Trickutmaning! (nästan adventskalender?)

Veckans utmaning är.... Rumssök!

Detta är INTE till för att utbilda lushundar, men funkar ypperligt som aktivering och lite uttröttande nosarbete som inte kräver att man tar sig ut i blötmörkret som råder.

Vilken rolig grej med tepåsarna. Detta kommer Uno garanterat att älska :bump:

Eftersom Chewster ar ratt bra pa det har redan (tavlat och tagit sin forsta titel) valjer vi ngt annat trick han inte kan an.

Kul utmaning! Zipper och Devil kan redan leta te så jag introducerade en ny sort :) Ben ska jag lära under veckan! Håller på och laddar upp en film på Zipper nu.

Eftersom Chewster ar ratt bra pa det har redan (tavlat och tagit sin forsta titel) valjer vi ngt annat trick han inte kan an.
Tävlar ni i nosework? Jag kan göra det hur svårt som helst med rumssök, min ena är utbildad och certifierad specialsökshund, det innebär bara att möjligheterna är fler vad gäller utmaning.

Tex söka efter preparatet utblandat i mat. Eller utspätt 100 ggr

Testa även att lära in presentationssök, dvs ge hunden en helt ny doft i smellern och att söka utan att lära in i förväg. Mycket användbart.

Testa även att lära in presentationssök, dvs ge hunden en helt ny doft i smellern och att söka utan att lära in i förväg. Mycket användbart.

Zipper söker efter smeller, har testat olika te-sorter och diverse kryddor. Ska testa på Devil med, tror han fixar det utan problem. Lille Ben blir en större utmaning eftersom han inte vet kommandot/fattar riktigt grejen än :)

Kom på för sent att jag skulle filma så den gamle var trött i huvudet.. Men kämpade ändå!

Kan tillägga också att jag bara använder mig av omslagspappret, blir lite väl enkelt för honom att ha hela påsen..

Det vi inte har är en fungerande markering, för allt ska apporteras till varje pris.

Senast ändrad:
Vi tavlar I Sport Detection (Nose work ar den amerikanska varianten och lang historia kort sa var det tydligen patenterat nar kanadensarna ville starta sin egen organisation = nytt namn, nya oljor etc)
Och jovisst kan man gora dte hur svart som helst. Har bland annat planer pa att spa det I vatten och liknande for nya utmaningar. Just nu tranar vi med en droppe olja (ganska stark doft tyvarr I min mening) I en sluten ziplock, I en tatslutande glasburk gomd I tex en kyl. Haromdan lev det ett misstag da granne ntnde elden précis intill dar jag lagt gomman. Hunden drog sa jakligt mot gomman att jag lat honom ga anda. Mao, en droppe olja, I ziplock, I glasburk med en rejal eld (rok, gnistor, varme) précis bakom I medvind och han tvekade inte ens.
Ska prova presentations sok ocksa sa smaningom.

Daremot vill jag garna ta var Advanced titel och da ingar massor av konstiga distractors = jag vet inte vad som kommer vara med sa jag undviker I dagslaget att lata honom markera pa saker annat an oljor.
Vi har annat vi kan trana pa under tiden.

Men visst ar det skitkul med special sok!
Inte minst na rhunden min alskar det, han vaxer som bara den nar selen kommer pa.

(Tillagg; jag menar verkligen inte att man inte kan gora en multitude av dofter pa samma gang och inte "forstora" tavlings kvaliten men jag ar inte sapass duktig som tranare sa kor better safe then sorry.)

Superrolig utmaning :) Leta efter godis och leksaker kan de sedan innan, men te hade jag inte testat innan så nu letas det tepåsar för full rulle :D Så roligt att se dem i full koncentration :) dock går påsarna sönder så de fick bli inlindade i papper men det verkar gå det med trots att jag är tämligen säker på att Nalle har fått noskvalster igen för han är onormalt dålig på att hitta saker för närvarande :meh:

Sen, jag som inte kan nåt om att leta efter diverse; vad betyder smeller?? Jättenyfiken!

En smeller är ett doftprov som man låter hunden lukta på för att den ska veta vilken doft den ska söka. Ska den söka earl grey så låter man den lukta på earl grey innan osv. Konstig svengelska men ordet är väldigt användbart!

En smeller är ett doftprov som man låter hunden lukta på för att den ska veta vilken doft den ska söka. Ska den söka earl grey så låter man den lukta på earl grey innan osv. Konstig svengelska men ordet är väldigt användbart!

Ok tack! Ganska logiskt egentligen då med andra ord :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka