Tror man på vad som står på BLUP och ASVH sidorna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 301

Ramona

Trådstartare
Hur uppdaterade är ASVHs sidor egentligen?? Tittar man på vissa hingstars avkommor har kanske 10% av avkommorna någon gång tävlat, och då en eller två gånger i lätta klasser. Jag är inte riktigt kunnig i systemet, men det känns som att det är en orimligt låg summa. Nog tävlas mer än 10% av alla svenska halvblod mer än ett par gånger i sina liv???

Ta tex Cairo som exempel. Han har blivit nedgraderad nu, men tittar man på sidan har han 49 st listade avkommor. Av dem är det flera stycken som har fått över 40 p på 3-års. Flera av dem har gått MSV-hoppning och andra MSV-dressyr. Men de flesta har inte tävlat alls. Kan man tro på det??

Tittar man sen på Robin Z som har 1364 st listade avkommor så har majoriteten av de inte heller tävlat. Några av dem har gjort 3-årstester med mycket dåliga resultat och på andra är det en hel massa rött.

Stämmer det verkligen?? Tävlas inte hästarna eller har inte ASVH tillgång till resultaten??? Vad beräknar man BLUP på - de resultaten som hästarna har gjort på riktigt eller det som ASVH har i sina register?

Sen undrar jag varför de hingstarna som blivit nedgraderade "straffas" för att de inte fått tillräckligt med avkommor? Skadar det ASVH att ge ut gröna papper på hingstar som bara får ett par avkommor varje år? Är hingsten sämre för att den inte får tillräckligt med avkommor, eller att avkommorna inte visas på 3-års?

Jag kan inte förstå det rättvisa i systemet.

Senast ändrad:
Sv: Tror man på vad som står på BLUP och ASVH sidorna?

Det som visas som tävlingsresultat där är bara placeringar tagna på regional och högre alltså inte antal starter. Dessutom antar jag att de utgår från Ridsports förbundets databas vilken innehåller mängder av fel, det fattas mkt resultat i den databasen, dessutom är den databasen (om det är ridsportsförbundets de använder) bara för perioden 2003 och framåt alltså finns inga resultat med tagna före 2003 dessutom är det bara med tom 2006 på ASVH s sida. Alltså ser du bara de placeringar som är tagna 2003-2006 på regional eller högre nivå (och ovanpå det så saknas som sagt många resultat i ridsportsförbundets databas)

Och det är dessa som ASVH utgår ifrån när de bedömer ifall en hingst ska vara godkänd eller inte? Känns inte det totalt orättvist? Att man plockat ner Cairo bygger alltså inte på fakta, utan på en bedömning man gjort av de resultat som finns tillgängliga för dem istället för verkligheten??

Lite halvt knapplån.

Jag tror ganska hyfsat på det som står där - jag ser det som så att många resultat fattas men det slår förmodligen ganska jämnt över alla hästar. Dvs det fattas nog ungefär (procentuellt sett) lika mycket resultat för Robin Z:s avkommor som för Cairos som du ju nämner.

Sen tror jag inte att hästar presenteras med bättre resultat än de har - dvs står det placering i t ex Msv så är det nog så (eventuellt t o m högre då).

Det finns nog en del hästar som exporterats, framförallt efter vissa "populära" hingstar och ston. Då finns ju inte resultat med.

Sen, om du t ex jämför Cairo med någon annan hingst i samma ålder så kan det slå fel. Cairo har ju varit utanför Sverige i flera år och har kanske procentuellt fler avkommor i tävlingsbar ålder. Hingsten du jämför med kanske har sina största "kullar" i åldern 1-4 typ. Då blir det ju fel.

Sen, att ha bättre än 40 på treårstest är ju inte direkt någon merit på 60-poängsskalan men det kanske du tänkt på?

Rent allmänt så har jag aldrig litat på BLUP men det är en annan historia :).

Vad det gällde den gamla databasen så fanns definitivt resultat före 2003 med, är inte på det klara med hur det är i den nya? Givetvis fattades det mycket gamla resultat i den gamla databasen också.

Vad det gäller gamla resultat så hade jag ordnat med gratis utveckling av den gamla databasen med resultat, så att det skulle bli riktigt bra och användarvänligt. Tyvärr verkar det inte bli något med det trots påminnelser...

Mvh Cissi

hmm.. såg att dom sänkt språng och levande föl avgifterna på cairo för att få upp betäckningarna. Hoppas att det gå, verkar vara en trevlig hingst.

Synd att de inte tar till vara de ideella krafterna som finns runt om i hästsverige. Hoppas att du får respons nångång i framtiden. Folk med liknande kunskaper som du har växer inte på trän:bow:

Äldre tävlingsresultat än 2003 finns med på blupsidan. Min gamla häst tävlades 1990-1991 och de resultaten finns med:)

Synd att de inte tar till vara de ideella krafterna som finns runt om i hästsverige. Hoppas att du får respons nångång i framtiden. Folk med liknande kunskaper som du har växer inte på trän:bow:

Äldre tävlingsresultat än 2003 finns med på blupsidan. Min gamla häst tävlades 1990-1991 och de resultaten finns med:)

:o Åh, tack... Måste säga detsamma om dig, milt sagt, vad det gäller kunskaper...:)

Jag skulle inte bearbeta databasen själv, men jag skriver på en bok som jag egentligen hade hoppats skulle vara klar nu. Förläggare finns, distribution också, men jag behöver just de gamla resultaten... I diskussionen om boken med en gammal bekant erbjöd han sig att gratis göra om den gamla databasen, så att den skulle vara lättanvänd och sökbar på alla tänkbara parametrar. Han har gjort just detta med en hel rad liknande databaser från andra länder och har alltså stor erfarenhet. Har erbjudit detta till folket i "toppen" på förbundet och visst fanns intresse men sen har det blivit väldigt tyst, inget har hänt...

Det skulle ju vara till stor glädje och nytta för många, sen har jag ju ett personligt intresse i och med min bok, men de gamla resultaten är en flaskhals och jag kommer inte vidare utan dem...

Annars, vad det gäller mitt stamintresse, så ligger det väldigt lågt just nu. Tiden och orken finns inte nu. Inga stamutredningar (gjorde ett undantag för drygt ett år sedan), inga föreläsningar, inga artiklar just nu. Det enda jag "pysslar" med nu är sporthorse-data, den databasen hoppas jag att du hittat? Hade inte vart fel att ha dig i teamet :angel: inte bara som användare alltså. Den är ju långtifrån komplett men jag gillar att man direkt när man kikar på avkommor kan se vilka som tävlat (nivå), hingstar mm.

Mvh Cissi

Hade inte vart fel att ha dig i teamet :DSmickrad:D
Skickar PM

Liknande trådar

Avel 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB) Nu våras det snart för treårstest, och såklart är det lika spännande som alltid...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
43 747
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Någon mer som fått dokumentet och hunnit läsa in sig på förändringarna? Jag kan ge en liten kort sammanfattning (förutom det som mest...
Svar
10
· Visningar
1 710
Senast: Fenestra
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 616
Senast: Fredag
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 969
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka