Trillar inåt vid tömkörning.

J

JagVetallt

Hej!
HAr en ponny som trillar inåt emot mitten när jag tömmkör henne, men bara i höger varv. I vänster varv är hon jättefin. Ponnyn är tömkörd ganska mycket, när hon reds in och så har hon varit med på kurser och sånt med sin förra ägare - men jag är inte alls lika erfaren. Någon som har något tips på vad jag kan göra när hon "trillar" in mot mitten. :bump:

Sv: Trillar inåt vid tömkörning.

Hej. ingen verkar veta mer än jag så jag svara lite försiktigt. Antagligen har du inte hästen på yttertömmen korrekt, utan hon smiter undan från den i högern genom att söka sig mot dig, för då lossar ju yttertömmen.

Ett av många sätt kan vara: Trä tömmen genom v tömringen, ner till bettet, och sätt fast den i tömkörningsgjorden nedersta ring. Den andra tömmen sätter du direkt i bettringen eller genom bettringen och sen fäster du i en mellanring på tömkörningsgjorden. nu har du hjälp av inspänning på yttersidan och lätt att få kontakt med innersidan i höger varv.
Pisken (körpisk) håller du vid hennes bog, och i början kan du ha så korta tömmar att du når fram att peta på henne på bogen eller att någon gör det åt dig som kan.
Målet är att få henne att flytta sig utåt när du tar i yttertömmen och sen få henne att jobba framåt rakt på voltspåret, hålla sig där med hjälp av yttertömmens rätt hårda tag och pisken på insidan. När hon förstått att hon måste röra sig utåt hellre än inåt kan man börja jobba henne genom att lirka med innertömmen, hålla stadig yttertöm och berömma henne genom att ge eftergiften när hon gör som hon ska. Tänk på din position i förhållande till hästen. Står du framför henne saktar hon av, bakom henne ökar hon, och står du mitt i är det eftergift.

Gör likadant i andra varvet, jag upplever ofta att man tror att problemet är i det enda varvet men man hjälper mest genom att tänka tvärtom-det andra varvet. Är hon ärlig på yttertömmen i vänster varv måste vi förmoda att hon kan ha sin svaga sida till höger, eller att hon faktiskt flyr undan något. Kollat tänderna på sistone? Vet. besiktigad?

Om du bara longerar henne, hur funkar det? Spårar hon?

Det behöver inte alls vara detta jag skrivit hon behöver, svårt det där, jag tycker tömkörning är en känsla och jag själv behöver minst en gångs tömkörning på en ny häst innan jag presterar något och kan jobba hästen.

Förhoppningsvis får någon härinne (nora, lul, mia? ) händerna ur fickorna o skriver ett kanon svar till dig.

Jag hade inte spänt in hästen på yttersidan om det inte var nödvändigt, utan känner hellre att jag har stadig kontakt i ytter i handen som jag kan lätta när det behövs. Oftast fastnar tömmen lite när den är dubbel och eftergiften kommer inte i rätt ögonblick om man inte har rullar eller liknande. Sen skulle jag styra hästen åt vänster tills den följer med och kommer upp på den tömmen. Tänk på att fortsätta styra åt vänster även om hästen till en början bara böjer på halsen tills den verkligen rör sig till vänster. När hästen följer tömmen håller du ett mjukt men stadigt tag i yttertömmen och kan då börja med ställningen innåt (hela övningen får upprepas så fort du tappar ytterstödet). Svårt att förklara i ord då tömkörning sker mycket på känsla. Det är bara att träna och träna och känna sig för. Om du har möjlighet ta hjälp av någon rutinerad. Det vanligaste felet folk gör som jag märkt är att de inte vågar hålla. Håll i tömmen tills hästen lyssnar och ge inte eftergiften innan hästen gör rätt.

Jag kan bara hålla med Nora, och även säga att det fungerar :D

Nackdelen med att inte ha tömmen dubbel på yttersidan är att det blir en hel del surr och störningar i den (tömmen rör sig alltid en del) och hästen kan då ha svårt att urskilja vissa signaler (specielt om man inte är så säker på tömkörning).

Sen skulle jag skippa pisken så länge. Har för mig att det var i höger var som hon föll inåt. Det gör att du måste ha pisken i vänsterhand = ännu svårare.

Men annars är Noras tipps mycket bra. Du tar helt enkelt tag i yttertygeln och håller i den tills hästen följer den. Lättast är om man har korta tömmar och går nära hästen. Gå en bit innanför spåret och gör ett fyrkantspår innanför det riktiga. Många står bara i mitten av en volt och longerar hästen med tömmar. Men var inte rädd för att röra på dig.

Efter hand som hästen blir mer på ytter så gör du fler och fler svängar och till sist har du en volt. Men hela tiden så chekar du av att hästen följer yttetryglen genom att bara släppa inner (dock utan att glappa). Då skall hästen inte fortsätta innåt utan följa ytter. Nu låter det som om jag hela tiden håller i inner men det gör man inte utan man tar många små tag för att visa hästen var den skall ta vägen. Alltså hästen skall gå rakt fram så länge du inte tar i inner. Detta kan också i och för sig betyda bara ställning. Det är dock din position bakom hästen som avgör det.

Som sagt tömkörning är en mycket svår konst. De flesta som jag har sett tömkör inte utan de longerar med två tömmar. Det absolut bästa är att gå lite kurser. Vet att det ser ganska så lätt ut när man ser någon gå där och hålla i ett par tömmar (tyckte själv det i början innan jag började tömköra "på riktigt")

Mvh

Tora

Nackdelen med att inte ha tömmen dubbel på yttersidan är att det blir en hel del surr och störningar i den (tömmen rör sig alltid en del) och hästen kan då ha svårt att urskilja vissa signaler (specielt om man inte är så säker på tömkörning).

Lite blandat svar till dig och JagVetallt

Jag tycker att man tappar känslan lite med dubbel töm. Då är det bättre att hålla ett stadigt tag som man kan påverka själv helt och hållet. Men du kanske har rätt i att en nybörjare kan störa mer än hjälpa om det är så. För att få en lite "stadigare" känsla kan man ju också sätta tömmen lågt på yttersidan så går den trögare att dra igenom ringen.

Byter du piskhand när du byter varv? Låter onödigt jobbigt, men jag håller med i att vänta med pisken. Dels för att den mest brukar vara i vägen i början men också för att hästen ska gå ut på ytterstöd och inte innerpisk.

Om jag inte byter spöhand så kommer jag att få pisken i innertömmen och innertömmen är i princip aldrig drivande det är yttertömmen som är den drivande tömmen.

Sen är det inte så mycket handen i sig som gör det där störande surret utan jag tänkte mest på tömmen i sig. När hästen rör sig så kommer den gärna lite i svängning även när den är helt sträckt. Detta beror givetvis hur långa tömmarna är. Går man precis bakom rumpan på hästen så spelar det inte så stor roll. Men om man vill ha hästen några meter ifrån sig så börjar de gärna "vibrera".

Om man har stående ringar på gjorden så försvinner broblemet en hel del med att tömmen "fastnar".

Mvh

Tora

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 314
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård