trög häst + ingen inspiration..

Buck

Trådstartare
inspiration sökes, har ingen ridbana, släpet har inga vinterdäck(de vi fick med hade fel fälg) + att bromsen tydligen ligger till = mycket jobb innan jag kan komma till ridhus och tränare. har en åker som ska plöjas till våren som jag rider på bara, men är ju inget vidare underlag.

har fastnat i ridningen, hästens kondition stupade efter en hälta i höstas, nu är vi igång igen med alla gångarter och försöker hitta formen igen, men hästen flåsar efter bara ngt varv i trav på åker plätten. hon har också blitt trög och är svår att få fram ordentligt, hon har alltid varit svår att få i form så använder gramanen ibland för att få henne att slappna av i ryggen(har gramanen fäst i sidorna på sadelgjorden samt har den lös och rider på bettet, det ger bara en tydligare visning så hon går i lång låg "form" så jag kan fokusera mer på att få henne att jobba med rumpan och inte falla fram på bogarna).

har fastnat med att bara rida volter och serpentiner då jag vill få henne att släppa till i ryggen och bli mer lösgjord, men det blir inte bra. speciellt inte nu när hon blitt så otroligt trög och seg.
vill få fart på åbäket igen och få henne att bli aktivare och tycka att det är roligt att jobba igen. hade jag bara kunnat åka på träning och hoppa igen så hade hon nog livat upp, då hon är mycket mer ridbar på bortaplan :p.
konditions träning runt åkern hade ju varit ngt men blir nog för tungt för henne för att hon ska tycka det är roligt(hade man haft med några andra och rejsat runt med hade det nog gått men de andra som har hästar här har jobb = inte tid, (jag är arbetslös och har tid = ingen inspiration).


vill få lite hjälp och ideer helt enkelt, hur hade ni gjort?
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

En busenkel grej som fungerar på min madam är tempoväxlingar, växla gångart typ hela tiden och efter några växlingar brukar min ha piggnat till och blir lyhörd för annat jobb och mer på en bra stund. Min häst brukar man behöva väcka lite men ofta är hon pigg och detta fungerar på henne.

Sen kanske du främst ska jobba på konditionen snarare än formen i början om hästen blir trött, se till att både du och häst har kul.

Du skriver också att konditionsträna runt åkern kan det vara bra att skritta bort och galoppera hemåt, hästarna brukar ha lite mer fart hemåt.

Försök också variera så alla dagar inte blir lika så ska du se att det sakta men säkert kommer bli bättre.
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

Om du har möjlighet, gå ut i skogen! :) bästa inspirationsboost och kondis-förbättrare tycker jag. Typ allt som du kan göra på ridbanan kan du göra i terräng; rid dressyr på vägarna, klättra i skogen och lämna stigarna lite så hästen får lyfta på benen, gå på långritt. Förra vintern fick min häst inte mycket motion pga för halt på vägarna, mörkret föll snabbt (vågade inte rida mer än i skritt och lite trav) och ingen tillgång till ridhus (ridbanan var frusen). Så det blev mest långa ritter i skritt. Hästen, som hade varit avelssto och inte hade någon bra kondis, fick superkondition (20-årig tant :) ) så om du bara kan rekommenderar jag terrängen starkt! :) man brukar dessutom oftast hitta gasen på en oinspirerad och trög häst i terrängen. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: trög häst + ingen inspiration..

har inte tillgång till skog, är en mindre skog 1km bort men tyvärr 2 stora stengärden i vägen(väldigt irriterande), annars blir det att rida 2km på smal krokig 70 väg med djupa diken på bägge sidorna :/. hade väldigt gärna kunnat rida ut i skogen, komma undan värsta blåsten och njuta av naturen utan att få snö blåst i ögonen.

tempo växling är ju bra, men det är ganska djup snö = hästen blir trött fort, = hon orkar inte mer än 5 min innan man får pausa på plogad väg som är hal = hästen vågar inte ta ut steget = spänner sig och sen blir det inget roligt över ridturen...



:rofl: känner mig härligt positiv idag(eller inte), blåser ute idag och snöar = ingen ridning då jag inte har lust att se ut som en michelin gubbe på hästen som vägrar göra annat än stå med rumpan i vind riktningen :p.
tidigare år har jag i alla fall kunnat rida till ridhus, men i år har jag inte råd med det utan tänkte åka till en bekants släktings ridhus så man åtminstone kunde rida ordentligt en gång i veckan.
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

Skritta fram, jobba tempo växlingar och skritta av när hästen börjar bli trött. Upprepa ett par gånger i veckan. Korta, intensiva pass som inte ska bli tråkiga eller extremt jobbiga. Hoppa av och skritta av på plogad väg är ett bra intiativ...
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

Så det enda du har att rida på är en oplogad åker med djup snö där hästen knappt orkar gå? Eller möjligen en hal sjuttioväg?

Jag skulle nog ställa av hästen tills underlaget blev vettigt igen, det låter inte som att det går att göra så mycket mer än att skritta just nu.
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

Det är verkligen inte lätt känna inspiration nu, snöstorm rasar utanför fönstret...jag har visserligen en ridbana men den hjälper inte så mycket nu...stelfrusen..
Jag har bara en häst som rids kontinuerligt, och den har jag faktiskt lämnat bort till en utbildare :o främst för att jag inte kan rida pga operation men det är OTROLIGT skönt att slippa "press" att ut och rida i kyla och mörker...
Mitt bästa tips! Lämna bort :p hämta hem välriden häst i vår!
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

Har du problem med bjudningen tycker jag det känns dumt att då ge hästen taskiga förutsättningar och därmed bekräfta att arbete är skit.
Dåligt underlag är en bjudningsdödare för flyktdjur. Är det för hårt, halt eller för knögligt fruset så får man inte mer motivation i hästen. Ett flyktdjur vill alltid kunna fly, röra sig bra, vara i balans och kunna få bra fotfäste för att vilja bjuda.

Om du inte har en häst som av sig själv vill pinna på så skjuter du dig själv i foten av att försöka få till mer bjudning så.
Tyvärr!

Finns det inte stall med bättre ridmöjligheter nära dig?
Det låter ju jätteknapigt att bara ha de valen.
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

har en 2km plogad grusväg, + några åkrar/ fält att rida runt(70 vägen rider jag inte på alls, på tok för farligt), det är inte jätte djupt på åkern, bara en 20cm kanske. men tillräckligt för att få hästen att flåsa efter bara en liten stund.

hästen är vanligtvis en sån som bara kräver en lätt hand på halsen för att skjuta iväg i galopp på åkern, nu får jag knappt henne i trav.

tog 2 varv med paus emellan på ena fältet för ngn dag sen, lugn galopp med ökning på hemvägen och skrittade lite på vägen mellan runderna. det var inte jätte mycket snö då(har snöat mycket mer nu) och fick en mellan galopp, hade jockey sits för att låta henne röra sig mer obehindrat. men i ökningarna var det som att vi fastnade i 3e växlen, fick inte henne att sträcka ut så som hon brukar.

innan snön kom så dressyrade jag en hel del på grusvägen, gjorde öppnor och slutor och ställde lite hit och dit och gjorde grunda serpentiner (rak väg så blir inga naturliga svängar). mycket tempo växlingar där också. det gick super och hon slappnade av och kunde jobba på, men sen blev hon bara, kortare/trög. inte som att hon är halt (vet hur hon känns när hon haltar och har klämt och känt efter muskel knutor.) kanske hänger ihop med att jag varit för bromsande i ridningen tidigare (försöker komma tillbaka till att rida henne framåt i jobb med lättare hand, inte backa in henne i det).

har eget stall + 2 andra hästar(bara sällskap i form av en foder häst som är pensionerad och en gammal shettis), men har inte råd att ha hästarna på 2 ställen. så att bara packa ihop och byta stall är inte ngn super bra ide(även om man ibland drömmer om ridhus och hel inackordering :D).

tror jag ska gå tillbaka till att bara skritta några dagar längst vägen, få en bra skritt helt enkelt. sen ta traven och galoppen när skritten är bra
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

Är du säker på att hon är helt fräsch? Min förra medishäst gick och bromsade, var trög och saknade framåtbjudning. Det visade sig senare att han hade knäledsinflamation i bägge bak.
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

Jag håller med här. Känns som en stor förändring i hästens arbetsvilja "bara pga snön".
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

sadeln kan nog vara en bidragande del, den ligger inte så jätte bra nu, men kan inte komma iväg till sadelprovaren förens släpet blivit ordnat :(. har velat byta ut sadeln i ett halvår nu då jag får dålig sits i den, men inte haft råd tyvärr. hästen har dessutom ändrat sig i ryggen lite hej vilt detta året med att sätta muskler/ tappa muskler/ bli tjock/ få normal hull igen osv. så har inte velat köpa ny sadel som ändå inte passar efter 3 veckor.
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

Kan du inte få tag i någon som kan ploga bort snön på åkern så du får en lämplig ridbaneplätt?
Det är ju en grym fördel man har när man har traktor på gården :laugh:
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

kan kan man ju ploga upp en plätt har en lastare på gården, men själva åkern är inte så mycket att rida på, knappt frusen och mjuk fortfarande och mullvads högar som jag inte vet var de är längre. kan rida på grannens åker också men den får jag nog inte ploga :/.

men får se hur det ser ut här när det slutat snöa(klass 2 varning snöstorm i går hela dagen + snöat hela dagen i dag, så har inte ridit eller gett mig ut för att kolla snö djupet.) kanske kan dra ut pappa att ploga åt mig, eller klura ut hur lastaren fungerar själv :p
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

Det är inte så svårt att köra lastare, det är skitskoj :D
Bara bra att det inte är så hårt i backen ju!
Skrapa inte helt rent utan lämna lite snö som skydd för åkern.
Jag bor i nv-skåne och här går det finemang att rida på vallen förrutom att hästabusen tycker att det är lite väl skoj ibland :p
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

Kan du inte prova att rida lite barbacka? Skritta runt i snön och se om hästens energi återvänder? Det värsta som kan hända är ju att konstatera att energin är tillbaka när du ligger där i snön :rofl:
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

hästen är inte så bekväm att rida barbacka på :p man kasar bakåt då hon har lååång rygg och sadel läget långt bak men sadelgjords läget är i normal läge så blir lite si och så att hitta en bra plats att sitta på så man fortfarande kan inverka på hästen med skänklar och säte. men ska slänga på fårskinns padden och tömkörnings gjorden, blir lite som en "barbacka padd då + at tman inte kan dra upp knäna :)

terraumlngcorina.jpg
hoppadrake.jpg

bild på sadel och sadelläge, + att det var bra fart i hästen i somras :p
(sadel har blitt lite vid här efter sommaren, började använda får fluffet veckan efteråt så låg den bra igen).
 
Senast ändrad:
Sv: trög häst + ingen inspiration..

Är du säker på att hon är helt fräsch? Min förra medishäst gick och bromsade, var trög och saknade framåtbjudning. Det visade sig senare att han hade knäledsinflamation i bägge bak.

Satt också och tänkte det, för mig veterligen så är det väldigt få hästar som tappar bjudningen i snön brukar vara tvärtom även om det sen är jobbigt och orken inte räcker hela vägen fram. Tycker oftast att tappad bjudning verkar hänga ihop med kroppsliga problem någonstans.

/Camilla
 
Sv: trög häst + ingen inspiration..

hästen får vila nu ngn dag, det är för jobbigt väder för att göra ngt vettigt så då är det lika bra att inte göra ngt alls. plogning av "ridbana" får ske när det inte blåser igen efter 10 min :devil:

sen så broddar jag ordentligt och rider ut i skritt ngn dag på grusvägen och sen får vi se hur hon mår, hon var ju halt för inte så länge sedan pga "överbelastning av gammalt sår som blidde till en liten inflamation, eller hur det var, hon blev halt helt enkelt, var hos vet och fick en igångsättnings plan som jag följt fast tagit lite längre tid på mig och tagit det lugnt.

var mer än en månad ungefär sedan hon blev frisk förklarad, varit torr och fin i benet sedan dess och ingen hälta.

dock så var hon tjock i sina 2 problem ben i morse, den senaste hält benet nu + ett gammalt som också blir tjock när hon står inne länge(skit väder så har tagit in dem en 3timmar tidigare, vanligtvis kommer de in kl 11). så vila och bot på natten får det bli,
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp