Trivselfläckar (sammanslagen)

Sv: Trivselfläckar

Min fux har liknande fläckar i sin päls som hästen på Fioranos bild, så fuxar är inget undantag på trivselfläckar. Jag vet förstås inte om jag skulle kalla henne apelkastad.

Min häst har olika mycket fläckar olika somrar, men alltid fläckar i sommarpälsen och aldrig i vinterpälsen.

Här är en väldigt liten bild, men hon har fläckar;)

010610-1.jpg

Jag tror att hon fått det av sin farfar Jovial som hade det, och t ex har Artist det också, han har Jovial till morfarsmorfar.

Jovial, foto Joja Lewenhaupth
Jovial369.jpg

Tyvärr hittar jag inte den bild av Artist som jag tänker på:(

Då menar vi inte samma sak. Min häst är apelkastad och det syns så fort hon får sin sommarpäls. "Trivselfläckarna" däremot kommer fram när hon blir lite för rund.
Att de fläckarna kallas trivselfläckar var något jag inte hört förrän jag läste det i en annan tråd här på Buke. Jag är också väldigt tveksam till att de har något med trivsel att göra egentligen.

Senast ändrad:

Men är det bara bruna hästar som får "trivselfläckar"? Fuxar? Har aldrig tänkt på om jag nån gång sett en "fläckad" fux.. Trodde det helt klart va genetiskt, det är ju hästens färg liksom.. Är inte dom flesta gulbruna hästarna lite såhär fläckiga.. (Apelkastade) Eller mår alla dom bra? Trodde alla hästar föddes med ett speciellt anlag för en viss färg.. Blir inte många bruna hästar sådär fläckiga när dom får riktig sommarpäls och vistas i solen??

Eller säger ni att alla hästar som inte har desa fläckar skulle må dåligt??

Muddson

Min Prins hade fläckar på somrarna och han var fux. Extra mkt fläckar
hade han när han gick på bete. :)

Min ponny är fux och blir också lätt "prickig". Kan säkert stämma på honom att det kommer när de är lite runda! På honom har jag också sett att den nya pälsen kommer fram "prickvis" när det är dags att börja sätta sommar-/vinterpäls.

Jag tror inte på sk trivselfläckar. Min märr är apelkastad punkt slut.
Hon var jättedålig i ryggen förra hösten och mådde inte alls bra men fläckarna de var kvar. :smirk:

är trivselfläckar de mörka nästan svarta fläckar som -vad jag mest sett-fuxfärgade hästar kan få ibland eller vad beror dem på?

min fux är snarare tigrerad på sommaren hihi.. lite mer strimmig liksom ,plus att han får svarta fläckar oregelbundet spridda på kroppen.

Jag har en musblack som fått trivselfläckar nu senaste veckorna.

Jag tror som Görel (jag skrev väl rätt användarnamn nu?), att det är apelkastning.

Att det sen är så att folk kallar det trivselfläckar och tror att det har med hull att göra är kanske för att apelkastningen mest/bara syns på sommaren. På sommaren är hästar oftast på bete och går då för det mesta upp i vikt. Då tänker man att hästen trivs för att den är lite tjock och go, får gå på bete, får semester, det är solsken osv.

är trivselfläckar de mörka nästan svarta fläckar som -vad jag mest sett-fuxfärgade hästar kan få ibland eller vad beror dem på?

Detta är oxå vad jag hört är trivselfläckar. Såg att min pålle hade nån, ska se om jag kan ta kort på det nån dag.

Dom fläckarna har jag fått höra att de kallas sotfläckar... Min fux hade sånna, men jag tror att det bara är vanlig pigmentförändring (?) precis som vi kan få pigmentfläckar/leverfläckar. Jag kanske är helt ute och cyklar, någon????
Antar att det är sånna här fläckar du menar (som min totto har på rumpan)

DCP00365.jpg

Senast ändrad:

Precis..de var det jag fått höra var trivselfläckar...

Dessa fläckar kallas Bend Or Spots och visar sig mest på fux eller fuxbaserade färger. Men kan även ibland synas på andra färger. Och har inget dom heller att göra med hur hästen trivs eller inte.

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Min fux är proppfull med "trivselfläckar".
Har sett massor av trivselfläckar på hästar som varit bruna, fuxar, svarta, musblacka osv, så det är fler än bruna som får dom! :)

Jag har en svart och en rödblack. Båda med fina trivselfläckar på hela kroppen. De syns mest då hästen är kort o pälsen. På sommaren, eller då den är rakad.

Denna häst syns det mest på vintern... Är det apelkastad eller trivselfläckar??

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 128
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka