Trotjänaravlivning?

Sv: Trotjänaravlivning?

*Knapplån*

Är det någon som vet vad det brukar kosta att spruta hästen på klinik? Hur går det till, är det som när en hund somnar in (fast större förstås)? Vad händer med hästen sedan?

jag bulta min på hbg djursjukhus o det kosta 3000:- o det var samma pris som på injektion...
allt går lugnt till vägar o man får väldigt bra stöd/tröst av dom.

ja, vi måste ta bortvår unghäst som fått en fraktur som inte läker. Veterinären dömde ut henne i fredags. Vi väntar bara på klartecken från försäkringsbolaget.
Det är svårt. Och aldrig har vi haft en sjuk eller skadad häst tidigare heller.

Kan man avliva uppe på ATG, eller var vänder man sig när man bor i närheten av Borlänge?
Försäkrbolaget ersätter tydligen kostnaderna för avlivning av veterinärmedicinska skäl (har agria plus) men har de synpunkter på vilken metod man använder? Tänkte på att det kan skilja i pris?
Och lägger man ut själv först eller?
Jag vet inte alls hur man går tillväga.

Vi tog bort Mackan på ATG, med bult.
Det gick hur bra som helst! Han fick en spruta med lugnande strax innan och han vart närapå helt borta av den sprutan, han leddes sedan av personalen in i gången där det hela skedde.

Oerhört snabbt gick det. Personalen var mycket bra.

Innan så har jag alltid trott att jag föredrog spruta, MEN efter denna upplevelse på ATG så har jag ändrat mig. När det är dags för någon av de mina, då är det lugnande och bult som gäller, det var inte alls så otäckt som jag föreställde mig.

När han fått denna dunderspruta med lugnande så fanns det för honom inget ont något mer, han såg ut att ha det mycket behagligt, dock lite groggy men var inte bekymrad på något vis.

Så, jag kan verkligen rekommendera det.
Ring mig om du vill ha stöd i detta svåra, eller kom hit för att snacka lite.. Ni vet vart jag bor..

Vi var tvungna att ta bort vår gamla o oerhört mänskliga sto. En dag kunde hon inte resa sig (skulle bli 30 år 14 dar senare ). Har haft henne sedan 1år så det kändes jobbigt men ändå skönt att man kunde befria henne. Hade lärt min dotter, 10 år nu att rida samt min son nu 19 år att rida lite. Så alla har haft en relation till henne.
Inte minst min man som köpte henne som 1 åring.

Hon hade alltid haft en oerhörd livsvilja både själv och med sina föl.

Fick kontakt med en karl som hade bult pistol och han kom och tog bort henne. Hon blev ju borta i huvudet dvs hjärndöd, men enl honom skulle det gå fortare att sticka henne, och då i halsen för att tappa henne på blod.

Muskelryckningar är ju en naturlig reaktion, då musklerna reagerar men hästen är inte medveten om detta. Gäller även att de (springer) med benen.

Då hästen är dövad med lugnande är ju musklerna domnade även om hästen kan ta sig fram sakta på sina ben, men det går nog bara för att dom även kan stå och sova.
Reflex mässigt så kan de nog hålla sig på bena, men när de ligger kommer inga muskelryckningar.

Hade hästen varit "vaken" dvs inte fått lugnande hade den nog reagerat med muskelryckningar.

PÅ djursjukhus så ger dom gärna lugnande.

Tänker lite logiskt här bara. :smirk:

Kan man alltså välja mellan spruta och bult på klinik? Tar de hand om hästen efteråt eller måste man ombesörja det själv? Slutet verkar tyvärr närma sig här och jag funderar över alternativen. :cry:

Det låter som om han haft ett bra liv i alla fall

Hej alla!
Står inför en trotjänaravlivning av min gamla häst nu och undrar vart man vänder sig?
Har aldrig tagit bort en häst förut, så jag vet inte hur det går till eller vart man ringer?
Någon som vet?
Vill att det kommer hem någon till stallet, så han blir avlivad i trygg hemmiljö.

Inte roligt..... men hur går man tillväga?

Ringer till nödslakten o ber om en trotjänar avlivning! Går fort o smidigt.

Kan man alltså välja mellan spruta och bult på klinik? Tar de hand om hästen efteråt eller måste man ombesörja det själv? Slutet verkar tyvärr närma sig här och jag funderar över alternativen. :cry:

visst tar dom hand om häste efter åt...
tycker du ska ringa den klinik du hade tänkt åka till o få svar på dina frågor för det e nog jobbig som det e redan för dig o tror du hade mått lite bättre om du vet exakt hur att kommer gå till väga.

på djursjukhuste i hbg förvaras dom i ett kylrum o en gång i veckan går en transport upp där dom bränns.

jag vet hur du mår då jag själv behövt gå igenom det två gånger.

Ja, det känns oerhört jobbigt. Har haft denna häst "hela livet" men nu är hon skadad genom olyckshändelse på ett sådant sätt att hon inte kommer att bli återställd. Denna skada läkte delvis under vintern, men nu har den gått upp igen på samma sätt som den ursprungliga skadan. Att ta beslutet är det värsta! Tankarna är många, finns det någon liten chans att hon kan leva drägligt ytterligare ett eller två år? Ska hon hållas vid liv "bara för att"? Är jag egoistisk om jag låter henne somna? Usch och fy... :cry:

Tack för ditt svar. :bow:

Ang. detta med muskelryckningar eller ej...
Ger man hästen lugnande innan bultning så försvinner muskelryckningarna till stor del. Ger man inte hästen lugnande så är det väldigt vanligt med muskelryckningar. Dom flesta bultningar jag sett har skett UTAN lugnande, och dom hästarna har ryckt ganska kraftigt. Jag har sett två hästar stickas i hjärtat efter bultning. Så visst finns det de som gör det. Det VANLIGASTE är dock att sticka i halsen.

Har även sett en hel del kor bultas (och även andra djurslag). SAMTLIGA har haft ryckningar. Men vad vet jag, det kanske bara är djuren runt där jag bor som rycker, och inte i övriga Sverige.....:cool:

Ett tillägg...
ska man begrava hästen så behöver den inte avblodas och då kan man sticka den i hjärtat.

tror nog alla hästar får lugnade innan bultning om det utgörs på en klinik/djursjukhus el av en veterinär el trotjänare som kommer hem till en.
alla fall i Skåne(inget extra man måste be om)....

Min gamling fick en lugnande spruta av vet och sedan bultade och stack han hästen i hagen. Det är tydligen lag på att man måste sticka efter en bultning men det gick fridsamt till. Hästen är begravd i sin hage. :cry: Vi hade tur och behövde inte söka tillstånd, men annars pratar man med sin kommun. Jag har varit med när en häst har fått en spruta och det var det läskigaste jag har sett :eek: så jag säger aldrig mer. Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till, det är aldrig kul att ta detta beslut över ett älskat djur.

Som någon annan skrev så förvaras kroppen i kylrum tills det blir så många kroppar att en container skickas iväg.
Visst bränns kropparna, men de mals i kvarn innan dess. Detta är det många som inte känner till.

Immer

Ger man hästen lugnande innan bultning så försvinner muskelryckningarna till stor del. Ger man inte hästen lugnande så är det väldigt vanligt med muskelryckningar.

Här är det nog vanligast att man ger lugnande.
För en del år sedan kom Djurambulansen hem till oss och avlivade min foderhäst. Hon fick lugnande av veterinär innan bultningen, men hon hade trots det ordentliga muskelryckningar.

Immer

KL

Jag ha ju ett sto som ska avlivas, mkt jobbigt är det och jag undrar hur de kommer att bära sig åt med mitt minst sagt "knepiga" sto.. Man kan inte spruta henne, så fort nån kommer i närheten av henne så typ ställer hon sig rakt upp, ingen kommer att lyckas att bara avliva henne med bult... Jag är så ledsen o orolig hur det kommer att gå till... nån som kanske vet ?? :cry::cry::cry::cry:

Du kan kanske själv ge henne en större dos av lugnande som hon får i munnen, om du kan ge henne avmaskning i pastaform.

Då kan hon va lugn så att vet kan avliva henne. Du får ett recept eller om din vet kan ha detta med sig så att du kan ge henne detta själv innan de kommer fram till henne.

Detta verkar faktiskt väldigt fort.

Hoppas att det ordnar sig.:(

hm, tyvärr är hon även knepig när det gäller att avmaska.. Ha haft avmaskning i pulverform som jag fått blanda väl i maten... men de kankse finns nåt man kan blanda i maten.... :cry: :crazy:

Börjar bli sent.
Kan du pilla henne i mingipan med fingret?

Hade problem själv med en märr vi köpte som 4 åring. Ville inte bli klappade eller något, i/på huvudet.

Avmaska var bara inte o tala på. Hon slog med fram och stegrade sig.
Började att pilla i mungipan och efter ett tag gick det lugnt och bra.
När jag sedan skulle avmaska pillade jag henne i mungipan och förvirrade henne på så vis, förde in pastasprutan och avmaskade henne.

Gick hur bra som helst!:bow:

Nu efter den gången är det bara att gå ut i hagen och hålla henne i grimman och avmaska. Yes!

KAn kanske vara värt att prova.

KL

Jag ha ju ett sto som ska avlivas, mkt jobbigt är det och jag undrar hur de kommer att bära sig åt med mitt minst sagt "knepiga" sto.. Man kan inte spruta henne, så fort nån kommer i närheten av henne så typ ställer hon sig rakt upp, ingen kommer att lyckas att bara avliva henne med bult... Jag är så ledsen o orolig hur det kommer att gå till... nån som kanske vet ?? :cry::cry::cry::cry:

be din veterinär skriva ut lugnande som du kan blanda i maten el peta in i ett äppel under dagen.(finns även i flytande form som du kan ge som avmaskning)
måste kännas jobbigt för dig,hoppas allt går lugnt till väga...

Jo, jag tänkte ringa o prata med veterinären hon vet ju hur min häst är.. Agria få livskadeanmälan idag o hon på agria sa att de försökte behandla den samma dag sen kunde jag ringa upp och få besked per telefon...

be din veterinär skriva ut lugnande som du kan blanda i maten el peta in i ett äppel under dagen.(finns även i flytande form som du kan ge som avmaskning)
måste kännas jobbigt för dig,hoppas allt går lugnt till väga...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka