Trivselfläckar (sammanslagen)

Sv: Trivselfläckar

hmm.. jag har sett några travisar som kommit till nytt ställe å se hej kom å hjälp mig ut men som efter några månader sett mkt bättre ut. lagt hull & muskler, blivit glada & då har dessa trivsel fläckar kommit i samma veva.

Om jag ska vara ärlig tycker jag detta lät riktigt dumt...
Visst hästar som mår bra kanske får detta men ... Man lär ju se på många andra mer kännbara tecken än att de får " trivselfläckar"?
tex, äter de bra, pigga o glada, runda, fin glans i pälsen o.s.v.
Och håller med stackars fuxar de kan ju aldrig må bra, helt avblekbara skimmlar(vita) och andra färger skäcken t.ex. kan inte de må bra?
Min mening så tycker jag detta var lite av en plojgrej!

Vårt foderponny - en fux har trivselfläckar, så det så!

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
Våra två killar är inte apelkastade, men när vinterpälsen kommer kan man se fläckar över nästan hels kroppen i vissa ljus. Det är nästan som om pälsen har en annan kvalitet eller längd där fläckarna är...
Det är väl det som är trivselfläckar? Inte apelkastning?

Jag svarade bara på vad jag trodde om bilden. Inte om trivselfläckarnas vara eller inte vara. som jag skrev innan så är min häst apelkastad och det synt tydligt när hon har sommarpäls. När hon blir i överhull får hon dock andra fläckar i hårremmen som jag tolkar som det som brukar kallas trivselfläckar.
Precis som skuggi skriver så upplever jag att hårremmen ser annorlunda ut där de fläckarna är. "annan kvalitet" var en rätt bra beskrivning

Jag tror i alla fall på trivselfläckar! Jag har tre hästar, två fuxar och en brun. Alla tre har trivselfläckar. Så fort vi åker iväg, har flyttat runt lite.. då har fläckarna försvunnit, och då har jag märkt att de inte trivts. Men så fort vi kommer hem igen, eller är någonstans där man ser att de verkligen mår bra, ja då kommer fläckarna fram igen. Spelar ingen roll om det är på sommaren eller vintern.

Första gången jag hörde ett namn på dessa fläckar var namnet "Happy spots", det tycker jag är fint...

Min bruna islänning hade inga trivsekfläckar förra sommaren, då hon stod installad på nätterna och inte fick gå på bete. I år fick hon trivselfäckar efter typ två dagar på bete, hon ändrade också i humöret, blev mycket gladare, kom och hälsade när man kom dit osv! Och det har inget med vikten att göra, fet var hon redan innan... :angel:

Mitt varmblod var i ganska dåligt skick när hon kom till oss, men efter några dagar i en hage med en massa grönt gräs fick hon jättefina fläckar. :love: Kanske det har nåt med grönt gräs att göra?

hmm.. jag har sett några travisar som kommit till nytt ställe å se hej kom å hjälp mig ut men som efter några månader sett mkt bättre ut. lagt hull & muskler, blivit glada & då har dessa trivsel fläckar kommit i samma veva.

Fläckarna syns antagligen lättare när pälsen är blank och fin. Så jag skulle tro att det berodde mer på det.

/Maria - som inte tror på trivselfläckar. Min ponny hade "fläckar" när hon mådde som sämst också.

Jag har aldrig hört talas om det uttrycket förut, men har nu skummat lite i tråden och fattar vad ni menar. Men jag tror dock inte att det skulle ha med trivsel/välmående att göra, utan snarare något medfött som kanske visar sig i högre ålder? Eller beroende på hur mycket hästen fäller m.m, eftersom att på t.ex bruna hästar syns fläckarna mer på sommaren osv.
Detta är inget jag kan försvara, bara så ni vet ;) utan helt enkelt mina egna tankar.

Apelkastad/trivselfläckar = samma sak. Geneteiskt betingat och har inte med trisel att göra.

Vill nån få mig att tro nåt annat kräver jag en källa.

*kl*

Jag är själv lite tvådelad när det handlar om detta med "trivselfläckar" då jag sett hästar som gått till och från med dem.

Ex min fjording hade Ej fläckar när hon gick som ridskolehäst ( hon var då 14-16 år när jag skötte henne). När jag köpte henne vid 16års ålder fick hon det dock redan första sommaren.
När hon hade vinterpäls kunde det synas ibland.
Om det är genetiskt är jag väldigt nyfiken på hur detta kommer sig och tar gärna emot ett logiskt svar.
Kan ju säga att rent fysiskt mådde hon lika bra, gick i samma stall med samma rutiner osv både som ridskole & privathäst.
Jag skötte henne lika mycket innan som efter. osv.

Min "nya" häst har sk trivselfläckar på sommaren, och jag var säker på att det hade med färgen att göra då det alltid har kommit/försvunnit i samband med sommarpälsen.
MEN i somras när hon fick fång försvann dessa fläckar. Kom tillbaka igen när hon hade blivit frisk och fick börja gå i stor hage igen.
Genetiskt? Ptja, isåfall borde hon ha det hela tiden eller hur!?
(Hon var ju endast sjuk/dålig någon vecka.)

Apelkastad/trivselfläckar = samma sak. Geneteiskt betingat och har inte med trisel att göra.

Vill nån få mig att tro nåt annat kräver jag en källa.

Kan det inte vara så helt enkelt att om hästen är i dålig kondition, så syns de inte lika bra? Mår hästen bra, med blank och fin päls, så syns det bättre.

Och sen finns det en del hästar som helt enkelt inte har anlagen, fjordingar exempelvis, som inte blir fläckiga hur fina de än är i pälsen.

trivsel fläckar

Är det så att hästarna verkligen får dessa fläckar i pälsen som brukar vara i annan färgskiftning när de trivs? :bump:

Eller är det bara så de ser ut? :p

Om det nu ÄR trivsel fläckar, har de dessa på vintern då?

Kan det inte vara så helt enkelt att om hästen är i dålig kondition, så syns de inte lika bra? Mår hästen bra, med blank och fin päls, så syns det bättre.

Och sen finns det en del hästar som helt enkelt inte har anlagen, fjordingar exempelvis, som inte blir fläckiga hur fina de än är i pälsen.

Tänkte precis skriva det, när jag såg att du hade svarat. Håller precis med dig, det måste ju vara på det sättet.
Och de hästar som har det fast de far illa, kanske har extremt fin päls eller något :crazy:

Sv: trivsel fläckar

inget ordentligt svar egentligen förutom att många tror att det är det. :p
Men om hästen nu har dessa fläckar ena sommaren men inte nästa och det sedan kommer tillbaka sommaren efter det? Då kan den ju inte vara apelkastad!?

Jo det kan säkert stämma och är samtidigt en logisk förklaring till hur namnet "trivselfläckar" uppstått.

Sv: Trivselfläckar (sammanslagen)

*kl*

Då kan jga säga som så att när min travarpojk som är travarbrun stod uppstallad så hade han bara dessa fläckar när han gick på sommarbete. Nu när han går på lösdrift så har han dessa fläckar även under vintern. Så det kan inte bero på att han är blankare och solen lyser på. Han ser ut som en björn med sin tjocka päls och det syns ändå.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 128
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka