Trimma svansen

Sv: Trimma svansen

Tar aldrig bort hår från svansen! Ponnyn flätades innan tävling men tog sedan ur. De stora får kanske fläta när det blir tävlingsdags för dem, om jag orkar ;)

Fin:
DSC01788.jpg

Den här var ju helt grymt fin!! :bow:
Berätta gärna hur du gjort!

Vet ej om de finns i Sverige men här i England används en "Tail rake" på svansen om hästen inte är så pigg på att få svansroten uttunnad på vanligt vis.
Om du gogglar det kan du se hur de ser ut.
Det finns i tre olika grovlekar beroende vad för slags svans man använder den till.
Klipp aldrig svansroten då det aldrig blir snyggt.
Drar man ut ett par hår högt up på varje sida varje gång man har ridit (håren kommer ut lättare om hästen är varm) så kan man få en fin svans också.

Jag har bara tvättat och haft den flåtad ända uppifrån roten! Och dragit igenom med fingrarna så att den ligger jämnt. Har alltså haft med allt hår i flätan, så den blir stor. Har ingen bra bild som visar men här ser man lite kanske:

IMG_5654.jpg

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
620
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 298
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
924
Senast: Ajda
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 246
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar