tromboflebit

K

katla

Hej jag har en unghäst som har fått tromboflebit för ett år sedan han stog på ultuna för en skada.det jag söker är om någon har eller vet om någon häst som har tromboflebit.Enligt vet. så finns det hästar som tävlas med det här.Men jag har inte lyckas hitta nån som har det.tacksam för svar mvh Katla

Sv: tromboflebit

Snälla, upplys oss som aldrig har hört talas om det vad det är för något!

/Svea - nyfiken.

det betyder att det är stopp i hela halsvenen,så han har tyvärr bara en fungerande ven.Det uppstår när man har en permanent kanyl i halsen (om man har otur vilket vi hadde)Han är pigg och glad,men det finns ju en anledning att hästar har 2 halsvener.Därav vill jag veta om någon har varit med om nåt liknande!

Jag har ingen erfarenhet av hästar med detta problem men väl människor. Det blir ju en inflammation i kärlväggen där venkatetern sitter pga att någon bakterie kommit in via kanylen eller katetern. Detta kan också hända om venkatetern får sitta för länge utan att bytas. På människor får den sitta högst 3 dygn i normala fall.

På människor brukar man smörja utvändigt med Hirudruidsalva för att så småningom lösa den propp/ärrvävnad som bildats i kärlet. Därför har jag svårt att tänka mig att det är något din häst får ha kvar permanent men kanske var det en allvarligare form av tromboflebit.

nej, det behöver det inte göra. mitt halvblod fick akut tromboflebit några mån. efter kastrering (ej av permanentkanyl utan av vävnadsretande vätska via injektion, troligen kast-vätskan) jag har en tråd som heter just tromboflebit som handlar om min pålle och hans sjukdom. min häst fick operera bort venen. idag är han fullt återställd och fungerar lika bra som vilken häst som helst, det ända som "skvallrar" är en ärr vävnad på halsen (klarade oss dock från vita hår)
det är den mörka hästen på min avatar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka