trivselfläckar

snigelfarmor

Trådstartare
är skåning, och har aldrig hört ordet trivselfläckar innan, men här i umeå säger alla så.

trivselfläckar = apelkastad.

och har inget med att hästen trivs bra i sommarhagen som man här påstår, utan har med färg att göra, enligt mig. vissa är apelkastade vissa inte.

Vill ni förklara för mig vad apelkastad är? eller trivselfläckad :love:

/j*

Sv: trivselfläckar

tck, men jag vet vad apelkastad är..

men finns det någon sanningshalt i norrlänningarnas "trivselhistoria"?

min häst var enbart brun när ja köpte henne.. men efter ungefär en månad så började hon sluta stressa å trivas med sitt liv igen... då pluppade de upp små trivselfläckar i guld skimemr lver henne... sen var hon sjuk ett tag å då försvann dom.. sen vid friskhet igen så kom dom tillbaka... så ja tror på de dära med trivselfläckar...

ja köpte henne i mitten av april...

hon fick i sej något olämpligt vet ej vad... blev hängig å febrig...

ja har inte sagt nått om att ja tycker hon är apelkastad.. nu är hon enbart brun igen då hon varit förkyld å frisknat till igen så hon börjar bli prickig/ fläckig igen..

såhär såg hon ut i juni/ juli nån gågn..

z_sidan.jpg

hagen_1.jpg

I småland säger man också trivselfläckar. Mina hästar har det, mer vintertid än sommartid, men dom finns där även på sommaren om man tittar ordentligt.

oj, mina hade det bara på sommaren, och jag har bara uppmärksammat det på sommaren hos andra oxå..

men det kan ju bero på vinterpälsen.
Tror du att det beror på välmående?

upptäckte det på "min" shettis när han klipptes och typ fem ton päls försvann, kan ju ha varit trivsamt bara det!

Min häst brukar alltid få trivselfläckar på sommaren :)

Iår fick hon det speciellt efter att hon åkt transport för första gången på 4 år, efter misshandel.
Om det är en slump, eller har något med åkandet att göra, vet jag inte, jag kan bara ana :)

trivselfläckar vet ja inte om det är men han ser lustig ut i sina leopardfläckar, fjordkorsningen :smirk:
{F5BC23E7-7403-4B0B-B3B8-60126B788A56}.jpg

snigelfarmor skrev:
är skåning, och har aldrig hört ordet trivselfläckar innan, men här i umeå säger alla så.

trivselfläckar = apelkastad.

och har inget med att hästen trivs bra i sommarhagen som man här påstår, utan har med färg att göra, enligt mig. vissa är apelkastade vissa inte.

Vill ni förklara för mig vad apelkastad är? eller trivselfläckad :love:

/j*

Jaf tror att en frisk välmående häst får fläckarna, en häst som mår dåligt syns det i pälsen på direkt...
här är min fölmärr ståendes hos Nafayette mitt i sommarvärmen..
http://groups.msn.com/FinnFeaver/catsclaw.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=61

Jag hade aldrig hört det innan heller. Men min kompis sa det till mig när jag kommenterade min hästs fläckighet på de klippta ställena. Vet ej om det stämmer. Men nu när vi slutat träna dressyr har de minskat, så hon gillar när vi tränar och står i :D

När jag köpte Pinky var hon apelkastad på sidorna.

Men efter ett år, när jag hunnit haft henne i 3 olika stall, gjort misslyckade träningsförsök osv (lång historia, många orsaker...) så var hon bara vanligt brun... :cry:

Men nu har vi hittat rätt tränare, vi är "bofasta", och har lärt känna varandra ordentligt, så prickarna är på väg tillbaka! :love:

Så jag tror definitivt på trivselfläckar! :)
Men visst finns det "äkta" apelkastning också? Alltså sån som är genetisk?

Jag är ännu en av de som sett brun häst vara apelkastad när hon trivts/mått bra, och fläckarna försvunnit när hon varit sjuk eller inte trivts.

Sen, jag har sett hästar trivas som attan men inte få en enda liten fläck, så det har nog inte BARA med mående att göra med, utan även genetiken. Dvs anlaget måste finnas där, annars kan hästen trivas hur mkt som helst utan fläckar.

Och en häst med fläckar kan vantrivas ändå. T ex så skimlar brukar under en period av avskimlingen vara apelkastade oavsett.

Om man går efter teorin att trivselfläckarna beror på att hästens kropp, dess inre prosesser (då framförallt mjältens meridian), fungerar rytmiskt och bra, så behöver det inte beytda att hästen trivs utomordentligt rent psykiskt, men att kroppen har dom rytmiska förutsättningar som krävs för att fungera som den ska. Men, visst, jag tror att även den psykiska biten spelar in till viss del. Helhetstänkande.

Att fodret är i sämsta fall är någolunda acceptabelt och balansen mellan energi och protein är innom gränserna för vad hästen behöver och kan tillgodogöra sig hjälper till, tror jag. En häst som av en eller annan orsak inte kan tillgodogöra sig näringen brukar ha svårare att sätta trivselfläckar.
Fasta utfodringstider bör således bidra till trivselfläckar, liksom näringsinnehållet och den hygieiska kvaliten på fodret.
Hästar som satts 'ur balans' genom extrem stress, sjukdomar eller miljöombyten, varierade foderkvalitet eller tvära foderbyten brukar ha svårare att sätta dessa trivselfläckar. Men ett miljöombyte kan även fungera som en utlösare, har jag sett.

Att många hästar får trivselfläckar på betet är kanske inte så konstigt eftersom dom flesta 'trivs* som allra bäst då, genom att dom flesta har bra näringsvärden och kan själva anpassa sina intag, styr själva sin rytm.

Jag undrar om hästens man ser skillnad på hästens trivselfläckar när betet är som bäst (för hästen) och senare fram på hösten när näringsvärdet sjukner och hästen hellre äter näringsfattigt gräs än den stödutfodring av torrt hö som den kanske får, någon som gjort några observationer?

Definitivt sant..
Många benrangel har kommit till oss under årens lopp.
Av just näringsbristen så har dom en matt och glanslös päls..Ofta ojämn och bullig.

Men har dom bara fått ätit upp sig ett halvår så är dom fint "äppliga"... :d

AM

Mjo, Morrhoppan är ju inte spinkig direkt, även om hon är himla kräsen.. Men jag har lite svårt att avgöra om fläckarna är "trivselfläckar" eller om det bara är hennes färg som är sådan.... På bruna hästar är det väl ganska uppenbart, men gula då?? :confused:
55494_1130514450.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 591
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 142
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka