Trickträning

S

Sannajosefin

Hej! Jag undrar om någon har tips på trickträning som jag kan lära en 7-årig arab som har ett knäproblem, och därmed vill vi inte rida på honom. Får gärna beskriva hur man lär ut tricket bra med ;)

Tack för hjälpen!

Sv: Trickträning

hejhej:)
jag lärde en ponny att pussas..

såhär gör man:

1. visa hästen att du har en mumsbit i handen...
2. ta upp handen mot munnen/huvudet och säg puss..
3. pussa hästen på mulen och ge mumsbiten..:idea:

men se upp för att inte bli biten!!

Hm, kanske du vill lära honom och buga?
1. Ha en godis för den längs med sidan på hästen.
2. När han går längre ner med huvudet ta tag i benet så han går ner på knä.
3. när han ger efter säger du *buga eller nått xD*
Träna! :D

Det tror jag säkert inte ska vara några problem! Trickträning är trots allt väldigt bra streching, utöver att det stärker kommunikationen och samspelet mellan dig och hästen. Har själv ett arabsto på 10 år, och vi började med trickträning för snart ett år sedan. Bara du går lugnt fram, inte kräver för mycket av hästen och låter den själv ta besluten om när den är redo för kommande trick, samt är noga med förberedelser och uppvärmning, kommer det säkerligen att gå jättebra!

Jag har skrivit lite på min hemsida om hur jag gått tillväga för att lära in tricken, samt lite grunder i vad jag brukar kalla 'frihetsdressyr' och ridning utan träns. Hoppas det kan vara intressant!:laugh:
www.magiccinderella.webs.com

Direktlänk till tricken
http://magiccinderella.webs.com/attlraintrick.htm

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka