Tricktraining..

Sv: Tricktraining..

Liten fråga:
Hästen kan gå ner på ett knä, båda sidor. Men bara om jag håller min fot under hans hov. Hur går man vidare så hästen håller benet själv? Har testat lite, men hittills har han bara svarat med att antingen börja skrapa med hoven eller trassla ihop benen (han viker kotan och gör nåt konstigt med bakbenen har inte fattat hur han bär sig åt..). Ser inte alltför graciöst ut. Kör han den varianten brukar han när jag tänker efter inte gå ner alls, bara dra ner nosen till knäna..

Jag tränar tricktraining =) och agility;)
http://shetlandsponny.ifokus.se/Sho...2-a7a9-7d1ce94b4a8e&Filename=shettislevad.jpg
http://shetlandsponny.ifokus.se/Sho...a90c-92afe516c5a0&Filename=shettislevad-2.jpg
http://shetlandsponny.ifokus.se/Sho...9b6-94c671ce8cca&Filename=shettiscapriole.jpg

Agilityn så har jag inga bilder i denna data men Shettisen (Roxiti) går
ibland annat igneom Pressenningstunlar som är fylda med Rök från
rökmaskin hoppar igenom ridåer med Avspärrningsband (rödvita plastband)
och hon går på Vippbrädor, Paketeras in i Pressäningar, Hoppar Avspärrningsband.

/mvh AnTeX (Anton Lundström)

Shiit :P
Hur lär man hästen stegra på kommando ?

Min häst litar inte riktigt på mig märkte jag härom dagen. Därför tröttnar han lätt, och tycker allt annat är mer spännande.
Han är också för fokuserad av mina händer, eftersom han får godis ur dem. Försöker ge honom det på annat sätt, men har han väl sett att jag har godis i handen följer han gärna huvudet efter handen. Svårt att få honom koncentrera sig på det jag vill att han ska göra.
försöker lära honom puss, men det går inte så bra. Får se om han lär sig till slut.
Just nu har vi det lite motigt i all hantering, så jag kanske fr vänta med det mesta.
men tack så mycket för tipsen så länge i alla fall :bow:

*kl*

Vilken bra tråd, har fått mycket bra tips och inspiration till att börja träna hästen :bow:

Men hur tränar ni in klickern på hästen då, utan att den blir nafsig?
Jag tränar hundarna jättemkt med klickern men vet faktiskt inte hur jag ska träna in Saga på den eftersom hon börjar nafsa lätt.

Jag hade tänkt att lära unghästen spanskt skritt med hjälp av klickern men hur börjar ni?

/Jenny

Undrar också detta. Fattar inte riktigt vad den gör. Förstår hästarna att man berömer dem när man klickar? Och kan man köpa en klicker som man har till hundar, till en häst?

Undrar också detta. Fattar inte riktigt vad den gör. Förstår hästarna att man berömer dem när man klickar? Och kan man köpa en klicker som man har till hundar, till en häst?

Klick= en godisbit :idea:

Japp, det kan man.

Så man klickar samtidigt som man ger en godsbit? Förstår hästen att det är belöning sen då? eller blir den besviken när den inte får någon godis sen? Och hur mycket ska man klicka? Alltså, kan man ge godis ibland även om man klickar, så hästen kommer ihåg att den gjort något bra, eller bör man utesluta godiset helt när den lärt sig?

Ja, man ger hästen en godisbit när man klickat. Hästen förknippar klicket med belöning och förstår att den gjort något bra när man klickat. Jag har inte sysslat med klick-träning, men jag kan tänka mig att hästen blir nafsig om den får godis ibland och ibland inte när man klickat. Så att jag råder dig till att alltid ge godis efter ett klick.

Hoppas du förstår hur jag menar :D

Men varför då klicka överhuvudtaget, när den vet att godiset är belöningen också :confused:

Okej då tror jag att jag förstår, men man ska ändå ge godiset efter varje klick?

I börjar, innan hunden i mitt fall, har fattat riktigt brukar jag ge efter varje klick, men till slut ska man kunna klicka många gånger och sedan ge "jackpot" med många godisar

/Jenny

Aha. Gud vad bra :D får väl springa och köpa en sån klicker då. Jag tror bara att min häst hade blivit så himla rädd för den :p haha

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka