Trosskydd som passar för ridning?

Magiana

Trådstartare
När mensen precis ska komma igång eller ska avlutas så funkar det inte med tamponger och då använder jag trosskydd som kan ta det lilla läckaget, men de jäkla trosskydden ger mig skav när jag rider. Finns det trosskydd som kan funka vid ridning eller hur löser ni det dilemmat?
 
Jag har icas basic trosskydd, också känslig för skav. Billiga och tar mycket för att vara ett trosskydd tycker jag. =)
Bra trosor samt inte helt fri hår i nedre regionerna hjälper mig också.
 
När mensen precis ska komma igång eller ska avlutas så funkar det inte med tamponger och då använder jag trosskydd som kan ta det lilla läckaget, men de jäkla trosskydden ger mig skav när jag rider. Finns det trosskydd som kan funka vid ridning eller hur löser ni det dilemmat?
jag har bindor, vanliga med vingar, trosskydd är inte trevligt att rida med. får skav av dem.
 
Jag som jättelätt får skav, och gärna bölder av skavet, kan rida med always nätta trosskydd OM jag ser till att ha ett par boxertrosor/trosor med "ben".
 
Tack för svar. Nu har jag lite olika trosskydd att testa :) . Binda går ju bort då jag normalt använder det men inte när jag rider för det är obekvämt. Om menskopp har jag fördomen att det är äckligt att hålla på med, ffa som jag inte har rinnande vatten på toan utan bara i köket. Blir det inte en massa slabb när man tar ut en sådan?
 
Ang menskopp har jag aldrig provat, men om du bara ska använda den i början och slutet på mensen lär den väl inte behövas tömmas just när du är i stallet?
 
Jag kan inte rida med menskopp, i alla fall inte värsta dagarna och absolut inte utan att även ha binda. Jag lyckas nämligen alltid trycka ut den :o
 
Fast just innann mensen, samt under de första och sista dagarna är ju menskoppen perfekt! Då behövs den ju inte tömmas alls egentligen. Och slabb blir det nog aldrig, tycker jag.

Vill man vara säker kan man ju tömma morgon och kväll i duschen.
 
Tack för svar. Nu har jag lite olika trosskydd att testa :) . Binda går ju bort då jag normalt använder det men inte när jag rider för det är obekvämt. Om menskopp har jag fördomen att det är äckligt att hålla på med, ffa som jag inte har rinnande vatten på toan utan bara i köket. Blir det inte en massa slabb när man tar ut en sådan?

Alltså, äckligt är väl en överdrift. Det beror ju dels lite på hur ofta man tömmer och dels hur mycket man blöder. Har man en riklig mens och tömmer en gång om dagen är det ju ganska troligt att det blir svårt att inte slabba. Det där lär man sig, det tog ett par gånger för mig att få in knixen att sätta in och plocka ut, men det är så mycket skönare (och billigare) än alla andra mensskydd på marknaden, tycker jag.
 
Tack för svar. Nu har jag lite olika trosskydd att testa :) . Binda går ju bort då jag normalt använder det men inte när jag rider för det är obekvämt. Om menskopp har jag fördomen att det är äckligt att hålla på med, ffa som jag inte har rinnande vatten på toan utan bara i köket. Blir det inte en massa slabb när man tar ut en sådan?
Jag har haft menskopp i drygt ett år nu och är så sur på mig själv just för att jag som du trodde att det var bök och kladd.
Det är så smidigt! In på morgonen och töm på kvällen. In med den igen och sen töm på morgonen. Allt blod hamnar i koppen så den är ren på utsidan där du tar. Blöder man extremt kraftigt någon dag kan man behöva tömma en gång underdagen.
Den känns inte alls när man fått in tekniken och det är som att rida som vanligt när man inte har mens.
 
Jag har haft menskopp i drygt ett år nu och är så sur på mig själv just för att jag som du trodde att det var bök och kladd.
Det är så smidigt! In på morgonen och töm på kvällen. In med den igen och sen töm på morgonen. Allt blod hamnar i koppen så den är ren på utsidan där du tar. Blöder man extremt kraftigt någon dag kan man behöva tömma en gång underdagen.
Den känns inte alls när man fått in tekniken och det är som att rida som vanligt när man inte har mens.

Tråden är 2 år gammal :angel:
 
Jag har haft menskopp i drygt ett år nu och är så sur på mig själv just för att jag som du trodde att det var bök och kladd.
Det är så smidigt! In på morgonen och töm på kvällen. In med den igen och sen töm på morgonen. Allt blod hamnar i koppen så den är ren på utsidan där du tar. Blöder man extremt kraftigt någon dag kan man behöva tömma en gång underdagen.
Den känns inte alls när man fått in tekniken och det är som att rida som vanligt när man inte har mens.
Du. Inte man.

Jag älskar koppen, men inte kommer jag undan med att tömma så sällan nu då jag inte äter p-piller. Nuförtiden är det typ varannan timme. Tar jag caprilon räcker det med var tredje timme. Jag har största koppen.
 
Du. Inte man.

Jag älskar koppen, men inte kommer jag undan med att tömma så sällan nu då jag inte äter p-piller. Nuförtiden är det typ varannan timme. Tar jag caprilon räcker det med var tredje timme. Jag har största koppen.
Märkligt. Jag blöder rejält första två dagarna och kan tex inte ha kopparspiral pga blödningar. Men värt att veta är ju att storleken på koppar kan variera rejält. Största i ett märke kan vara som minsta i ett annat. Jag har en meluna och en Organicup.
 
Märkligt. Jag blöder rejält första två dagarna och kan tex inte ha kopparspiral pga blödningar. Men värt att veta är ju att storleken på koppar kan variera rejält. Största i ett märke kan vara som minsta i ett annat. Jag har en meluna och en Organicup.
Det är väl inte märkligt? Alla blöder inte som dig. Vissa, t.ex. jag, blöder enormt mycket mera än dig.
 
Det är väl inte märkligt? Alla blöder inte som dig. Vissa, t.ex. jag, blöder enormt mycket mera än dig.
Då kanske det är dags att äta cyklokapron. Det får jag äta periodvis. Jag är fullt medveten om att folk blöder olika men då jag enligt gyn klassas som en med rikliga blödningar och kopp funkar bättre än binda/tampong så såg jag ditt uttalande som märkligt. Tidigare blödde jag genom 1 plus tampong på 1,5 timme och nattbinda läckte med mer regel än undantag.
 
Då kanske det är dags att äta cyklokapron. Det får jag äta periodvis. Jag är fullt medveten om att folk blöder olika men då jag enligt gyn klassas som en med rikliga blödningar och kopp funkar bättre än binda/tampong så såg jag ditt uttalande som märkligt. Tidigare blödde jag genom 1 plus tampong på 1,5 timme och nattbinda läckte med mer regel än undantag.

Rikliga blödningar är allt över 80 ml och även över det kan det variera rejält. Därför kan man inte säga att "man" behöver tömma/byta si eller så ofta utan får säga jag. Utan tranexamsyra blöder jag igenom största nattbindan på mindre än en timme när jag ligger ner och sover. Med tranexamsyra blöder jag igenom på tre timmar. Det som vissa kallar rikliga blödningar är det således inte för mig även om det rent medicinskt räknas som riklig blödning. För mig är det istället en ganska beskedlig blödning att bara behöva byta/tömma var tredje timma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 415
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
771
Senast: Sassy
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
919
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp