Trickutmaning! (nästan adventskalender?)

V har inte heller riktigt hängt med på veckans utmaning. Ladda är ganska välbalanserad så en stol och tricks var inga problem, och nästa storlek vi hade efter det var en tripp-trapp-pall från IKEA som var betydligt mindre :p Hon klättrar upp på den nu, men får inte plats att stå med alla fyra på översta "steget", så vi nöjde oss så.
Jag inväntar en pilatesboll, och kan återkomma med den :)

Hiiri har inte så stor koll på sina långa ben (:p) och vi har inte kommit så långt men vi har lärt oss hoppa upp på grejer och sedan sitta. Började med en låg bred bänk och vi har under veckan kommit ner till en hög stubbe som är ca 40cm i diameter :)

Väldigt rolig tråd! Behöver verkligen inspiration när det kommer till trick. Det första hoppade jag då unghunden redan kladdar tillräckligt med vattnet, vill inte tänka på hur det skulle se ut på golvet om han lärde sig kaffekokaren :nailbiting:

Av någon anledning har jag aldrig kommit mig för att träna hundarna på att hoppa upp på saker och de tyckte det var jätteroligt!
Fred hade inga problem att hoppa upp på den lite mindre pallen.

DSC_1033_zps96801be8.jpg

Alltså hur sjutton lägge man in filmerna direkt?! Aja lägger in länkarna istället.
På köksstolen, vinkandes:

På köksstolen, vinkar med båda tassarna "Hejdå"

Nalle vinkandes på stolen:

DSC_1059_zps30dcc495.jpg

Laban på stolen, han kunde också vinka men lyckades inte få någon bild på det:
DSC_1055_zps4f258f98.jpg

Det gick bättre än vad jag trodde, trodde inte att de allihopa skulle klara det på första försöket. Fred och Nalle är ju ganska stora och tunga för att vara border collies så trodde inte att Fred skulle få plats på pallen. Och Nalle är så klumpig och är inte så bra byggd, så trodde faktiskt inte att han skulle kunna göra tricks väl uppe på stolen :)

@Monstermom
Det ar en typ fotpall I form av en bulldog. Finns en uppsjo av olika djur och de ar ratt dyra!
Vi blev tillfragade att hamta leksaker till sonen hos ngn som skulle flytta for ett par ar sedan och fick go dumpster diving I deras container. Detta ar ett av fynden! (Tragiskt vad de slangt, mkt var oanvant - tex en spjalsang I forpackning, tyvarr krossad vid det laget)

Kan tillagga att aven om ytan ar ratt rejalt tilltagen sa ar den inte 100% stabil utan det blir lite lagom mycket "gung" nar han ror sig pa den.

Forsokte ta ett kort nar han satt fint - blev inte sa smickrande - sa ni far noja er med ett gammalt hederligt sitt.
Filmade pa bordet ocksa men jag tror matte har scen skrack for det blev fruktansvart markligt (hunden tycker jag ar konstig). Helt plotsligt slog jag knut pa armarna och forsoker dirigera hunden fran motsatta sidan, svart nog nar man ar pa backen.

2014149_zps9bf695bb.jpg

Ni kan ju tanka er vad som blev focus punkten nar han satt uppratt...

Oh dear, insag précis att han borjar bli gra om hakan redan!
Tank att man ska behova ta kort for att se sadant.

Och just det ja.
Vi har ovat mer bakdels kontroll (nar jag insag att han inte kan lagga sig bakat) med tex att ga baklanges uppfor ett trappsteg. Det tycker han ar klurigt som katten men det kommer.

Mina hundar är tvärslut efter träningshelgen så de orkar inte ens dema nya tricket. Ni har alltså till imorgon på er!

Yoghurt skagg kanske?
Sonen ater numer upp sin frukost sa fort han kan sa han kan ge skalarna till hund + katt.
(Skamt a sido - ar det vanligt hos CC? Och ja, du har ratt - 50% CC.)

Yoghurt skagg kanske?
Sonen ater numer upp sin frukost sa fort han kan sa han kan ge skalarna till hund + katt.
(Skamt a sido - ar det vanligt hos CC? Och ja, du har ratt - 50% CC.)

Ja, det är rätt vanligt med silvernos (eller silverhaka kanske :p) även på unga hundar, i alla fall de grå och fawn vad jag sett. Möjligt att det är främst hanar som ser ut så dock... Vet faktiskt inte!

@Luff hur ser dina tjejer ut i nyllet? :D

Hehe, väntar med spänning på nästa trick. Lyckades hitta något som var liiiite krångligt för min bergsget att sitta på, dammsugaren! :rofl::crazy: Visserligen tog det bara ca 4 försök innan han listat ut hur han skulle stå på den, och kunde då göra en hel drös med trick på den (Sitt, ligg, vinka, vacker tass, sjunga, m.m. Allt jag kunde komma på utförde han utan större problem..), så det blir och hitta något ännu mindre att klättra upp på om det ska bli nån utmaning för den där killen.. :p

Trots mutor av alla dess slag tycker Paxa härmed att nya tricks är onödigt. Krävs väldigt mycket bus, lek, upmuntran, godis, pushning för att få henne göra någonting för tillfället. Hon är inte så mycket för mental aktivering, föredrar att springa några mil.

Vi har dessa vecka lyckats åstadkomma med att hoppa upp på stolen, ligga, sitta, sitta fint, vacker tass och lägga upp framtassarna på ryggstödet. Stå är väldigt läskigt, men går om man först får ställa framtassarna på bordet medans man lyfter rumpan, sen sätta tillbaka framtassarna på stolen. Då kan hon stå ;) Men resa sig upp med alla tassarna på stolen, nä. Hon har också lärt sig hoppa upp på stenar, stocka samt med alla 4 tassar på ett bildäck. Eller ja, inget av dessa på kommando, utan med pock och lock.

Veckans utmaning är.... Rumssök!

Detta är INTE till för att utbilda lushundar, men funkar ypperligt som aktivering och lite uttröttande nosarbete som inte kräver att man tar sig ut i blötmörkret som råder.

Veckans utmaning är.... Rumssök!

Detta är INTE till för att utbilda lushundar, men funkar ypperligt som aktivering och lite uttröttande nosarbete som inte kräver att man tar sig ut i blötmörkret som råder.
Nu ska jag genast meddela mamma att jag har hittat en ny användning för hennes teer, undra hur hon tar det månntro... :angel::rofl:

Här har det gått så långt att jag blir alldeles förvånad över att folk dricker yellow label. Det känns lite som att äta leversnittar. Det hör ju till HUNDträningen! ;)
Mja, vilken sort hon dricker har jag ju inte jättekoll på, dock har hon ju slutat ganska nyligen men det sitter liksom i ryggmärgen fortfarande att mamma dricker te. Haha xD

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka