trivs bättre på skarpt bett?

M

MissNegativ

jag har inga stora problem med att rida min häst på vanligt 3 delat i hoppningen. någon gång har han dragit mot hindret och inte lyssnat alls och nästkommande hoppning har jag satt på ett rakt pelham med 2 tyglar. hästen verkar trivas jätte bra. ja han blir piggare och mycket lättare att ta tillbaka och länga (häst på 185) och mycket mer alert för skänkeln och när han haft pelhamet på sig en träning går jag tillbaka till vanligt bett. det är som att han tänker okej jag skärper mig och lyssnar på dig. jag har fått byta upp mig 1 gång, kanske varannan månad. men till själva saken var att tränaren sa att han verkade trivas bättre på pelhamet. så min tanke var att byta mellan dom 2 men då främst på 3 delat då han ändå funkar bra på de. hur många byter mellan flera bett? beror de på vad träningen innehåller? relaterat avstånd, studs, bana....

Sv: trivs bättre på skarpt bett?

Jag hoppar inte (just nu) men svarar ändå. Min förra häst trivdes väldigt bra på en westernstång, vi red inte western och han var inte särskilt välutbildad men han verkade trivas på den oledade mundelen med lite lagom tungfrihet. Men man fick ju akta sig själv (van tränsbettsryttare) så man inte tog för mkt i tygeln.:o

Jag varierar ofta, har en 3-4 bett som jag växlar mellan. Jag vill att hästen ska trivas på alla bett men vill minska risken för tand/munskador.

Låter som att din häst blir rädd för bettet och vågar värför inte göra något. Går hästen stadigt fram på bettet?

Vet inte om du menade mig??
Han hade lite munproblem ja, men inget som tandläkarn kunde göra nåt åt.

Fundera over kommunikationen mellan dig och din hast. Tycker verkligen att det ar trist att du maste ta till skarpare bett for att hasten ska lyssna pa dina hjalper!

svarar lite sådär.. halvmysko kanske. Rider western och hoppar inte (har helt enkelt aldrig fattat tjusningen med det...) men apropå det där med att trivas bättre på ett skarpare bett - det är det fler hästar som gör. Min ex. hon är ett tjurigt f*nskap på tränsbett, loj och lat, biter sig fast och grinar ihop - men på med ett lättare skänkelbett, tredelat (stadigt och stabilt sådant) med rörliga skänklar och Vips så är hon hur glad och positiv som helst.

Gillar hästen bettet så gillar hästen bettet.. den behöver inte bli mer lyhörd för att den är rädd för bettet (är den rädd för bettet brukar den bli spänd f.ö., liten fotnot sådär)

Ett skarpare bett behöver inte per definition vara "skarpare" utan kanske helt enkelt är tydligare och lättare för hästen att förlika sig med. Bara en tanke... funkar han på det så är det BRA, det som är väsentligt är att du och hästen är nöjda med det, sen huruvida folk anser det vara "skarpt" eller ej det är upp till dom - så länge du har kunnandet och balansen att rida med ett skarpare bett så ser jag inget fel i det alls faktiskt.

hmm.. hur många bett varierar jag mellan..? när jag rider ~min~ häst regelbundet är det tre, tredelat skänkelbett, tvådelat skänkelbett och då och då tränsbett, det händer att hon får gå en tur i grimma med... Annars rider jag gärna med billy allen bett faktiskt.

Maste ocksa tillagga att rubriken ar lite forvirrande. Vad ar ett ''skarpt'' bett for dig?

Ett tredelat ar inte alltid ''mildare'' an pelham. Inte heller ett vanligt 2delat som anses som det ''mildaste'', speciellt inte i kombination med en nosgrimma da tycker jag att det tvadelade ar ett av de obehagligaste betten man kan rida pa, speciellt de dar riktigt TJOCKA betten nar de blir tryckta upp i gomen pa hasten och hindrar hastens andning. 2delat tycker jag daremot fungerar UTAN nosgrimma pa en hast som tenderar till att stupa framat/nedat i overlinjen.

Så länge hästen är nöjd och glad så skiter jag i vad den har i munnen!
Kanske inte riktigt men jag rider hellre på ett "skarpare" bett som hästen trivs med än ett två eller tredelat bara för att det är mer "rätt" enligt den stora massan.

Jag har en hel del bett och jag byter efter hur hästen känns och vad vi ska göra.
Vanligt tvådelat rider jag inte så ofta på men det händer.
Tredelade har jag flera olika men han går just nu bäst på ett med sötmalm och koppar.
Sen har jag ett happy mouth till hoppningen (tredelat)
Om han blir lite tossig, vilket händer i perioder, så har jag ett hissbett och ett delat pelham. Båda i syntet material.

Hade han inte fungerat att rida på vanligt två eller tredelat så hade jag bara ridit på pelhamet men nu kan jag ju byta så då gör jag det istället.

Vad jag har hört är de bara bra att byta bett då och då:)
jag försöker varva bett hela tiden, mellan hackamore, vanligt bett, pelham o liknande. och man brukar ju säga att "handen gör bettet", så det är ju bättre att ha ett "skarpare" bett och slippa sitta och dra, än o ha ett mildare och behöva slita i hästen. Verkar hästen trivas med båda betten tkr jag det låter bra att varva bett! ;)

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 671
Senast: Karamello30
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 508
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Rider oftast min häst på vanligt 3-delat bett och det funkar bra.Vid vissa tillfällen, t.ex uteritt med andra hästar och träningar kan...
Svar
4
· Visningar
837
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka