Tromboser i krösroten

H

Happis

Har läst detta på nätet: tromber (blodproppar) i krösroten som hästen kan få pga skador som blodmasken ger. Problemen med dessa skador är att tarmdelar kan skadas då de får för dålig blodcirkulation. Man kan också få skador i kärlen som går till bakbenen och då blir dom halta när dom belastas och hältan ökar när musklerna blir trötta.
Hur vanligt är detta? och om "skadan" redan finns där - är det något man kan göra? :confused: Tacksam för svar !!!

Sv: Tromboser i krösroten

Vi har en sådan inackordering , en häst som importerades som unghäst och förmodligen hade såväl blodmask som skadorna då.

Enligt veterinär går det inte att göra något när skadan redan finns.
I detta fall är dock inte hästens ofräschet bak det största problemet utan de skador som finns på matsmältningsapparaten med smärtor och återkommande svår kolik som följd!

Sv: Tromboser i krösroten

Jag vet en häst som har de probelm du beskriven. Den blir trött i bakbenen om den tränas för hårt och har haft knäledsinflammationer i båda bak, som troligen är ett resultat av förtängningen i krösroten eftersom inget annat fel hittades på hästen . Nu går hästen fullt, men man måste lägga in skrittpauser vid träning eftersom den blir trött i bakbenen och visar det genom att sparka mot skänkeln.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 413
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 142
Senast: hag391
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: skuggi
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 658
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V