Tror ni som jag? Tonsillit

paradiset

Trådstartare
Känner mig som en elak matte just nu. Jag har troligen hittat orsaken till min hunds stress, tasslickande så han får svamp ( jag har innan trott svampen var orsaken till slickandet men det är nog tvärtom ) , klåda, ibland stel i höger bak men verkligen så man inte ser det om man inte känner honom, maniskt snuttande på täckena i vår säng, bitande i tugginnar och leksaker om han kommer åt, och så vårt eviga problem hans allmänstress och dragande i kopplet. Troligtvis för att det gör ont så drar han ännu mer ( korkad )

Nu är det ju inte säkert han haft detta hela tiden och säkert varit virus men just nu är det värre än ngnsin med noslickande och sväljande och i lördags kväll var ögonen glansiga och han såg ledsen ut men eftersom han var pigg på söndagen så väntade jag med att ringa till idag. Försökt kika i halsen men tyvärr omöjligt och kinkiga vovven skrek till, han är en gnällfis.

Vad som slog mig i lördags var när han kastrerades och fick smärtlindrande i 5 dagar, hur otroligt LUGN han blev omedelbart, så fridfull, hela jag blev lugn för vi påverkar varandra otroligt jag och vovve. Först nu som jag kopplade ihop smärtlindrande med hans fridfullhet då. Usch vad elak jag känner mig:cry:

Jag får skylla på att jag varit så otroligt, löjligt trött och förvirrad hela vintern. Men läkaren säger min ämnesomsättning är ok men jag känner att något är fel. Så får skylla min ouppmärksamhet på det.

Sv: Tror ni som jag? Tonsillit

Japp, stora svullna röda halsmandlar :crazy: T om vetr tyckte det var konstigt att min hund inte harklat sig eller hostat, bara detta slickande och bitande.

Se det från andra sidan, nu har du hittat orsaken och kan göra något åt den.

Men visst känner man sig dum att man inte förstår direkt...

Ja, tonsillit kan ge alla möjliga konstiga symptom! Ska din hund opereras eller försöker ni med antibiotika först? På min hund bet inte antibiotikan utan han fick sina tonsiller borttagna. Dessvärre dröjde det inte länge förrän hans symptom kom tillbaka, så förmodligen fick man inte bort allt vid operationen, jag har hört att en del hundar får opereras 4 - 5 gånger innan man blivit av med allt!
När min hund får Metacam (antiinflammatoriskt och smärtstillande) blir han sitt glada jag igen och slickandet upphör, men nu när kuren är över är han hängig igen och har börjat slicka så smått... Det blir veterinärbesök igen...

Usch vad trist! Ja blir han dålig igen blir det odling, en ordentlig med sedering och prov på vätskan från mandlarna för annars får man med missvisande andra halsbakterier. Om det inte hjälper efter det så får man operera enligt dem. Jag fick Rimadyl och Ronaxan. Helt nytt för mig, har aldrig haft sjuk vovve innan. ( första vovven )

Hmm.....idag var sonen hos doktorn, streptokock tonsillit på honom. Ont i ryggen och magen oxå som symptom stackaren, så nu har jag 2 sjuklingar hemma med tonsillit och antibiotika i 10 dagsr. Då till frågan-smittar det mellan oss??? Det kan bli dyrt, iallafall vovves räkningar om ngn av oss är kanske dold smittbärare? För ca 2 veckor sedan hade jag halsont i minst 2 veckor och bihålorna var jättesegt att bli frisk från. Kan jag ha smittat dem eller hur fungerar sådant här? Ska nog testa resten av familjen i halsen imorgon för jag tänker inte låta sådant här smärtsamt gå runt i onödan. Nu när värmen kommer växer ju bakterier som tusan!

Hoppas ni får rätt på tonsillerna. min hund har fått sina bortbrända för ca 3 år sedan och för en vecka sedan efter veterinärbesök märkte vi att de har börjat växa tillbaka igen och var lite inflammerade:( Höjde dosen kortison och får se om det går ner eller om han behöver opereras igen.

Tonsillit är inte en riktig diagnos utan snarare ett symptom. Tonsillerna är lymfkörtlar och precis som med kroppens övriga lymfkörtlar så svullnar de i samband med en process i det område som dränerar sin lymfa till de körtlarna. Tonsillit är alltså sekundärt till något annat problem, därför är det viktigt att hitta primärproblemet och behandla det.

Ja hur sjuttom ska man hitta det liksom. Det är lika svårt som när man går till människodoktorn med många symptom som alla beror på en sak men doktorn han vill behandla alla symptom ett i taget :crazy:

Tonsillit är inte en riktig diagnos utan snarare ett symptom. Tonsillerna är lymfkörtlar och precis som med kroppens övriga lymfkörtlar så svullnar de i samband med en process i det område som dränerar sin lymfa till de körtlarna. Tonsillit är alltså sekundärt till något annat problem, därför är det viktigt att hitta primärproblemet och behandla det.

Intressant! Vad kan exempelvis primärproblemet vara?

Det kan vara exempelvis kronisk kräkning och regurgitation (alltså "sura uppstötningar"), kronisk tandköttsinflammation, luftrörsinflammation, rinit (inflammation i näshålan) osv.

Aha! Nu blir det trådkapning här, förlåt!
Min hund har ju haft problem med ett evinnerligt "luftslickande", närmast maniskt, som veterinären trodde berodde på just tonsillit. För att korta ner en lång historia så fick han tonsillerna bortplockade efter jul. Han var sen symptomfri nån vecka, bara, så började han om igen.
Får nån månad sen blev han dessutom väldigt hängig och nere, vi tog honom till veterinären igen för att kolla blodprover för Borrelia etc men dom hittade inget. Han fick då Metacam, som ju är smärtstillande och inflammationshämmande, och blev snabbt pigg igen - och slickandet upphörde fullständigt!!!
Nu är Metacamkuren slut ... och han har börjat slicka lite igen, inte så mycket som förr men det har ju inte gått så lång tid...
Du tycks insatt i Saker Och Ting - vad har du för teori? Mina är slut...

Att han svarar på Metacam kan antingen bero på att slickandet är smärtinducerat eller orsakat av någon inflammation. Sura uppstötningar borde ju knappast bli bättre av Metacam, snarare tvärtom. Hur är hans munhålestatus, hur är tandköttet t.ex.?

Min hunds primära orsak till hans problem han haft med sina tonsiller är hans magsjukdom ( kronisk tarminflammation)

Jag har funderat på det med min hund med, men eftersom han blir helt symptomfri av Metacam har vi nästan uteslutit det, eftersom Metcam ska göra dem sämre om de har magsjukdom.
Vad ger du din hund, dvs i medicin, foder etc?

INtressant! Av dessa saker kan de 2 sista kanske vara en orsak. Men hur kollar man efter infektion i näshålan t ex? Min hund frustar ofta ( inget annat tecken på noskvalster ) utan bara fnyser och frustar varje morgon t ex samtidigt som han rullar sig och verkar mysa?? Min hund har ätit medicin i 3 dagar nu men verkar inte bättre? Äter gräs nu oxå och hostar till efter mindre ansträngning.

Senast ändrad:

Frustningar i samband med rullningar och mys tycker jag är ett normalbeteende, likaså gräsätning såhär på våren när det första gräset kommer. Bästa sättet att undersöka för rinit är att söva hunden och gå upp med endoskopi (fiberoptik) i näshålan och då kollar man även svalget och luftröret för att se om det är någon luftrörsinflammation, men det är ju rätt kostsamt...

Tror du inte att smärtan kommer från höger bak då och att det var därför han blev bättre på Metacam? Beställ en veterinärundersökning så kanske de kan hitta var problemet sitter.

Sen kan ju hans lugnhet i samband med Metacam bero på att han är lite påverkad av operationen, det behöver inte bero på att han får smärtstillande.

Har du kollat upp hans klådproblem? Det kan vara en allergi och klådan kan ju skapa en hel del stress. Sen finns det ju stressade och understimulerade hundar som kliar pga det också.

Senast ändrad av en moderator:

Frustningar i samband med rullningar och mys tycker jag är ett normalbeteende, likaså gräsätning såhär på våren när det första gräset kommer. Bästa sättet att undersöka för rinit är att söva hunden och gå upp med endoskopi (fiberoptik) i näshålan och då kollar man även svalget och luftröret för att se om det är någon luftrörsinflammation, men det är ju rätt kostsamt...

Tror du inte att smärtan kommer från höger bak då och att det var därför han blev bättre på Metacam? Beställ en veterinärundersökning så kanske de kan hitta var problemet sitter.

Funderar...på senare tid har jag mörkt att vovve helst lyfter på höger bakben ( tror jag det är ) vänder på sig så han alltid lyfter detta ben när han vill kissa på en fläck, kan det vara ngt med hans ben/leder? Men det ger väl inte halsinfektion?

Han kan ju ha två separata problem (halsinfl. och höftproblem), eller snarare tre för det är väl klåda också. Du skrev att han ej blivit bättre på medicinen, är det Metacamen du menar eller?

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 046
Senast: Disen
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 586
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej! En del av er har säkert läst min tidigare tråd om "cancer på hund". Här är det problem IGEN. Tror jag blir galen:confused...
Svar
3
· Visningar
1 131
Senast: Charlottee
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka