Trimtillbehör till Golden..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nora_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 711
N

Nora_

Hej!
Jag fick äntligen hem lilltjejen för 1 månad sen och undrar lite om det här med trimsaxar osv.. Vad har ni för några till era goldisar? och har ni nå bra tips på hemsida? Skulle ha skaffat hem lite trimtillbehör för senare bruk:)

Sv: Trimtillbehör till Golden..

tack så mycket :D
Några tips på några bra märken?

Du eftrfrågade hemsidor. Om du menar hur man trimmar sin golden så har jag en jättebra sida som även visar olika tillbehör.

http://www.valptips.se/artiklar/trimma.htm

Tips på märken ja köp inte det billigaste du hittar för det är oftast skit. Märke är väl en smaksak. Men lägg gärna några hundar på en effileringssax. Skaffa om du är ovan att trimma både en enkel o en dubbel. Den dubbla tar mindre o lämnar inga klippmärken som syns.

Vi har en borste typ "karda" och en klotång... Behöver man ha mer? O så en dammsugare :D :rofl:

Har hon tänkt trimma (vårda) pälsen behövs lite mer än så.
Men ja egentligen så behövs det bara en vanlig sax det går faktiskt att klippa halsen med det. Sen att det inte blir snyggt är en annan sak.

//hatar långhåriga ovårdade (otrimmade) golden/flattar.

kl

Vilken bra länk!
Jag visste inte att man trimmade golden. Vist har man sett någon svans som sett nyklippt ut men det trdde jag var till utställning.

Kanske något att ta efter för min långhårige schäfer. Tassarna klipper jag vintertid på honom men har aldrig tänkt längre än så.

kl

Vilken bra länk!
Jag visste inte att man trimmade golden. Vist har man sett någon svans som sett nyklippt ut men det trdde jag var till utställning.

Beror ju förstås på hur man vill dom ska se ut. Men jag tycker för egen del att det ser mkt mer välvårdat ut med en golden som är trimmad. Behöver ju inte vara helt utställningsmässigt. Men en svans som är klippt o en front som är frisserad är ju bara så snyggt. Även fanorna tassar o öron mår bra av frisering (tror jag i alla fall)
Tror själv att mycket hudbesvär på just golden skulle försvinna om ägarna friserade till dom lite.

//klipper min själv med vanlig sax i fronten då det går mkt fortare. Ser för jäkligt ut någon vecka eller två men sen........

Tror själv att mycket hudbesvär på just golden skulle försvinna om ägarna friserade till dom lite.

Jag blir mörkrädd på sådan inställning. Hudproblem och annat bör åtgärdas med genomtänkt avelsarbete, inte genom att hålla på och klippa och grejja! Okej att man kan hjälpa en hund som redan har problem, men inte trimma och låtsas att problemen inte finns.

En hund ska enligt mig klara sig (i största möjliga mån) utan att må dåligt med det som gud (läs människorna) gav dem. (vilket tyvärr inte innefattar vaddå, 80 % av våra raser?:grin:)

Jag blir mörkrädd på sådan inställning. Hudproblem och annat bör åtgärdas med genomtänkt avelsarbete, inte genom att hålla på och klippa och grejja! Okej att man kan hjälpa en hund som redan har problem, men inte trimma och låtsas att problemen inte finns.

En hund ska enligt mig klara sig (i största möjliga mån) utan att må dåligt med det som gud (läs människorna) gav dem. (vilket tyvärr inte innefattar vaddå, 80 % av våra raser?:grin:)

Håller fullständigt med dig!

Fast så jäkla mycket trimmar man inte en Golden att det skulle avhjälpa mot hudbesvär? Jag menar, lite på tassarna, lite bakom öronen och lite på bringan..

Ok får väl skriva om det lite då. Många golden har våtexem o det skulle troligen förhindras om ägarna trimmade lite mer.

Jo man trimmar en golden rätt mycket. I alla fall om man ska visa dom men det kanske ingen här inne gör.

Min golden får lätt våteksem med det hjälper inte ett dugg att trimma honom. På somrarna klipper jag ner honom totalt; bringa, tassar, öron, byxor, fanor och mage ryker men han får ändå våteksem.

Fast så jäkla mycket trimmar man inte en Golden att det skulle avhjälpa mot hudbesvär? Jag menar, lite på tassarna, lite bakom öronen och lite på bringan..

Faktiskt så trimmas det ordentligt på vissa hundar.

Gick trimkurs med min hund genom GRK. Min hund är en annan typ av golden än de pälsigare, så jag kunde i princip bara klippa på tassarna och lite på svansen. Men en del av de andra hundarna där hade lååång päls, och där klipptes även största delen av byxor, front, hals, öron m.m.

Jag kan tillägga att min hund var den enda av deltagarna som aldrig haft fukteksem.
Men istället så var hon tydligen spinkig, långbent och dåligt pälsad. :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka