Trotsålder hos hästen

T

TrolleriMagi

Har en unghäst som ridits in vid 2,5 några klassiska trotsålders perioder?

Svara gärna ni som är erfarna av inridning, utbildning.

Min 4 åring (03:a) har alltid varit så cool, aldrig brytt sig om andra hästar som kommer och går men sista tiden är han väldigt focuserad på vilka andra hästar som kommer och går i manegen- samt gnäggar efter andra hästar. Detta beteende hade jag väntat mig när han var yngre men inte nu!
Han har liksom blvit lite bongstyrig och tittar dit han vill. Stretar mer n vanligt. Sist jag red sprang han med sänkt rygg och stirrade på allt och alla. Är detta någon trotsperiod?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trotsålder hos hästen

Jag har ridit in tiotalet unghästar, och äger just nu också en -03:a. Jag hävdar med bestämdhet att hästar aldrig trotsar. Om hästen hade en åsikt som liknade trots så är jag helt övertygad om att vi alla skulle åka av med en hiskelig fart.

Hästar reagerar, på sin omgivning, eller på ryttaren. Sen finns det saker som hästen gör mer eller mindre villigt, då hästens huvudsyfte är att spara enerig, men har man väl förberett den för svårigheterna så går det också lättare.

Min erfarenhet är att många unghästar kan ha en period när de är lite svåra och så att säga "testar" och busar lite efter ca ett halvårs ridning. Min slutsats är att de då har börjat få kondition och muskler och inte längre har fullt upp med sig hålla balansen på både sig själva och ryttaren. De orkar helt enkelt "busa" till det lite. Om man då bara tar det lugnt, tar hjälp om man känner att man blir rädd /osäker och är lite envis så går det över igen efter ett tag!
Min 4-åring som är riden sedan i maj och i gruden jättesnäll är just nu inne i en "hopp och studs" period där hon tycks undersöka vad matte tillåter och inte tillåter ... Vad säger ni andra unghästryttare?

Som någon skrev tidigare. När hästen börjar känna sig säker med ryttare på ryggen, är riden i alla gångarter osv. Då brukar det komma lite test.

Har också märkt att många får en släng vid femårsåldern,men den då ofta är mer åt vill inte hållet. Alltså tendenser till istadighet.

Jag har ridit in tiotalet unghästar, och äger just nu också en -03:a. Jag hävdar med bestämdhet att hästar aldrig trotsar. Om hästen hade en åsikt som liknade trots så är jag helt övertygad om att vi alla skulle åka av med en hiskelig fart.

Hästar reagerar, på sin omgivning, eller på ryttaren. Sen finns det saker som hästen gör mer eller mindre villigt, då hästens huvudsyfte är att spara enerig, men har man väl förberett den för svårigheterna så går det också lättare.

Jag håller med. Jag har också svårt att tro att de kommer in i en någon sorts trotsålder. Däremot kan jag tänka mig att vi påverkar dem så att de kan reagera på olika sätt. Om man har lite för bråttom med nya saker tex och kräver för mkt av dem som de inte förstår. Jag har bara ridit in två hästar men jag kan inte säga att de på ngt sätt har varit i några trotsåldrar.

Jag tror inte heller det finns trotsålder hos hästar. Det har mer med orken att göra, som någon annan var inne på. Då min häst började orka mer, kom det lite bocksprång och annat. Att tänka på är att unghästar lätt blir trötta mentalt, även om de är i god kondition rent fysiskt. För oss var det viktigt att jobba på kommunikationen från marken, vilket hjälpte mycket i ridningen sen.

Nä, inte trots. Det är nog som alla andra här skriver, hästen börjar få ork att kolla runt lite på annat.
Min -03 är likadan nu! Påbörjade inridning i februari, red lite smått fram till sommaren, mest ut i skogen. sedan fick han vila i tre månader på bete. Och så igångsättning i september och för en månad sedan så började han studsa och kasta sig och testa på lite sånt. Han har aldrig brytt sig eller varit rädd för något innan.
Så nu kör vi vidare med nya övningar. flytta för skänkeln och halter och en massa annat, vips så har han inte tid att koncentrera sig på annat än att göra vad jag vill! Behöver inte betyda att sitta och nöta i trav och galopp långa stunder utan jag kör just nu mycket skritt i ridpassen.
Detta är en häst som verkar behöva ganska mycket stimulans och vill arbeta med hjärnan ordentligt. Dessutom är det en hingst så han tappar lätt fokus om någon rider upp bakom eller så, då ska han stanna å vara social med den hästen.

Jaja, lycka till!

Du skrev en viktig sak där! Man glömmer så lätt att en unghäst bara är unghäst när den är riden ett tag, får lite kondis & ork och inte längre är så vinglig. Då är det lätt att kräva för mycket av den och tro att den även mentalt ska orka lika mycket som en äldre häst!
Min 4-åring är jättebussig och jag måste hela tiden påminna mig om att för ett år sedan när jag köpte henne var hon precis tagen från en stor flock och var endast precis ledbar ... och nu tycker jag att vi ska rida själva ute på vägarna och så blir jag förvånad när hon blir spänd och lite tittig ... Då måste jag påminna mig om att det är mitt ansvar att gradvis lära henne att lita på mig och inte be om förmycket på en gång! Sen är ju hästar individer precis som vi ... en del är modiga och dominanta och vill gärna ta kommandot även över ryttaren om det går medan andra är vekare och räddare och behöver mycket stöd i ryttaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
C
Hästhantering Jag har ett problem som jag inte brytt mej om förut men nu börjar det gå överstyr. Jag har en snart 5 årig arab vallack som jag haft...
Svar
4
· Visningar
1 325
Senast: CindyLou
·
S
Träning Nu tryter mina kunskaper och nerver strax. Ett problem har uppstått med min hblkille. Han är 16 år gammal och går svår A dressyr. Det...
2
Svar
35
· Visningar
2 712
Senast: Songbird
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar