Sv: Trist attityd mot skolan
pigleton skrev:
Men tänk om utredningen hade fått tjejen att må väldigt väldigt dåligt i tron att det kanske är något fel på mig för att fröken säger det? Så dåligt så att tjejen kanske inte klarat av att återhämta sig från det utan ständigt känt att hon var annorlunda och sämre än andra barn som inte behövt utredas.
Vilket är viktigast, att överbevisa läraren eller att se till att ens barn mår bra? För mig är svaret enkelt.
Det handlade ju egentligen inte om att bevisa något. En utredning är inget bevis som någon står och håller framför sig och väser ett skadeglatt "haha!" samtidigt... Det är en utredning för att se vad som är barnets starka sidor (samtidigt får man också förstås se vad som orsakar de största problemen, just DÅ) för att läraren ska få hjälp att styra om undervisningen så att barnet får bästa möjliga försutsättningar att lyckas, att använda sig av de starka sidorna.
Ibland kommer man fram till att barnet har en mycket jämn utveckling - alltså inga speciellt starka eller svaga sidor. Då kan man snabbt hänför problemet till att LÄRAREN snarast bör ändra attityd mot barnet. Här finns väl möjligtvis en liten "haha-faktor" från föräldrarnas sida om de inte håller med om att deras barn tycks ha jobbigt i skolan...
Men där har vi det här med attityden igen:
Hur VÄLJER man att ta det hela när läraren föreslår en utredning?
Väljer man att se det som att det är "fel i huvudet" på ungen, eller väljer man att se det som att skolan vill kunna hjälpa barnet på bästa sätt?
Jag har hittills inte varit med om att de barn i mina klasser som utretts, har tyckt att själva testet är otrevligt eller läskigt. Det brukar tvärtom, vara skönt att få full uppmärksamhet och sitta och prata och lösa uppgifter tillsammans med en vuxen. Vi har en väldigt bra psykolog kopplad till vår skola. Tror att de flesta skolpsykologer är bra på att "ta" barn.
Så nu tar jag ett steg upp, ur själva frågan om just Cilla W:s barn (för jag har ju faktiskt inte sagt att hennes fall hanterats på ett bra sätt. Jag har hela tiden sagt att föräldrarna ska medverka, inget ska ske bakom ryggen och att läraren givetvis inte på något vis ska andas ett ord om "dum". Det handlar ju faktiskt inte om att befästa barnets svårigheter, utan att hitta positiva vägar att arbeta med barnet).
Rent generellt: varför tar man en uppmaning till utredning så otroligt negativt, som om man personligen faktiskt sagt att barnet är dumt i huvudet?
Än en gång: om barnet haft fysiska symptom så tar man barnet till läkaren för att se vad det är. Är det farligt eller bara normalt? Vid minsta misstanke söker du upp en läkare, eller hur?
Men om barnet visa psykiska symptom, då ska man hyssja ner det hela och gömma det under mattan? Alternativt säga att det är läraren som är dum i huvudet?
Varför VÄLJER man (för det är ju frågan om ett eget val man gör och inget annat) att se saken på ett negativt och fördömande sätt?