Trotjänaravlivning?

Sv: Trotjänaravlivning?

ring och fråga kliniken direkt. Det kan kanske skilja lite mellan kliniker. I Borlänge kommer sedan samma bil och hämtar kroppen som annars kan komma hem och bulta hästen på hemmaplan. Det kostar 3500 i alla fall. Har precis ringt dem idag.
Vi måste avliva vår unghäst och vi har bestämt oss att hon inte ska behöva åka till ATG ytterligare en gång. Alla gånger hon har lastats sedan hon kom till oss har det varit för resor till ATG, och hon ska få gå och beta istället sista stunden i livet och slippa åka iväg.

Jaha, nu har jag fått avlivningstillstånd från Agria, så på måndag eller tisdag kommer hon till de "evigt gröna ängarna".... :cry: Jag är såå lessen, de e inte alls kul detta.... :cry:

Ett tillägg...
ska man begrava hästen så behöver den inte avblodas och då kan man sticka den i hjärtat.
Fel, avblodning är ett krav, hjärtstick kan inte betraktas som avblodning om inte hålet görs så stort att blodet verkligen rinner ut, annars får man en hjärttamponad som oftast leder till att hjärtat stannar men där det inte går att kontrollera effekten.
PL

Jag är så väldigt ledsen för din skull och hoppas det "går bra" nu när det sker. Tack för de fina bilderna på henne och lycka till. :cry:

Fel, avblodning är ett krav, hjärtstick kan inte betraktas som avblodning om inte hålet görs så stort att blodet verkligen rinner ut, annars får man en hjärttamponad som oftast leder till att hjärtat stannar men där det inte går att kontrollera effekten.
PL

En bekant till mig tog ut trotjänaravlivning till sin häst, den bultades och stacks sedan i hjärtat. Hur stort hål han stack vet jag inte, men han sa till tjejen att man ej behövde avbloda via halsen eftersom hästen skulle grävas ner.
Det var avblodning via halsen jag syftade på men jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt inlägg.

Det gick bra. Allt hade gått lungt o sansat till. Det gör att jag kan känna att det var rätt och nu gå vidare..

3 § Avblodning av ett djur ska utföras genom att båda halspulsådrorna eller det
gemensamma blodkärl från vilket dessa utgår öppnas.
Från gällande författning L 22.
För att avbloda via hjärtat måste man öppna bröstkorgen rejält.
PL

Vid avlivning med bultpistol måste hästen avblodas.
Vi hade hem vet som sprutade våran gamling, det gick jätte bra.
Han hade fått en lugnande spruta först inne i boxen och satt en kanyl i halsen. Bara för att slippa sticka honom en gång till.Sedan tog vi ut honom på stallbacken. Han var borta på en sek.
Sen kom de ifrån Borlänge och hämtade kroppen.
Det kostar en del men det var det värt

Tog bort min gamling i måndags..:cry:
Lantbrukstjänst kom på morgonen, hade ringt o förvarnat på fredagen om att det kunde bli aktuellt, då hon var dålig redan då (erlichios, svarade ej på behandlingen) ringde o bekräftade vid 8 på måndagsmorgonen. Klockan 9 var det över...
Allt gick lugnt o fint till, hon stod på sitt favoritställe med sin favoritbonde vid grimskaftet. Sköts med bultpistol och kroppen togs med direkt.
Kostnaden på 3500 kr betalades direkt till chauffören.
Tur är att de finns!! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka