Trivselfläckar (sammanslagen)

Ajda

Trådstartare
Hur seriöst ska man tolka trivselfläckar?

Trivs de verkligen super när de har sånna, eller är det bara konstaterat att hästar som vanvårdas inte har sånna fläckar?

Sv: Trivselfläckar

Jag brukar tolka det som att hästen mår bra när den har trivselfläckar, men jag vet faktiskt egentligen inte. Tror inte att man vet riktigt säkert varför endel hästar får "trivselfläckar".

Trivselfläckarna kommer ju många gånger när hästen är i gott hull vilket sällan är fallet med vanvårdade hästar. Hästar som är psykiskt tillfreds har lättare att lägga på sig än spända och nervösa hästar så kanske man kan dra slutsatsen att hästen mest troligt är nöjd och psykiskt tillfreds då den har trivselfläckar.

*kl* Såhär ser hon ut på sommaren,trivselfläckar elller?
DSC00064.jpg

Min häst får fläckar när hon är i lite väl gott hull. När hon är i lagom hull har hon dem inte, men hon borde ju må bättre då.

Trivselfläckarna/apelkastningen är en del av hästens teckning och är genetisk.
Min häst har det i sommarpälsen men inte i vinterpälsen.

Kl

Jag tror sk trivselfläckar är betingat av annat än trivsel bla eftersom jag sett hästar med såna som inte mått bra alls enligt beteende mm.

Många får det sommartid på bete.

Visst är det samma sak!

Trivselfläckar är ett skämtsamt namn på apelkastning. Titta på majblommas bild, hästen är tydligt apelkastad.

För mej är den hästen apelkastad medan trivselfläckar är nått helt annat. Kan vara på en eller flera ställen där hästen får en fläck där färgen är annorlunda.

Har hästen sådana fläckar anser jag att dom trivs.
Mina två har det, dock ingen bild just nu. Den ena har haft det i ett år ungefär och den andra fick det nyligen, haft mkt problem med honom om allt möjligt men nu börjar det klarna upp, Tror därför att han trivs för att allt börjar bli bra och får sånna fläckar.
Återkommer med en bild ikväll. :)

Trivselfläckarna/apelkastningen är en del av hästens teckning och är genetisk.
Min häst har det i sommarpälsen men inte i vinterpälsen.

:bow: Min häst har det åxå på sommaren men väldigt lite på vintern.

Kicki :)

Men kan hästen bli apelkastad "barasådär"? Detta är min egen uppfödning och jag såg trivselfläckar på henne första gången förra årt på betet. Det var också första gången i hennes liv som hon blivit riktigt tjock av betet. Hullet har hon behållt och så här ser fläckarna ut nu:
Tetrisuppstlld.NDRAD.JPG

Men är det bara bruna hästar som får "trivselfläckar"? Fuxar? Har aldrig tänkt på om jag nån gång sett en "fläckad" fux.. Trodde det helt klart va genetiskt, det är ju hästens färg liksom.. Är inte dom flesta gulbruna hästarna lite såhär fläckiga.. (Apelkastade) Eller mår alla dom bra? Trodde alla hästar föddes med ett speciellt anlag för en viss färg.. Blir inte många bruna hästar sådär fläckiga när dom får riktig sommarpäls och vistas i solen??

Eller säger ni att alla hästar som inte har desa fläckar skulle må dåligt?? :confused:

Muddson

Om jag ska vara ärlig tycker jag detta lät riktigt dumt...
Visst hästar som mår bra kanske får detta men ... Man lär ju se på många andra mer kännbara tecken än att de får " trivselfläckar"?
tex, äter de bra, pigga o glada, runda, fin glans i pälsen o.s.v.
Och håller med stackars fuxar de kan ju aldrig må bra, helt avblekbara skimmlar(vita) och andra färger skäcken t.ex. kan inte de må bra?
Min mening så tycker jag detta var lite av en plojgrej!

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 128
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka