Tror du på Gud?

Sv: Tror du på Gud?

Nixpix. Men jag har full respekt för de som tror.

Jag tror att tron på en Gud främst är en tröst och ett stöd.

Nej, jag tror inte på gud. Jag tror att religiös tro är byggd på ett behov hos människan - ett behov av att känna trygghet och begriplighet.
Den typen av trygghet och begriplighet känner jag hos vetenskapen, så tro på högre makter fyller alltså ingen funktion hos mig.

Nej inte på gud men på att det finns nåt annat omkring oss

att tro bara på vetenskapen måste vara spännande eftersom det ändras hela tiden :)

Svarar själv: eftersom jag är för vetenskapen och intresserad av natur, rymden osv så kan jag inte annat än tro på Gud.

en affärsbekant (nu död sedan många år) hävdade i sin ungdommed empfas att han var ateist.

Sedan skickade Hitler ut honom mot Ryssarna.
Och , sa han, han blev mycket religiös när han i ett foxhole,* blev överkörd av en T-34.

Han var inte kyrklig då jag lärde känna honom,men han förklarade att han troligen hade överlevt slutstriden med hjälp av sina och sin mors böner.

Han var inte fyllda femton då det hände...

* skyddsgrop för en eller två man, ca 15o djup och plats för en liggande man i botten. så att en kan sova mens den andre håller vakt. Från sidan ser den ut som ett L_

Senast ändrad av en moderator:

Vi vet inte varför vi finns. Det vi idag kallar Big Bang som jag ser det som ett verk av Gud. Och Gud är en kraft som är ständigt närvarande hos oss alla. Bibeln tar jag inte alls bokstavligt. Mkt är metaforer. Big Bang kan ju inte bara uppstått av ingenting? Men jo tydligen och ändå hävdar många vetenskapsmän att därför är Bibeln bullshit.

Vi är alla samma. Vi påverkas av varandra. Rymden påverkar oss. Solen (det vi såg som guden från början).

Gud är inte bunden till en viss religion.

*kl*
Vilken gud? Eller förväntas man automatiskt av TS vara delvis ateist och bara tro på den fn moderna, kistna, guden? Alla de andra tusentals gudarna som människor dyrkat och tagit för givna genom historien då?

Men nej, jag tror inte på någon gud eller högre makt av något slag.

Tacka vet jag vetenskapligt tänkande! Har också ganska svårt att respektera djupt religiösa människor som låter gamla sagor styra deras liv och hur de bemöter andra.

Vem har sagt något om att Gud är bunden till en viss religion i denna tråd? Inte jag iaf.

Religionen handrar främst om normer, vad man råkar vara född till. Eller om man aktivt söker sig till andra religioner. Gud har många skepnader för oss människor. Men ingen kan dömma vem som har rätt och vem som har fel. Gud är densamme oavsett religion :).

Big Bang kan ju inte bara uppstått av ingenting?

Nej, verkligen inte. Det finns massor av fysiska lagar och krafter som orsakar ex. vis Big bang. Däremot kanske vi inte känner till alla än:idea:

De religiösa ideerna och deras förklaringar kommer som vanligt ur bristande kunskap om de vetenskapliga teorierna.

*kl*
Vilken gud? Eller förväntas man automatiskt av TS vara delvis ateist och bara tro på den fn moderna, kistna, guden? Alla de andra tusentals gudarna som människor dyrkat och tagit för givna genom historien då?

Men nej, jag tror inte på någon gud eller högre makt av något slag.

Tacka vet jag vetenskapligt tänkande! Har också ganska svårt att respektera djupt religiösa människor som låter gamla sagor styra deras liv och hur de bemöter andra.

´det som var vetenskapligt sant för ngr hundra år sedan betraktas som sagor idag...och det som är vetenskapligt sant idag kan mycket väl skrattas åt om ngr hundra år

Så varje tid tar sina beslut efter sina värderingar och ska respekteras därefter.

Du pratar om gud som något bestämt. Specifiera gärna om det är en allsmäktig monoteistisk gud, en zoroastrisk gud, en grekisk eller kanske nordisk gud?

Eller går min poäng fram än en gång; gud är den som samhället för närvarande accepterar att man dyrkar, och föremålet för dyrkan växlar med kultur och tidsepoker.

Det kanske blir lättare om vi i tråden släpper ordet "gud" och istället bara pratar om en andlig, osynlig, högre makt?

Vi vet inte varför vi finns. Det vi idag kallar Big Bang som jag ser det som ett verk av Gud. Och Gud är en kraft som är ständigt närvarande hos oss alla. Bibeln tar jag inte alls bokstavligt. Mkt är metaforer. Big Bang kan ju inte bara uppstått av ingenting? Men jo tydligen och ändå hävdar många vetenskapsmän att därför är Bibeln bullshit.

Vi är alla samma. Vi påverkas av varandra. Rymden påverkar oss. Solen (det vi såg som guden från början).

Gud är inte bunden till en viss religion.

Jag svarar ditt inlägg utifrån att du menar "Gud" som i en allmänt högre kraft, oavsett religion, precis som du själv beskrev det.

"Vi vet inte varför vi finns"
Just denna fråga är ursprunget till all tro på högre makter. Innan människan började hitta pusselbitar ville människan ha ett svar på vår existens. Och där föddes religionen. I dagens moderna samhälle anser jag (anser jag) att religion och tro på s k högre makter, inte har plats längre.

Absolut. Vi är alla stjärnstoft, som Carl Sagan sa. Det är fortfarande inte riktigt en "anledning" att tro på högre makter enligt min åskådning. Det är ju fakta. Fakta är något som kan bevisas. Det har ingenting med andlig tro att göra.

KL

Jag har ingen gudstro. Ser ingen anledning till att tro på kristensdomens gud, eller någon annan heller. Jag respekterar de som tror, men har svårt att riktigt sätta mig in i att man kan tro på ett sånt sätt - för mig verkar det huvudlöst.... och faktiskt lite löjeväckande som fenomen.

"den kristne tror att gud skapade människan - ateisten vet att människan skapade gud"

Liknande trådar

Samhälle Hur är det att bo i Sundsvall? Jag har börjat odla en mycket,mycket lös fantasi om att flytta någonstans som har riktiga vintrar och...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 097
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar