Trimma svansen

MorvanMorr

Trådstartare
Hur trimmar ni svansen (svansroten) på era dressyrpållar?
Med sax, klippmaskin eller inte alls? Vill gärna se bilder på fina svansar! :d

Min nya pålla har man och svans som en shetlansponny - hur får man till det snyggt och jämnt? Ska försöka få till en bild på eländet.

Sv: Trimma svansen

Min ponny har en trollsvans, till min gamla dressyrtränares förtvivlan. Hon ville ta fram saxen varje gång hon såg den.

Jag tycker att halvblod med riktigt tjocka svansar är snygga i trimmad svansrot, men skulle aldrig våga klippa svansen på min;

forrest_creature_by_erehsidne-d4aoq1c.jpg

Halva svansen skulle nämligen försvinna då, och då tycker jag att det är mycket bättre att inte klippa alls,
men jag brukade fläta svansroten dagen innan tävling, och sedan ta ur flätan på tävlingsplatsen, då ligger
svanshåren lite snyggare än de brukar.

Och man ska klippa med sax såklart! Det har jag fått lära mig och det blir helt klart snyggast!

Ja, såndär svans har min med (fast svart :D). Hur långt ner klipper man för att få det snyggt?
Min gamla häst hade kanska lite (och tunnt) tagel - det behövde bara ansas litegrann för att hålla sig snyggt. Denna kräver ett helt annat upplägg - manen rycker jag varannan vecka ungefär :angel: för att det inte ska gå helt överstyr.

Såhär mycket fick jag lära mig att man max får klippa. Börja alltid med för lite och klipp sedan vidare om det behövs.
Svårt att limma tillbaka håren om man råkar klippa för mycket.

BrimanIIII_by_Tarjeis.jpg

Till synes så är det varken jag eller Stella på bilden, utan jag är bara fotograf. ;)

Jag känner igen det där med att rycka varje vecka. Jag har gett upp på min ponny, och låter hennes man
växa vilt och fritt. Hon ser ut som en kallblodstravare med trollsvans, halvlång man och lockigt hovskägg på 7-8 cm. :angel:

tänkte först säga att du helt enkelt kunde fläta svans roten, men sen kom jag på att dressyr hästar inte får ha det :p.

men klipper du topparna typ som nedan, rycker bort lite så svansen blir tunnare upp till, kvällen innan tävling flätar svansen på sidorna av svansroten(ingen hel inbakad utan bara 2 ardenner flätor på sidorna av svansroten) innan ni åker så tar du upp flätorna borstar igenom svansen och kletar in lite gele och plattar till så borde svansen hålla sig fin, åtminstonde till nån minut innan ni ska in på banan om ni har otur :p
32841414.jpg

Får man inte ha flätad svansrot? Men Jarno har ju i princip alltid det? :o

Till TS

Min ponny har också spretig svansrot, men det skulle bli såå fult att klippa. Istället lindar jag med en fleecelinda när svansen är blöt samt formar den med frisyrgelé, alternativt hårspray på det inför tävling. :)

Inte för å va elak, jag gillar åxå "nordsvensk"svansar men den där hade jag klippt innan jag ens närmat mej en dressyrbana...

Men som sagt det är FULLT TILLÅTET att fläta svans och det hade jag utan tvekan gjort om du nu inte vill klippa den (dvs göra en inbakad på roten som sen slutar där man vill...

Från TR
Mom 224
All dekoration av häst/ponny med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet.
Flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är tillåtet. Lössvans är förbjuden.

Min ponny har en trollsvans, till min gamla dressyrtränares förtvivlan. Hon ville ta fram saxen varje gång hon såg den.

Jag tycker att halvblod med riktigt tjocka svansar är snygga i trimmad svansrot, men skulle aldrig våga klippa svansen på min;

Halva svansen skulle nämligen försvinna då, och då tycker jag att det är mycket bättre att inte klippa alls,
men jag brukade fläta svansroten dagen innan tävling, och sedan ta ur flätan på tävlingsplatsen, då ligger

Och man ska klippa med sax såklart! Det har jag fått lära mig och det blir helt klart snyggast!

KL
När jag jobbade hos ryttaren på tidigare visad bild, så brukade jag klippa svansroten. Sen hade jag en häst som passade betydligt bättre i flätad svans. Så numer flätar jag istället, tycker det är snyggt och man kan variera hur mycket av svansen man vill fläta, tex flätar jag längre ner till terrängen än till dressyren.

Här syns det lite grann
DSC04730_edited-1.jpg

Haha, vi tävlar inte längre. :D Vi är båda för gamla nu.

Jag vet att svansen är gräslig, det var inte elakt sagt. ;) Problemet är att om jag klippte den så blir det tre strån
kvar då hon knappt har någon svans alls. Halva svansen går ned till hasorna bara, börjar jag klippa bort svans, eller
fläta upp den så blir det en råttsvans och det är enligt mig betydligt fulare med råttsvans än trollsvans.

Dock brydde sig inte domarna sig om svansen, det gick rätt bra för oss när allt väl fungerade. :)

+ alla andra. Tack för tips!

Kanske ska jag lära mig att fläta i stället.. :o problemet då blir ju att hon alltid får gå omkring och se ut som ett skogstroll till vardags. Det kanske inte gör så mycket men som svansen ser ut nu - njaaa.

In med mer bilder!! :bump:

Även om min häst hade sett ut som Stella hade jag aldrig någonson fått för mig att klippa!! Om man stör sig på att det är mycket tagel uppevis får man lära sig att fläta snyggt istället. Annars klipper man ju bort massor av tagel som hjälper till att få en riktigt tjock svans-och tjock svans är finast av allt:).

+ Ponnyryttaren - då är det kanske ok att ha henne med ponnysvans och fläta eller "styla" när hon ska visas upp :D Det skulle ju underlätta på sätt och vis - är livrädd för att sätta saxen i det där burret, känns som att jag kommer misslyckas med att få det snyggt :angel:

:D Alla tycker olika. Jag tror att den kan bli fin om man låter den vara ett tag till.
Sen kan man ju borsta den också. :angel: Då ser den inte lika trollig ut.

DSC00596.jpg

TS, om du inte vill klippa, kör på fläta eller på att kamma och spraya hårspray + gelé. Det fungerar ju lika bra, lite mer pyssel bara.

tycker att hon har jättefin svans!

Har svårt att tro att jag ngsin kommer klippa svansroten på ngn häst, jag är värdelös på att klippa och sen kräver det att man håller efter dessutom tycker jag inte att det är särskilt snyggt.

Tar aldrig bort hår från svansen! Ponnyn flätades innan tävling men tog sedan ur. De stora får kanske fläta när det blir tävlingsdags för dem, om jag orkar ;)

Ponnyn ofixad:

DSC08481.jpg

Fin:
DSC01788.jpg

Storhästarna:

DSC06722.jpg

DSC03001.jpg

DSC04540.jpg

Sedan kan det se ut såhär när någon käkat på svansen :angel:
DSC06078.jpg

Ah din lilla gula ser ut som min Grace:D

Fast här är det jag som e skyldig, fick klippa allt då hon fick ett stort sår precis i svansroten på tippen o för lättast sårvård så klippa klippa..Men ser ut som en ardenner:D
307168_229197780463461_165988060117767_590671_510953651_n.jpg

Från TR
Mom 224
All dekoration av häst/ponny med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet.
Flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är tillåtet. Lössvans är förbjuden.

Inte för att det riktigt har med saken att göra, men jag skulle vilja se den som kom med mönsterrykt på bakdelen på en dressyrtävling ;)

Trimmar aldrig svansar, har alltid tyckt att det ser förskräckligt ut, bättre då att styla!

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
620
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 298
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
924
Senast: Ajda
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 246
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar