Sv: Trickträning! Fram med bilderna
Jag har lärt syrrans ponny några tricks, har dock inte bilder på allt!
Buga
Det här trickset har vi bara börjat med. Jag lyfter helt enket upp ena frambenet och lockar ner med en godis.
Spansk skritt
Ta ett långt spö och peta till hästen på benet (och säg ett bra kommando, jag använder "Tack!" om du inte har ett kommando kommer hästen vifta med benen hela tiden, ganska irriterande faktiskt). Om hästen inte lyfter på benet kan du prova att "knuffa" till den lite på bogen - så att den flyttar undan lite grann. Om den lyfter benet, beröm.
Så småningom kommer hästen förstå att den ska lyfta och börjar då lyfta högre och högre. När hästen kan lyfta rätt ben när du pekar eller petar på det så är det dags att smacka hästen framåt och kanske vägleda den i grimma. Om hästen "glömmer bort" att lyfta benen högt högt, så har du gått för fort fram. prova då att bara låta hästen ta små, små steg!
Det kan vara svårt att lära vissa hästar spansk skritt, men om din häst brukar skrapa med framhovarna av sig själv eller fastna i saker är det perfekta trickset!
Ska fixa bild på detta
Bergsgeten
Jag ställde upp hästen vid stalldörren, där det finns en liten kant. I ena handen hade jag ett långt spö och i andra en godis. Så lockade jag fram hästen, som självklart tog ett steg framåt med frambenen. Jag petade på benet så att hon backade. Upprepa. Så småningom börjar hästen försöka gå framåt med bakbenen istället. Då berömmer du genast och ger hästen godisen. Numera står min häst med bak- och frambenen kanske en decimeter från varandra eller mindre och börjar kliva in med bakbenen så fort jag hukar mig framför henne och lockar.
Kan fixa bild på detta också.