Tricktraining..

Sv: Tricktraining..

Jag har ju lagt in dessa filmerna i andra tricktråden också, men kan väl lägga dom här också...

Tränar bugning (vi har kommit längre än så här nu, filmen är för en vecka sedan)
skogstroll

Tränar fotboll (andra gången vi tränar)
skogstroll

skogstroll

Apporterar
luneapport2-1.jpg

Här var det meningen att vi skulle buga, men plocka upp grimskaftet var intressantare...:p
skogstroll

Viftar med frambenen (kan även lite spansk skritt från marken)
skogstroll

Följer handen (utan godis;) )
skogstroll

skogstroll

Skulle du kunna förklara lite mer om "klick" träning? Vad är bra ord att ha som "klickningar" t ex?

Vi måste lära oss att sikta och passa först också....:p
Så är det ju lite långt mellan Åland och Gotland, men vi får väl starta varsitt lag och ha en turnering!

Citerar mig själv:
Det finns många bra sidor där man utförligt förklarar klickerträning, t.ex. http://theclickercenter.com/, det finns även bra böcker i ämnet, Alexandra Kurland har skrivit några bra just om klickerträning med häst .
Men kortfattat går det ju ut på att du lär hästen koppla klickerljudet med belöning, och eftersom du kan vara snabbare och exaktare med klickern, så går det oftast snabbare att lära hästar saker, än med bara röst + godis .

Jag använder en klickerdosa i plast, man kan även använda rösten, men då gäller det att man använder EXAKT samma ord hela tiden, för hästen måste vara säker på att efter klickerordet/ljudet kommer ALLTID belöning. Därför är en klicker bättre, för ljudet är alltid lika, snabbt, exakt, och går snabbare att få ur sig än ett röstkommando.

Sök annars på klicker på sökfunktionen, så får du upp massor.

Jag har först lärt honom följa handen, d.v.s. höll fram handen - han nosade på handen - klick o godis:) . Sen lät jag helt enkelt honom följa handen upp och ner, först långsamt, sen snabbare. Efter ett tag kom han själv på att han skulle vifta med huvudet upp och ner, och nu behöver jag bara vicka lite på ena fingret upp och ner för att han ska göra det.

Jag har lärt min polle yoga :) Tyvär har jag inte tagit några kort.

Min ponny kan åckså Yoga. Åt båda hållen ska nog tillägas åckså :angel:

Jag tränar tricktraining =) och agility;)
http://shetlandsponny.ifokus.se/Sho...2-a7a9-7d1ce94b4a8e&Filename=shettislevad.jpg
http://shetlandsponny.ifokus.se/Sho...a90c-92afe516c5a0&Filename=shettislevad-2.jpg
http://shetlandsponny.ifokus.se/Sho...9b6-94c671ce8cca&Filename=shettiscapriole.jpg

Agilityn så har jag inga bilder i denna data men Shettisen (Roxiti) går
ibland annat igneom Pressenningstunlar som är fylda med Rök från
rökmaskin hoppar igenom ridåer med Avspärrningsband (rödvita plastband)
och hon går på Vippbrädor, Paketeras in i Pressäningar, Hoppar Avspärrningsband.

/mvh AnTeX (Anton Lundström)

Ååå va gullig!!!:love:
Vill också ha:d
Haha... Min häst skulle bara missbruka om jag lärde henne att stegra sig :) Hon kom på när hon var på kliniken sist att hon kunde stegra sig:p :p Inte kul!!!

Men det här med att lära hästen buga. Hur får jag henne att backa med bakbenen? Vi har visseligen bara övat nån enstaka gång hittils, men hon visar inga indikationer på att vilja backa. Däremot välta omkull :angel: Jag är inte säker på om hon kanske tror att hon inte Får flytta nån fot, eller om hon bara inte har tänkt så långt ännu.

såhär ser det ut nu

http://www.youtube.com/watch?v=hM6BmD2OTiY

Men det här med att lära hästen buga. Hur får jag henne att backa med bakbenen? Vi har visseligen bara övat nån enstaka gång hittils, men hon visar inga indikationer på att vilja backa. Däremot välta omkull :angel: Jag är inte säker på om hon kanske tror att hon inte Får flytta nån fot, eller om hon bara inte har tänkt så långt ännu.

Jag har precis samma problem!:confused:

Så var det med min polle i början också, jag gjorde som du och försökte "förbereda" genom att placera benen "Rätt", efter ett tag kom han själv fram till att det ibland blev lättare om man backade någog steg.

Va bra :) Jo, om jag inte parkerar henne rätt så välter hon omkull! :eek: Hästen vet inte sitt bästa, allt för en morot:crazy:

Jag har visserligen inte så stor erfarenhet av det här med bugning, men de hästar jag har lärt/börjat lära buga har efter ett litet tag själva begripit hur man ska ställa sig för att det ska bli så enkelt som möjligt. För en del tar det lite tid.
Vad jag funderade mest på när jag såg din film (den hängde sig efter ca 30 sek :crazy: ) var vad du ger för kommando?
Jag kom att tänka på Allen Pouge när jag såg er. Kolla lite på hans hemsida www.imagineahorse.com Där har det iaf funnits tips. Jag vet itne om han tar betalt för det nu, men för något år sedan hittade jag en hel del nyttiga tips där som har hjälpt mig med fjisisen. Kan vara värt en titt?

såhär ser det ut nu

http://www.youtube.com/watch?v=hM6BmD2OTiY

min häst gör också allt för godis.. men jag lyckades lära honom det genom att ta det LUGNT, ge honom tid att hitta balansen. jag hjälpte honom genom att hålla upp hoven och föra den LÅNGSAMT bakåt så han fick en chans att rätta till sin egen vikt och balans.. det går, men man får ta det lilla lugna..

Den är faktiskt bara tretti sekunder, vet inte vad som hänt med den :crazy: Änsålänge ger jag inget kommando alls. Nu har jag gjort så att jag bara lyfter benet på högersidan och bara gör det andra på vänstersidan. Igår när jag stod på vänster sida och höll i en morot bugade hon spontant :love: så det är nog läge att komma på ett kommando snart...

Jag tror hon kommer lugna ner sig automatiskt, det är redan bättre. Efter att ha tappat balansen två tre ggr kom hon på att det inte är smart att stoppa in huvudet för långt:angel:

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat