Trotjänaravlivning?

M

Morrmorr

Hej alla!
Står inför en trotjänaravlivning av min gamla häst nu och undrar vart man vänder sig?
Har aldrig tagit bort en häst förut, så jag vet inte hur det går till eller vart man ringer?
Någon som vet?
Vill att det kommer hem någon till stallet, så han blir avlivad i trygg hemmiljö.

Inte roligt..... men hur går man tillväga?

Sv: Trotjänaravlivning?

antingen ringer man lantbrukstjänst som kommer ut och bultar och tar kroppen med sig (den modellen vi föredrar när det är "planerat"), annars får man ringa ut veterinären som kommer ut och sprutar hästen och sedan lantbrukstjänst som kommer och hämtar. (men kolla så veterinären använder det "nya" medlet, tror det stavas somulose, det går lika fort som bult)

nej, det är verkligen jättejobbigt :( står själv inför samma beslut med våran gamling :cry:

Ok, tack för hjälpen.
Usch, det känns gräsligt, men det tillhör ju ansvaret man har för sina älskade djur när det är dags....
Jag ska samla kraft och ringa Lantbrukstjänst då tror jag. Det känns som det är det bästa? Då tar de med sig min häst direkt när han somnat in väl?
Vill att det här ska vara över nu.......usch..... eller egentligen vill jag att han ska vara 8 år igen och lika pigg som då..... inte 22 som nu och slut.....kraken.
Nåväl, jag får väl försöka trösta mig med att han haft ett fantastisk bra liv med mkt kärlek, motion, bra mat, fint stall, stora hagar och goa hästkamrater. Det har aldrig gått någon nöd på honom och han är en otroligt harmonisk häst, så det får man väl ta som bevis för att han haft det bra och kännt sig trygg hela livet.
Jag hoppas det i alla fall.....

Var bor du? I Skåne ( iev Halland o Småland också)finns även djurambulansen och Kjell Feldt som kommer hem och avlivar hästen . Det är dyrare än Lantbrukstjänst men fördelen är att du kan bestämmma en tid då de kommer. Tog nyligen bort en häst och det är inte roligt men han var halt och hade ont så det var inget att tveka om . Här i Skåne har Lantbrukstjänst fasta turer som de kör och det gick inte att få en tid så det gick bort för mig.Inga roliga samtal att ringa så jag skickar lite styrkekramar till dig.

Jag föredrar avlivning med injektion (Somulose). Det är absolut det minst dramatiska sättet att se för djurägaren. Är det en planerad avlivning kan man ringa lantbrukstjänst och försöka tima in så att dom kan komma och hämta kroppen samma dag som hästen blir avlivad. Vid bultning så har hästen rätt mkt muskelryckningar (obs helt omedvetet) och sedan måste man avbloda eller sticka hästen i hjärtat för att den ska dö. Bultningen gör bara hästen hjärndöd. Vid injektion av Somulose så lägger sig hästen ner och dör. Den är död innan den når marken.
Man får väl helt enkelt välja utifrån vad man själv tycker är bäst, för hästen har det ingen betydelse. Men jag föredrar som sagt injektion eftersom det inte är lika dramatiskt att se.

det där håller jag inte med dig alls om. alla hästar som bultas får inte muskelryckningar (jag tycker dom "bara" lägger sig oftare än att det blir reaktioner i musklerna). muskelryckningar kan hästen även få med inj. dom kan med spruta även resa sig och slå runt (det har jag själv varit med och sett) - pricis som med bult. skillnaden mellan bult och somulose tycker jag är -ingenting. lika odramatiskt om allt går som det är tänkt.

visst med bult ska hästen stickas DOCK INTE I HJÄRTAT, utan dom sticker hästen i halsen -heller inget man behöver titta på som hästägare om man inte vill.

till ts. skickar massa styrke/tröstkramar, ja lantbrukstjänst tar med sig kroppen direkt. jag har själv en gamling som är 36 år nu, vi har haft henne i 27. tyvärr har hon börjat "tackla av" mentalt så jag bara "samlar kraft" för närvarande. jag vet hur tungt det är :cry:

Det är betydligt vanligare med muskelspasmer vid bultning är vid injektion. Och vissa sticker hästen i hjärtat. Jag sitter ju inte här och hittar på och skriver vad som helst. Har för länge sedan jobbat hos veterinär, och har sett en hel del avlivningar både med bult och spruta. Jag föredrar spruta. För den sakens skull behöver ju inte alla föredra det.

Hej!

Förstår att det måste vara jobbigt och man vill ju gärna ge sin vän ett lugnt avslut...

Finns även djurambulans i Falköping om du bor i området.

Kramar och hoppas allt får bra!

Ja detta är inte kul. Vi har också detta framför oss.
Jag tycker att man ska välja det som man känner är minst svårt för en själv. För hästen spelar det säkert mindre roll. Jag tror också att det är mer vanligt med muskelryckningar med bult. Det blir ju som när man slaktar andra djur. När våra får slaktas ligger de och rycker ett tag. Likadant med fåglar. De springer omkring. Det är fruktansvärt obehagligt och man får verkligen bearbeta sig själv med att de faktiskt redan är döda. Men om man vet att det blir så behöver man inte se på. Man kan ju titta åt ett annat håll. Om man ger en spruta istället antar jag att det blir mer så att de somnar som när man avlivar huindar och katter. Det är ju mer stillsamt. Jag vill ändå välja bult för jag vill att hästen försvinner med detsamma. Jag står inte ut med tanken på att den ligger kvar några timmar.
Mitt problem är att vår gamla travare som detta gäller är mycket rädd om sitt huvud så jag undrar om det går med bult. Jag antar att hästen måste hålla huvudet stilla. Det kommer han inte att göra.

ja, vi måste ta bortvår unghäst som fått en fraktur som inte läker. Veterinären dömde ut henne i fredags. Vi väntar bara på klartecken från försäkringsbolaget.
Det är svårt. Och aldrig har vi haft en sjuk eller skadad häst tidigare heller.

Kan man avliva uppe på ATG, eller var vänder man sig när man bor i närheten av Borlänge?
Försäkrbolaget ersätter tydligen kostnaderna för avlivning av veterinärmedicinska skäl (har agria plus) men har de synpunkter på vilken metod man använder? Tänkte på att det kan skilja i pris?
Och lägger man ut själv först eller?
Jag vet inte alls hur man går tillväga.

Vi har valt att en veterinär kommer och sprutar våra hästar när vi varit tvugna att ta bort dem. Och bägge två är begravda hemma..så kommer jag göra med min gamling när det är dags för honom också.

Ja, jag lutar åt spruta. Unghästen är inte så mycket hanterad av olika människor och känner sig inte trygg med vem som helst, speciellt inte om huvudet. Men mark har vi ingen där vi kunde begrava henne, annars hade jag gärna gjort det.

Fick lägga ut hela summan när jag tog bort min häst i april, fick sen tillbaka den ersättningsbara delen när jag skickat in räkningen. De hade inga synpunkter på hur du väljer att avliva men vad jag förstod så får du ersättning för själva avlivningen och bortforslingen av kroppen men vet inte hur det är med veterinärkostnad vid inj . Orkade inte kolla när jag fick ersättningen hur mkt som blev ersatt. Fick en klumpsumma med livbelopp och avdrag för premien 1 mån .
Kolla gärna med Agria innan.

Ja, vi väljer troligen spruta även om just det inte ersätts. Det känns som om hästen fixar det bättre. Sprutor har hon ju fått en massa senaste tiden.
Usch, man vill inte tänka på det. Att det snart inte står en pipande och glad fux vid grindöppningen och hälsar en välkommen.

Jag lider verkligen med dig, det är riktigt tungt. Jag kunde inte gå ut i stallet de närmsta dagarna efteråt o mamma gråter fortfarande när vi nämner hans namn..
Det tuffaste beslutet man kan ta..

Vi har valt att en veterinär kommer och sprutar våra hästar när vi varit tvugna att ta bort dem. Och bägge två är begravda hemma..så kommer jag göra med min gamling när det är dags för honom också.

Blir kasnke tvungen att avliva våran gamling och undrar , vill begrava hemma , hur går detta till man måste väl ansöka om tillstånd?

Blir kasnke tvungen att avliva våran gamling och undrar , vill begrava hemma , hur går detta till man måste väl ansöka om tillstånd?
Ja, jag vet inte riktigt vad det hette där man gjorde det, det var pappa som ordnade det för det är hans mark.. men Lant nånting..ska kolla om mamma mins! Återkommer!

Ja, man måste ansöka om tillstånd ifall man vill gräva ner djurkroppar, men det är ganska enkelt att få igenom bara det inte ligger så till att det finns risk för förorening av grundvattnet mm.

OBS! Avlivning och bortforsling ersätts inte av försäkringsbolaget om man inte har tecknat utökad försäkring! Kolla upp villkoren så ni inte lurar er själva och tror att ni ska få pengar tillbaka och istället får lägga ut ~5000 kr.

Det är betydligt vanligare med muskelspasmer vid bultning är vid injektion. Och vissa sticker hästen i hjärtat. Jag sitter ju inte här och hittar på och skriver vad som helst. Har för länge sedan jobbat hos veterinär, och har sett en hel del avlivningar både med bult och spruta. Jag föredrar spruta. För den sakens skull behöver ju inte alla föredra det.

Har aldrig hör el varit med om att dom sticker hästen i hjärtat,
inte heller att en bultad häst får ryckningar ....

har ju inte sett/varit med om så många bultningar men det låter skumt tycker jag...

*Knapplån*

Är det någon som vet vad det brukar kosta att spruta hästen på klinik? Hur går det till, är det som när en hund somnar in (fast större förstås)? Vad händer med hästen sedan?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka