Trickutmaning! (nästan adventskalender?)

Okej, får fundera lite mer på hur jag ska få henne att fatta det :)
Hon använder nog godis-i-mattes-hand lite som en "target"? för hon blir helfixerad vid godisen men är smart nog att inte stoppa ner nosen i vattnet när mattes hand är tom... ;)
Vi tränar vidare :)

Min bubblar mer än gärna i vattenskålen om det trillat ner en bit mat där, så jag ska definitivt försöka få henne att göra det på kommando :D

Jag har en film från när hon kokar kaffe i en sjö i somras, samtidigt som hon plockar vita stenar från botten med typ hela huvudet under ytan, men den räknas kanske inte? :angel:

Hahaha, jag höll på att dränka min hund när han var valp, jag kastade godbitar ut i vattnet för att locka honom att våga sig lite längre ut och han stack ner hela huvudet för att nosa var de landat... Om och om och om igen - av någon anledning måste han upp hela tiden och tömma ut sjön ur lungorna, men han visste att det fanns godis där nere om han bara letade tillräckligt...:banghead::laugh:

Det blir shaping för oss, vill inte locka honom med något i botten av skålen. :D

Min bubblar mer än gärna i vattenskålen om det trillat ner en bit mat där, så jag ska definitivt försöka få henne att göra det på kommando :D

Jag har en film från när hon kokar kaffe i en sjö i somras, samtidigt som hon plockar vita stenar från botten med typ hela huvudet under ytan, men den räknas kanske inte? :angel:
Äh stenar är väl inget? ;) Jag önskar att jag hade haft på film när min huligan plockade upp levande abborrar ur en hink med vatten. Jag är mest rädd att få vattenskador, doppa huvudet kommer han att göra... ;)

Hon använder nog godis-i-mattes-hand lite som en "target"? för hon blir helfixerad vid godisen men är smart nog att inte stoppa ner nosen i vattnet när mattes hand är tom... ;)

Att klura är ju halva nöjet, låter som ni är på god väg! :D

Om du är intresserad av tips (säg ifrån annars, jag är inte ute efter att föreläsa och pekpinna, jag lovar! :)) så kan det vara idé att gå en liten omväg och lära henne just klick-godis-kopplingen. Det tar kanske 20-30min "extra", men när hon väl fattat blir hon friare att fundera istället för att fixera plus att hon är intresserad av att lösa uppgiften även utan att det finns något tydligt godis som lockar. :)

Är absolut intresserad av tips, jag lär mig lika mycket som vovvan i det här :D
Alltså, vet hon att matte har godis i fickan så gör hon gärna alla tricks hon kan, gärna samtidigt ;) Och stannar sedan upp och blänger uppfordrande med tanken "Jaha, nu måste NÅGOT ha varit det du ville, så hit med godisen!" :p

Alltså, vet hon att matte har godis i fickan så gör hon gärna alla tricks hon kan, gärna samtidigt ;) Och stannar sedan upp och blänger uppfordrande med tanken "Jaha, nu måste NÅGOT ha varit det du ville, så hit med godisen!" :p

Då har du ju en jättebra möjlighet att just shapa, fånga minsta antydan till "åt rätt håll" och forma henns beteende allteftersom. :)

Uno skulle typ hellre dö än att doppa ner hela nosen i vatten så vi väntar på nästa vecka och utmaning :D

Gud vad kul! Nu får jag en anledning att klicka in min hund vilket jag inte kommit mig för än. Det finns nackdelar med att ha en så smart valp att han fattar det mesta man säger - man blir väldigt lat när det gäller fokuserad träning. :cautious: Men nu ska det bli andra bullar!

Lite sån är min också! :D Men nu har han fått börja fundera, jag tycker att de gråa hårstråna har ökat markant det sista dygnet! ;) Men med vatten i så slog han hellre med tassen så nu har vi backat lite igen för att verkligen befästa! :D

Vi med! Men vi står över denna veckan, eftersom vi inte gillar vatten ;) (Och för att köket redan är genomvått när han dricker, vi behöver inte lära honom att skvätta mer vatten :P )

dsc_0182_5429afcc9606ee7058c99d13.jpg

Vi ska försöka, återkommer med resultat! ;) Måste man filma allt eller räcker det med att lägga upp film på resultatet? :angel:

Hahaha, jag höll på att dränka min hund när han var valp, jag kastade godbitar ut i vattnet för att locka honom att våga sig lite längre ut och han stack ner hela huvudet för att nosa var de landat... Om och om och om igen - av någon anledning måste han upp hela tiden och tömma ut sjön ur lungorna, men han visste att det fanns godis där nere om han bara letade tillräckligt...:banghead::laugh:

Det blir shaping för oss, vill inte locka honom med något i botten av skålen. :D

Hahaha, jag gjorde samma miss... :D

Trubbel i TrickTränings... öh... Tbyn!

Jag hade lyckats glömma bort att jag för bara nån vecka sedan shapat en helt annan sak med Monster och en skål med vatten. Han kom sig inte för med att dricka mellan vi kom hem från långpromenad och skulle iväg med bilen ett längre tag, så jag provade att få honom att dricka vatten som ett trick. Funkade utmärkt, problem solved! :up:

Tills nu då.

Jag: *ställer ner vattenfylld skål och tittar förväntansfullt på Monster*
Monster: Aha, no problem, den här kan jag redan! :up: *gulp gulp gulp*
Jag: :banghead:
Monster: Öh, missade du det? Kolla, jag driiiiiiiicker, matte! Be-lö-ning, hörru! :cautious:
*mera vatten dricks* *ännu mera vatten dricks*
*tom skål*
*nödig hund*
Monster: Äh, du är ju helt blåst, nu skiter jag i det här! :rage:

... Hilfe? :o

(Har förresten funderat på om vi skulle ta två trick per omgång, så kan man välja det som bäst passar ens hund av en eller annan anledning - och överkursare som @Migo kan pyssla lite extra? :p)

Testa att döpa drickbeteendet - samtidigt som du lägger det på kommando så slutar man ju belöna "spontanförslaget" att dricka.

Fast stimulikontroll på att dricka vatten vet jag inte om man vill ha! ;)

Testa att döpa drickbeteendet - samtidigt som du lägger det på kommando så slutar man ju belöna "spontanförslaget" att dricka.

Fast stimulikontroll på att dricka vatten vet jag inte om man vill ha! ;)

Hahaha, känns en smula riskabelt - särskilt med en hund man måste "lura" i vatten till att börja med! :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka