Trodde det var en "hudflik", men det var en fästing

Dana

Trådstartare
Som sagt. Stod i duschen. Kände något bak på låret. Trodde det var en "hudflik". Har en katt som gärna sover i sängen å leker med mina fötter osv när de hamnar utanför täcket. Trodde väl lite då att han gjort något. Hur jag nu tänkte så? Trodde dock inte på fästing. Klämde å drog, lossnade inget.

Glömde bort tills jag duschade 2 dagar senare. Kände fortfarande denna "hudflik". Drog och klämde, försökte få bort detta. Inget hände. Då bad jag gubben min kika. Där satt en fästing.

Nu funderar man. Hur mkt "gift" tryckte jag ut? Så som jag klämde å drog.

Borrelia kan ju komma efter en till fyra veckor. Nu känner jag en liten knöl.

TBE kan ju komma tidigare, släppa för att sen komma tillbaka. Eller?

Vet att jag ska ha koll. Någon här som varit med om att få tex borrelia? Läst på nätet å så om symtom. Känner inget eller ser. Lite nervös är jag.

Dessa hemska fästingar!!!

Som sagt. Stod i duschen. Kände något bak på låret. Trodde det var en "hudflik". Har en katt som gärna sover i sängen å leker med mina fötter osv när de hamnar utanför täcket. Trodde väl lite då att han gjort något. Hur jag nu tänkte så? Trodde dock inte på fästing. Klämde å drog, lossnade inget.

Glömde bort tills jag duschade 2 dagar senare. Kände fortfarande denna "hudflik". Drog och klämde, försökte få bort detta. Inget hände. Då bad jag gubben min kika. Där satt en fästing.

Vet att jag ska ha koll. Någon här som varit med om att få tex borrelia? Läst på nätet å så om symtom. Känner inget eller ser. Lite nervös är jag.

Jag fick borelia 14 dagar efter att en liten nymf bitit mig, den var så liten att jag trodde först det var en pytteliten sårskorpa när jag kliade mig på benet och den fastnade under nageln. Något fick mig att klämma den mot ett papper och det blev en liten blodpöl. 14 dagar senare trodde jag att jag hade en finne på benet, sen blev det ett handflate stort, oregelbundet blåmärke. Svullnade och ömmade så jag tålde inte ens ett lakan på benet när jag skulle sova, lokalt väldigt varmt och huden sprack så jag flagade. :yuck:

Det hela gick över mha antibiotika.

Levde den när ni plockade bort den? I så fall hade du inte klämt den så farliga - de är ju inte giftiga, men om man klämmer magen ur dem får man den i sig, om man har otur. En knöl, som kliar lite grann, får jag alltid när en fästing hunnit sitta nån dag. Det har inget med borrelia att göra, det har jag aldrig fått.

Jag har haft fästingar hur många gånger som helst. Har nog tappat räkningen.

Ibland har jag fått ut fästingen hel, ibland har käkarna suttit kvar. De försvinner efter en tid....:yuck:

En gång fick jag Borrelia - jag fick den där typiska röda ringen kring bettet redan efter några dar. Antibiotikan tog den innan jag fick några symptom. Andra gånger har jag haft kliande - FRUKTANSVÄRT kliande!! - upphöjningar som blivit som små knölar, men inget värre. TBE är jag numera vaccinerad mot ;-)

Inte alla fästingar har borrelia! :) Och än mindre TBE. Det är bara att avvakta och se om du blir dålig, vissa märker inte ens av när de haft en borreliainfektion och andra blir jättedåliga.

Och glöm inte vaccinera dig mot TBE :up: Det är en mindre rolig sjukdom.

Jag har haft borrelia, jag fick inga direkta symtom utom kanske att jag var trött och lite yr, men det trodde jag berodde på att det var så varmt. Jag visste inte om att jag hade haft en fästing (den satt på baksidan av benet) utan trodde det var ett myggbett som kliade ovanligt länge och mycket. Men sen upptäckte jag den klassiska röda ringen runt "myggbettet" efter någon vecka. Fick äta penicillin i 10 dagar, sen var det inget mer med det.

Jag brukar alltid få ett litet kliande utslag där fästingen har suttit, det är väl immunförsvaret som reagerar mot fästingens saliv (har jag fått för mig i alla fall).

Säger som ovanstående: vaccinera dig mot TBE, den sjukdomen går till skillnad från borrelia inte att behandla.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
985
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 699
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar