hund så märker man knappt könsmognaden... Sen gäller det ju att vara vaken och se tidiga tecken på könsmognad.

Men folk är dösnabba på att ursäkta allt med "h*n är i trotsåldern", och egentligen är hunden bara omotiverad.

//E

Din teori låter riktigt logisk faktiskt. Jag håller med dig.

Har aldrig tänkt på trotsålderns som någon fas alla hundar måste gå igenom. Jag trodde som jag nämde tidigare att det var när hundarna blev könsmogna och lite omotiverade för att det finns så mycket annat som är intressant att det var det som var trotsåldern.

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 817
Senast: Tiffany
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
431
Senast: movi
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama