Trickutmaning! (nästan adventskalender?)

Jag vet inte om min hund är lite för vatten galen, inte heller har vi verken target eller klickat in än men hon brukat fatta så vi testar lite.
Rolig tråd

Hopp du började vi med att lära in "nosa på en femkrona" så tar vi vattnet i morgon tänkte i min värld borde de ju bara vara att släpa ner myntet i vattnet sedan :p

Vovvan (som just idag blivit diagnostiserad med kvalster-allergi:cry::cry::cry:) stoppar nu utan problem ner nosen djupt i vattnet så det bubblar för att ta godis ur min hand, inte om handen är tom eller det ligger en godis lös på botten.
Funderar på om man skulle ta och ta bort så det bara var någon centimeter vatten i botten av skålen och lära henne ta godisen direkt från skålbotten istället för min hand och sen successivt fylla på mer vatten, vad tror ni mer avancerade trick-människor om den taktiken? :)

(Kan meddelas att jag försökte först med att bara ställa fram skålen med vatten för att kunna belöna direkt vid att hon nosade på den eller så, men det resulterade i först en snabbgenomgång av alla trick hon kan, sedan sitta och blänga på mig 5 minuter för att hon inte fick godis TROTS alla fina tricks hon visade upp :mad: och sen la hon sig ner och surade :p skålen var ju totalt ointressant... ;))

Vovvan (som just idag blivit diagnostiserad med kvalster-allergi:cry::cry::cry:) stoppar nu utan problem ner nosen djupt i vattnet så det bubblar för att ta godis ur min hand, inte om handen är tom eller det ligger en godis lös på botten.
Funderar på om man skulle ta och ta bort så det bara var någon centimeter vatten i botten av skålen och lära henne ta godisen direkt från skålbotten istället för min hand och sen successivt fylla på mer vatten, vad tror ni mer avancerade trick-människor om den taktiken? :)

(Kan meddelas att jag försökte först med att bara ställa fram skålen med vatten för att kunna belöna direkt vid att hon nosade på den eller så, men det resulterade i först en snabbgenomgång av alla trick hon kan, sedan sitta och blänga på mig 5 minuter för att hon inte fick godis TROTS alla fina tricks hon visade upp :mad: och sen la hon sig ner och surade :p skålen var ju totalt ointressant... ;))

Det tror jag kan vara värt ett försök. :)

Jag som också har en hund som gärna göra allt han kan på en gång i förhoppning att något ska ge godis så började jag från börja och får honom att fundera ut vilket trick det är jag är ute efter (OBS sitt inte för nära om man har lärt ut high five och hunden försöker göra det med ditt ansikte när du inte ger något godis... ;) ) Men hur som helst så började jag med en tom skål, först berömde jag bara han tittade på skålen men nu "kräver" jag att han ska stoppa ner nosen i skålen innan han får "bra" och sen godis. Nu har jag även lagt till namnet "bubbla" för att sedan kunna koppla ihop hela grejen... ;) Men det har tagit tid för honom att fatta vad jag är ute efter, jag har fått vänta ut honom uppåt 10 min under tiden som han försöker med skall, ligg, high five och lite annat, sen sätter han sig och tittar på mig, man ser verkligen hur hjärncellerna arbetar och jag petar lite på bunken, säger bubbla och han stoppar ner nosen och får beröm och godis. Sen gör han det typ tre gånger innan jag bryter och så börjar vi om efter en stund igen. :D Nu blir väntetiden på att hans hjärnceller ska börja samarbeta allt kortare så imorgon ska vi prova med vatten igen! :D

Tack för bra svar @Snurrfian :)

Problemet för mig är ju att jag inte direkt kan belöna när vovva tittar på skålen utan hon måste ju i princip peta på det med nosen eller plaska i vattnet för att jag ska fatta/märka att hon gör rätt... ;) Så vi får improvisera på lite andra sätt :)
Jag kan meddela att kvällen avslutades med att vovva själv körde ner nosen i drygt 5 cm djupt vatten och friskt bubblandes letade reda på godisen som låg på botten! Stolt matte! :love::D
Jag ger godis som belöning ur handen så fort hon tagit upp nosen igen (och givetvis beröm under tiden med!) så jag hoppas att vi imorgon kanske kan få ner nosen utan godis i vattnet, för att få godisen i handen efteråt :)
Men väldigt nöjd för att vara första dagen och vårt första mer avancerade trick! :banana:

Funkar filmen? Annars finns den hääääär.
Duger den? Syns väldigt dåligt, jag vet :( Duger tricket? Vi har inte lagt till något kommando, mer än att jag pekar på vattenskålen då.

I stort sätt helt shejpad. Hon fattade snabbt att hon skulle till vattenskålen för att få ett klick, dock började hon dricka. Sen tappade hon dock en godisbit i vattnet när hon drack, så då försökte hon ju ta den. Och då berömde jag massor! Så nu kan hon. tog ca 5 min ;)

Hoppar in här även om jag kanske inte hoppar på första utmaningen direkt. :)
Utmärkt pepp för att komma igång igen med klickerträningen igen, förutom att Tico lätt "taggar" till, blir frustrerad och slutar tänka när klicker kommer fram har vi tyvärr haft en längre paus nu (fy på mig själv! :yuck:) så jag har nyligen börjat om från början med klicker träningen med de lilla herrn där fokus har legat på att vara lugn & tänka.

I skrivande stund har jag tagit mig någorlunda ur min huvudvärks dvala (anledningen till att jag missa skolan idag. :yuck: Usch, känner inte för att behöva plugga igen det jag missat.) och därför nyss avslutat ett tränings pass där jag försökt lära honom target på nytt, så stolt över honom. Visserligen var det mer ett pass för att påminna honom om konceptet men han höll sig "tänkande" hela tiden och när han inte förstod vad jag ville erbjöd han andra beteenden istället för att bli frustrerad. :banana:

Har provat omväg idag. Olika saker har ju olika rolighetsvärde, och jämföra "drick vatten" med "plocka upp mynt" är ungefär som att jämföra "borsta tänderna" med "berg-och-dal-bana", så idag har jag provat lägga en femkrona i botten av skålen. Alla tankar på att dricka vattnet är bortblåsta, men å andra sidan är han så fixerad på att fiska upp pengen att han inte kopplar belöningen till att han stoppar ner nosen, utan enbart på att han försöker få tag på myntet. Ska prova utan mynt lite senare, men nu ska jag svabba golvet... Hade inte riktigt tänkt på hur mycket vatten som rinner av en nosvolym på ~700cm3 (japp, jag har mätt :laugh:) vid tio dopp-och-upp...

Funderingar på andra trick: Kliva i låda? Gå med/på boll? (Monster kan inte ta sig upp på en boll - alternativt kan jag inte hitta en boll stor nog :laugh: - men man kan ju välja om hunden ska gå med bakbenen på golvet eller rulla den helt uppifrån tänker jag?)

Funkar filmen? Annars finns den hääääär.
Duger den? Syns väldigt dåligt, jag vet :( Duger tricket? Vi har inte lagt till något kommando, mer än att jag pekar på vattenskålen då.

I stort sätt helt shejpad. Hon fattade snabbt att hon skulle till vattenskålen för att få ett klick, dock började hon dricka. Sen tappade hon dock en godisbit i vattnet när hon drack, så då försökte hon ju ta den. Och då berömde jag massor! Så nu kan hon. tog ca 5 min ;)

Snyggt!! :D

Vi kom sa langt som att précis doppa ytan sen tyckte han jag var helt dum I huvudet.
Slutade med att han drack upp vattnet och gick darifran.
Funderar pa att strunta I bubblandet och lara in dricka pa kommando, kanske kan vara handigt nar man ar ivag pa event?

Jag tror jag skall öva med en av de äldre hundarna. Valpen har ett komplicerat förhållande till vatten.

Han dricker tills han stupar. :mad:

Så här har vi vatten på menyn endast till maten.

Får vi godkänt? :D

Ladda hade problem med att förstå att jag inte ville att hon skulle dricka utan BUBBLA, men till slut så hajade hon vad det var jag ville :up:
(Jag har aldrig sett henne kissa så länge som igår på kvällspromenaden...)

Tråden verkar helt klart ha bidragit till lite trötta hundar, och det om något är väl syftet med såna här annars rätt meningslösa trick!

Hur går det för er andra?

Min hund är antingen överintelligent när det kommer till vatten, eller så hade jag turen att hon blåste bubblor typ första gången hon doppade nosen ;)
På knappt 5 min har vi iaf ett trick som är "färdigt" bortsett från kommando. Filmerna blev inte jättebra men ska ladda upp dem så fort jag är hemma ikväll/imorgon.

:D Jag har fått fuska mig lite fram för att få honom att förstå att det inte är dricka som jag vill... Han såg rätt lidande ut när han försökte sig på att dricka upp hela skålen... ;) Så med en liten godisbit på botten så börjar han greppa men vi tränar på en stund till! Innan jag vågar mig på att filma och visa! :D

@Monstermom jag funderar på "stå på händer", dvs bakbenen mot en vägg och frambenen i golvet.

Oavsett är det precis sånt här jag behöver för tillfället! Trickträning är kul, det gör iaf Stoja nöjd ett tag och det är inte sånt jag lägger in krav och för höga mål (på mig själv mest) i. Apropå meningslösa trick, @Migo :)

Vi har en lite frustrerad dag idag, först träning som gick jättebra och sen total besvikelse med urspårning... Ska ta och landa lite och bearbeta mina känslor innan jag provar någon "nonsensträning" så jag inte för över känslorna från tidigare idag.

Men förr eller senare ska det gå! Och oroa er inte för att traska i förväg med nya trick, Monster och jag lufsar efter i vår egen takt. ;)

@Monstermom jag funderar på "stå på händer", dvs bakbenen mot en vägg och frambenen i golvet.

Oavsett är det precis sånt här jag behöver för tillfället! Trickträning är kul, det gör iaf Stoja nöjd ett tag och det är inte sånt jag lägger in krav och för höga mål (på mig själv mest) i. Apropå meningslösa trick, @Migo :)
Haha hjälp! Det kommer ta åååår att lära min hund :D Håller precis på att lära henne backa upp med bakbenen på en låda. Eh ja.. Backa kan hon. Fast står det en låda bakom så går det ju inte, den står ju i vägen ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka