Trimmning.

W

worthless

Hur lång tid tar det att trimma era hundar från helt otrimmat? Min lilla springer tar ca 3 timmar varje gång, är det så lång tid det brukar ta för andra med? Alltså hos hundfrisör eller vad det heter, trimma själv kan jag inte riktigt. Skulle jag försöka skulle han nog inte se helt klok ut.

Jag undrar också lite hur man gör för att få hund att inte tycka det är så ofantligt tråkigt? Min vovve blir helt lealös i kroppen och lägger sig på rygg när han anser att det räcker. Går inte att få upp honom.

Något tips på hur man får dom att hålla sig på benen åtminstonde? Det underlättar iallafall för det är svårt att komma åt när han ligger ner. Jag vardagsborstar honom bara, håller honom tovfri men även det tar sin lilla tid varje dag. Han har otroligt mycket päls.

Vet att jag borde trimma honom oftare och att det antagligen inte skulle ta sån tid då varje gång men jag har inte riktigt råd. 2 ggr per år brukar det bli iallafall.

Sv: Trimmning.

har griffoner, 5kgs hundar med en sträv päls som till största delen handplockas.
grundtrimmar utställningshunden själv. hon har aldrig varit helt vildvuxen just för att jag ställer ut henne och att det tar minst ett halvår för en korrekt päls att växa ut. underhållet tar ca 20 minuter varannan vecka eller så. inför utställningar finputsar hennes uppfödare henne, tar någon kvart-halvtimme beroende på hur "svåra" ställen som behöver tas för tillfället.
pensionären trimmar jag helt själv. hennes päls är fruktansvärd att ha att göra med, definitivt inte lättarbetad, vilket får till följd att jag trimmar ner henne fullständigt var 3e-4e månad, tar totalt 8-10 timmar i aktivt arbete, utspritt på ungefär en veckas tid.
mina är så pass små att jag kan ha dem liggande i knäet vid trimning av det mesta "framför" ljumsknivån, resten får tas på trimbordet, vilket definitivt inte uppskattas alla gånger. brukar ta många småpauser och kela eller bjuda på en godbit om de gör något litet trick på kommando, så att det hela blir en trevligare upplevelse, och sen försöker jag se till att sluta innan de blir vrål-less. oftast tröttnar jag fortare än de gör :)

Jag började timma föräldrarnas springer spaniels när jag var runt 11. Föräldrarna tyckte att det var tråkigt och jag tyckte att det var jätte kul. Trimmade öron, hals, runt svans samt fossingar. Det tog inga tre timmar per hund, inte ens om bad ingick. Nytrimmade spaniels är så söta. :love:

Inför utställning trimmade en bekant som ställde ut samma ras. Hon var snabb och duktig.

Om du inte pysslar med utställning tycker jag absolut att du ska prova själv. Det är inte så svårt om din hund är någotsånär medgörlig.

Trimmade öron, hals, runt svans samt fossingar. Det tog inga tre timmar per hund, inte ens om bad ingick. Nytrimmade spaniels är så söta. :love:

Klipptes eller rycktes pälsen då? Den trimmarn jag har rycker nämligen och använder klippmaskin bara till öronen och hakan. Hade en annan som klippte hela honom och det gick snabbt men blev inte lika snyggt. Det blir så snaggat och hårt när man klipper tycker jag.

Sen tar underullen så otroligt lång tid att få bort, men det kanske är för att jag är dålig på att få bort den hemma så att det blir så mycket när man väl trimmar? Har en underullkam jag använder men tycker inte jag kommer åt det ändå riktigt. Detsamma med tassarna, jag försöker klippa så gott jag kan mellan trampdynor och så men det är svårt att komma åt allt.

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag welsh springer, din kanske är engelsk? Trimmandet av henne tar en timme, max. Men, det är klart att det går fortare ju vanare man blir och om hunden hålls någorlunda trimmad så att det inte är ett jättejobb varje gång.

Jag använder rakmaskin bara till halsen. Öronen rycker jag, men har du engång rakat öronen så lär pälsen sitta som attan så att du får fortsätta med klippern även framöver. Sen klipper jag tassarna, bakhasarna och kanten på halsen, plus att svansen och byxorna kortas ner.

Har du testat furminator till underullen? Att han tycker det är tråkigt är ju något du kan träna bättre på om du trimmar själv än om du lämnar iväg honom på en lång och tråkig makeover rätt sällan.

Om jag vore du hade jag investerat i ett par bra saxar (dyrt, men betalar in sig fort) och bett någon trimkunnig hjälpa dig första gången. Eller så klipper du på bara. Jag velade lite med att ta över trimningen, men som uppfödaren uttryckte det, päls är en outsinlig naturreserv ;) Eventuella misstag växer ut på några veckor. Jag brukar dock ha en kunnig trimmare att gå igenom hunden före utställning - jag trimmar ok, men kan ännu inte dölja/framhäva på bästa sätt.

En springer som står bra på bordet tar max ca 1-1½ timme för mig att trimma om den är helt otrimmad och igenvuxen. Handplockning av nacke, rygg och sidor är det enda raka om man vill ha en lurvfri och snygg spaniel!

Terrierskrutten min tar ca 30 miuter att rycka ner och fixa till rubbet på (utställningsskick på trimningen), men han står som en staty under trimningen :love: vilket underlättar offantligt!

Hade en ungterrier på besök för nån månad sedan och den hade aldrig någonsin blivit trimmad = stod inte så bra på bordet och gillade inte riktigt att bli ryckt.. Då får man ta det lite lugnare, vilket gjorde att det tog ca 1 timme att vardagsplocka honom.

Mycket beror alltså på hur hunden står på bordet, men rygg, nacke och delar av sidorna går att plocka även om hunden ligger ner, så i din hunds fall så skulle det inte störa mig att han låg ner under delar av tiden. Lägger han över sig på rygg, så får man helt enkelt vända honom "rätt" och se till att han håller den positionen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 759
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 145
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 310
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka