Trickträning med häst, hjälp och följ mig?

Silkisif

Trådstartare
Hej alla!
Av olika omständigheter kan jag inte rida min häst, och vill istället lära henne något roligt. Exempel kan vara spansk skritt, buga, ja ni vet ;)

Spansk skritt låter som en bra början tycker jag, eftersom min andra häst redan kan lyfta tassarna på röstkommando.

Är det någon som vill hjälpa mig med hur man går tillväga, om man ska ge godis eller inte, hur man ska göra om något går snett etc? Jag tänkte i så fall uppdatera här med bilder och beskrivning om hur det går :)

Så, förslag på VAD och HUR jag ska göra är väl en start? :);)

Sv: Trickträning med häst, hjälp och följ mig?

Vad kul! :laugh: Jag har en häst hemma som jag också vill börja trickträna :D Men har heller inte någon koll på hur, vad jag ska börja med. :crazy:

Har oxå hållt på med trick under perioder då jag inte kunnat rida.
Är jätte bra för hästarna som fortfarande får hålla igång huvudet iaf.
Men man rekommenderar att man börjar med en underkastande rörelse och sedan kör man på med dominanta

lite exempel
underkastande
  • buga
  • yoga
  • bergsgeten
dominanta
  • spansk skritt
  • stegra
Jag hade ingen som berätta hur man skulle göra utan jag gjorde på ett sätt som verkade logiskt. tryck och eftergift. något att tänka på är oxå formen på hästen i rörelserna, så att den inte jobbar fel.
Lycka till

Riktigt kul med tick träning faktiskt!:D Tränade mycket med min förra häst. Provade även lite med den nya och blev otroligt förvånad över att hon på bara 5 min lärde sig att hålla en vante i munnen!:love: Men det är ju lite olika hur ''plockiga'' dom är i munnen m.m. Jag har kört med godis, bara dom lär sig att dom måste göra sig förtjänt av de så brukar dom inte bli så tiggiga:) Lycka till!

Började du med dem sk underkastande tricken ?

Spansk skritt var bland det första min lärde sig och stegran kom nog inte så långt efter och jag har aldrig sett det som något problem och kan inte se varför det skulle vara så noga vilka trick eller rörelser man lär dem först.

Jag ger mina hästar godis jätte ofta utan att dom gjort något speciellt och dom tigger ingenting :)

Titta på lite olika filmer på youtube för att få insperation och sen är det bara att prova. Men ha inte för bråttom och lär in i små steg i taget :)

Att dela in rörelser i dominanta och underkastande känns lite förlegat om du frågar mig.
Allt handlar om hur jag som tränare är. Om jag är konsekvent spelar det ingen roll om min häst viftar med frambenen eller nosar sig i ljumsken som första trick.

Jag säger: Utgå från individen, och var konsekvent.
Och dessutom, det ploppar upp massor med trådar "hur gör jag si eller så?". Än en gång, utgå från individen och gör på ett sätt som verkar logiskt.
Jag tycker nog man ska kontakta en tränare (det finns bla ett par klickertränare man kan vända sig till) om man är helt lost på egen hand. Det kan bli farligt om man inte vet vad man sysslar med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 418
Senast: Brynja
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 856
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar