Sv: Trist attityd mot skolan
*lånar också berömd knapp*
Nu har jag en del allmänna reflektioner på denna eminenta tråd! Bra initiativ Geshira - för visst är det tråkigt med denna negativa attityd!
Antingen är människor negativa för att lärarna plågade dem, eller för att lärarna inte såg deras behov, eller för att de lade sig i för mycket, eller för att de inte uppmärksammande en Einstein i sitt danande... *pust*
...
eller hundra miljoner orsaker till varför lärarna och skolan är kass.
Jag skulle vilja påstå att de allra flesta lärarna är hängivna sitt arbete och vill elevernas bästa, både Kalle som som har inlärningssvårigheter och Olle som är bäst i klassen på engelska.
Det är synnerligen tråkigt när människor generaliserar och låter tråkiga och
specifika erfarenheter få utgöra en slags sanning. Visst kan vi alla ha otur med lärare, men vi kan inte ha otur med samtliga lärare under en hel skoltid. På 12 år har vi i alla fall haft någon bra lärare.
Nu kan säkert en och annan hävda motsatsen, för jodå - visst blev de motarbetade HELA tiden!
Den ena urusla läraren ersatte den andra urusla läraren...
Men tänker inte ni då på att livet och barndomen är mycket mer än bara de dåliga lärarna? Vad fick ni kritiker för attityder hemifrån? Vad hade ni för andra problem?
Jag hade själv en riktigt usel lärare i mellanstadiet. Jag hade en hel del dåliga på högstadiet och gymnasiet också - men jag undrar om inte det hängde ihop med min egen roll? Jag var mycket kreativ och påhittig, hade ganska så känslomässigt ledsamma hemförhållanden och försökte hitta en mening med tillvaron. Skolan skötte jag bara så att det "såg bra ut", dvs jag lade inte ned något extra krut, utan klarade mig precis.
Visst kan jag sitta och oja mig över att lärarna inte ingrep, att de inte tog tag i det verkliga problemet när jag hade lite för hög frånvaro.
Jag kan också anse att skolan är skräp som inte uppmuntrade min synnerliga kreativitet och entusiasm till något riktigt konstruktivt.
Vidare kan jag sucka över lärare som inte hade vett att uppskatta min debattlusta (
) och argumentationsteknik utan "gjorde sitt bästa för att trycka ned mig".
Men jag gör inte det. Jag tycker inte att skolan varit så dålig trots allt. Jag tror att mycket hade fungerat smidigare om jag var mer sedd av mina föräldrar. Om jag hade fått lite mer kärlek och omtanke från dem.
/Priffe