Sv: Trillar inåt vid tömkörning.
Hej. ingen verkar veta mer än jag så jag svara lite försiktigt. Antagligen har du inte hästen på yttertömmen korrekt, utan hon smiter undan från den i högern genom att söka sig mot dig, för då lossar ju yttertömmen.
Ett av många sätt kan vara: Trä tömmen genom v tömringen, ner till bettet, och sätt fast den i tömkörningsgjorden nedersta ring. Den andra tömmen sätter du direkt i bettringen eller genom bettringen och sen fäster du i en mellanring på tömkörningsgjorden. nu har du hjälp av inspänning på yttersidan och lätt att få kontakt med innersidan i höger varv.
Pisken (körpisk) håller du vid hennes bog, och i början kan du ha så korta tömmar att du når fram att peta på henne på bogen eller att någon gör det åt dig som kan.
Målet är att få henne att flytta sig utåt när du tar i yttertömmen och sen få henne att jobba framåt rakt på voltspåret, hålla sig där med hjälp av yttertömmens rätt hårda tag och pisken på insidan. När hon förstått att hon måste röra sig utåt hellre än inåt kan man börja jobba henne genom att lirka med innertömmen, hålla stadig yttertöm och berömma henne genom att ge eftergiften när hon gör som hon ska. Tänk på din position i förhållande till hästen. Står du framför henne saktar hon av, bakom henne ökar hon, och står du mitt i är det eftergift.
Gör likadant i andra varvet, jag upplever ofta att man tror att problemet är i det enda varvet men man hjälper mest genom att tänka tvärtom-det andra varvet. Är hon ärlig på yttertömmen i vänster varv måste vi förmoda att hon kan ha sin svaga sida till höger, eller att hon faktiskt flyr undan något. Kollat tänderna på sistone? Vet. besiktigad?
Om du bara longerar henne, hur funkar det? Spårar hon?
Det behöver inte alls vara detta jag skrivit hon behöver, svårt det där, jag tycker tömkörning är en känsla och jag själv behöver minst en gångs tömkörning på en ny häst innan jag presterar något och kan jobba hästen.
Förhoppningsvis får någon härinne (nora, lul, mia? ) händerna ur fickorna o skriver ett kanon svar till dig.