Trivselfläckar (sammanslagen)

Sv: Trivselfläckar (sammanslagen)

Jag tror helt klart att det ligger något i uttrycket "trivselfläckar". Min fux har det alltid på våren och sommare, men undrar om det kan vara så att dem inte syns när han sätter så mycket päls på vintern (han ser mer ut som en islänning än något annat då)?

Vår andra häst, den har vi på foder sen i somras har fått det nu på sista tiden. Borde inte det va ett tecken på att han äntligen är igång igen, blir ompysslad och mår bra?

Däremot ska man nog inte tolka en häst som inte är fläckig som missnöjd eller misskött...

Det är ett tecken på att han har apelkastning i generna och det syns inte lika bra med vinterpäls.

Det är ett tecken på att han har apelkastning i generna och det syns inte lika bra med vinterpäls.

Fast om det stämmer skulle alla hästar i vårt stall vara apelkastade. Iofs är det bara 5 hästar men 3 åringen skulle då ha börjat visa det nu först i höst när han börjat sätta päls? Han är ny i stallet sedan i september kan tilläggas och då ahde han inga trivselfläckar.

Sv: Trivselfläckar

Trivselfläckarna kommer ju många gånger när hästen är i gott hull vilket sällan är fallet med vanvårdade hästar. Hästar som är psykiskt tillfreds har lättare att lägga på sig än spända och nervösa hästar så kanske man kan dra slutsatsen att hästen mest troligt är nöjd och psykiskt tillfreds då den har trivselfläckar.

Då måste båda mina må väldigt bra, båda är suuuuuper apelkastade hela sommaren....:D

//Domino_s

Det låter inte konstigare för mig än att de skulle ha fläckar för att de trivs. Du får tro det om du vill men för att övertyga mig krävs en bättre källa än 5 hästar i ditt stall.

Sv: Trivselfläckar

Jag funderar också över det där; hästar som plötsligt fått trivselfläckar och inte haft det tidigare somrar?
Har varit med om det ett par gånger och skulle inte tro att de har blivit vanvårdade tidigare år! :p

Knapplån

För mig är trivelfläckar = blanka fläckar i pälsen. Ungefär som att man skulle ha tagit matolja el dyl och strykit på lite här och där.
Apelkastning är någonting helt annat.
Min ena häst brukar få det på sommaren när hon får gå och beta. Antagligen är det för att hon trivs eller för att hon får i sig någonting som hon saknar i höet.

Min fux är helt bombaderad av dem. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 128
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka