Tricktraining..

Sv: Tricktraining..

Jag tror hon kommer lugna ner sig automatiskt, det är redan bättre. Efter att ha tappat balansen två tre ggr kom hon på att det inte är smart att stoppa in huvudet för långt:angel:

haha, vissa hästar lär det sig den hårda vägen, inklusive min häst.. :angel:

Inte ngn som har lärt sin Häst att lägga sig ner?
eller vet ngn bra sida man kan läsa på
skulle va intreserad ifall ngn som har det kan förklara hur den har gått till väga:) :)

Jag har inte lärt mina, men har planer på det....:p I alla fall, om din häst kan kompliment, d.v.s. gå ner på båda framknäna, borde det inte vara så svårt att gå vidare därifrån.

Ett annat sätt, som beskrivs i A. Kurlands bok om klickerträning, är att använda sig av "targeting", d.v.s. man lär hästen att med nosen följa en "target", kan vara din hand, ett spö el.dyl. Då ska man imitera hur hästen beter sig när den ska ligga ner, d.v.s. man ska låta hästen följa targeten runt på en snävare och snävare cirkel, med nosen längre och längre ner - till slut börjar hästens ben vika sig, och då klickar man och belönar. Sen kräver man mera och mera innan man klickar, och tillslut ligger hästen ner.
Jag har som sagt inte provat själv, men tycker metoden låter logisk, det är ju heller inget tvång inblandat:) .

Är det någon som kan förklara hur jag ska lära ut kompliment?
Han kan buga från båda hållen (med lite hjälp)..

ska försöka se vad jag kan göra tack så mkt=D

hon e vill jättejärna hjälpa till när man tränar men hon fattar inte riktigt vad hon ska göra:P hihi men vi tränar vidare=D

Jag har gjort likadant där, låtit hästen följa handen ner och rakt bakåt, då måste hästen böja båda frambenen för att kunna följa. Men jag är inte helt klar med det ännu, jag har inte fått hästen att ligga kvar så och har inte det på kommando ännu, men det är på god väg!

Var hittar man sidor där man kan läsa om övningar där man lägger hästen ner? Jag har letat som en tok men jag hittar bara inte..?! :confused:

OJ jag såg där uppe att det var svarpå min fråga *läser intresserat* tack!

Senast ändrad:

Men det där med klick-träning är väl det man använder på hundar? Ballt att det används med hästar också!

Har ännu inga filmer, jag är så dålig på datorer och manicker. Har en del bilder på min hemsida om någon vill kika www.ryrvik.se
Bl.a. apportering, stoppa boll i en korg, vinka, pussas, sätta på sig grimman själv, självbehärskning m.m.
Tränar själv mycket klickertärning med hund (driver en hundskola med den inriktningen) och kör samma på häst.

Är det något man har, så har man i alla fall roligt :bump: :banana:

*KL
Har lite frågor om det här med tricktraining.
Har en häst som är väldigt skjåpig av sig. Han är rädd för det mesta nya saker och speciellt saker på marken. mest grimskaft, slangar och sånt som ser ut som ormar, så att plocka upp grimskaft skulle nog ta ett litet tag.
Kan man lära en sån här häst trick också?
Har försökt lära honom att ta ner huvudet mot marken, för början till bugning, men han fattar inte. Och efter ett par godisar tröttnar han och tycker det är roligare att titta på fåglar.
Vill lära honom lite lätta saker i början, för att sedan gå vidare med mer avancerade trick.
har ni något tips på hur man kan lära ut några nya ofarliga trick, till en 17årig lite smått trögfattad häst.
har tidigare stretchat honom, så huvudet mellan knäna kan han sen tidigare, för att få sig en munsbit.

Sen undrar jag vad extakt en klicker är?!
Vore väldigt tacksam om någon förklarade ingående, för jag tror jag villade bort mig någonstans på vägen.

tacksam för svar, och ledsen för trådkapning.

Hej!

Jag har gjort så att jag har lärt in target (sätta mulen på någonting och få belöning) sedan kör jag samma princip på obehagliga saker. Klick för titt, klick för närmande, klick för framsträckt huvet, klick för mule på o.s.v. Fördelen är att hästen tar det i sin takt utan att man pressar eller lockar. För mig har det funkat. Har också låtit hästarna skapa ljud och få klick för det, tex prassla med påse, gå på pressenning, trampa på plankgolv osv.
Har hjälp till att lastträna med target och det har verkat funka fint.

Om hästen tröttnar är kriterierna (vad man kräver för att ge belöning) säkert för höga. Sedan blir de dessutom trötta i huvudet av detta sättet att jobba. De måste tänka själv. :D

och så detta med Klickerträning... Det låter avancerat men det är eg. inte så svårt.

Kort om klickerträning.
Klicker är en plastdosa med en metallplatta i. Om man trycker på den låter det ett metalliskt "klick". Den är effektiv för att den är kort (inte bra, duktig häst, du är så fiiiiin..) den är tydlig (avviker från vårt dagliga prat) och den har en pedagogisk effekt på användaren (man är noggrannare innan man trycker än när man haspar ur sig ett berömmande ord.)
Klickerdosan har gett namn till ett tänkesätt runt djurträning. Men man behöver inte använda en klicker för att bedriva klickerträning och man behöver inte bedriva klickerträning för att man använder en klicker. Många använder klickern i stället för "bra" och det är ok men inte klickerträning i ursprunglig mening.

Grundtänket i klickerträning är:
- utgå från frivilliga beteenden, där hästen själv bjuder på beteenden
- använder sig av belöning (av det man vill ha), undanhållande av belöning (detta ger ingen belöning) och ignorering (man ger ingen respons på ett beteende)
- man än vänder systematiskt en inlärd förstärkare (tex klick, vissla, eller bra. Tydligt och inte en blandning mellan olika haranger av ord som vi fattar men hästen kanske inte riktigt förstår)
- man utgår från det man ser (inte vad hästen tänker eller känner för vi VET inte det. Vi antar, tror och har teorier men vi VET inte och ofta har vi ju fel :crazy: )

I träningssituationen har man att tänka på:
- timing (hur precist markerar jag det beteende jag vill ha. Är jag för tidig eller för sen kan jag faktiskt träna något helt annat än vad jag tänkt.)
- kriterier (vad är det jag kräver för att belöna. Har jag för höga ger djuret upp, har jag för låga blir det oftast svårt att gå vidare. Måste vara dynamiska...)
-förstärkningsfrekvens (hur snabbt går det mellan belöningarna. man försöker lägga upp träningen så att den blir så hög som möjligt dvs störningsfri, att man ger belöningen på ett sätt så att djuret kan upprepa beteendet så snabbt som möjligt m.m.)
- förstärkningskvalité (att det man belönar med verkligen ÄR en belöning, att djuret gillar det. Ger man kanske morot fast hästen helst vill ha äpple eller något annat... eller tvärt om)

Kortare sammanfattning :crazy:; man belönar det beteenden man vill ha och man låter bli att locka och pocka...

Antagligen blev du inget klokare :confused: .

Kan bara rekommendera det å det starkaste. Jag blir helt förstummad ibland hur snabbt och lätt man kan forma hästens beteenden bara genom att stå rakt upp och ned... Hur kloka de är och då blir jag ledsen när jag tänker på hur många hästar som tränas genom "hugg och slag" och blir kallade "dumma häst j-vel".

En bra bok om du vill läsa mer är "Klickerträning för din hund" Morten Egtvedt. Även om det handlar främst om hund så är principerna de samma oavsett djur (bara man har ryggrad :D )

Fråga igen om det är något du undrar :bump: .

Mvh
Ann-Louise

Senast ändrad av en moderator:

Hej igen.... ordningen...

Jag börjar med att lära multarget (sätta mulen på någonting och få belöning) som första övning. Det är lätt för hästen att förstå och det är lätt för tränaren att hantera. Man kan ta vad som helst som hästen får targeta. Det kan vara en pet-flaska, flugsmälla, en pinne. Genom denna övning lär sig hästen principen och blir "inklickad". När hästen kan det höjer jag den så han sträcker sig efter den, sänker så han får böja sig efter den och så småning om får han följa rörlig target. Jag flyttar och hästen "följer efter" med mulen på. Ser kul ut som om man hade hästen i en tråd :D .

Nästa övning jag brukar köra är att putta boll med nosen. Har hästen targetat förut kan man hålla i bollen någon gång och sedan lägga den på marken...

Tredjeövning är nog att shejpa (forma) ner mulen till marken.

Fjärde övningen är oftast självkontroll, position. Då skall hästen behärska sig och inte försöka ta morot i handen om den inte serveras och inte dyka på fickan om man prasslar i den. Försöker hästen - ignorera (Stäng handen!!! annars belönar han ju sig själv ;-D) och minsta tendens att dra sig tillbaka - belöna. Placera då belöningen närmre hästens kropp så att du inte belönar honom fram mot dig.

Sedan lär jag in resten i vilken ordning som helst!
Kul kul kul....Nu måste jag ut och träna :bump: ! Man blir lite inspirerad när man sitter och skriver. Håller precis på att få till en kul grej med en av mina hästar. Han tar en boll och går och lägger den i en korg. Ska införskaffa basketkorg i dag!!!! :banana:

Oj, långt och bra svar. vet inte om allt gick in i huvudet bara :p

Men ett klickerljud som man gör själv. har du något tips på det? jag brukar bara berömma honom med ett "braaa!" och kanske en godis om han är riktigt duktig.
tror han skulle dö om det började klicka helt plötsligt, han hatar ljud som knäpper.

Vi var ute på en åker härom dagen, och jag hittade en pinne. Höll den framför honom och när han nosade på den berömde jag honom med ett "braaa", och han fick en godisbit. Var det fel kommando? Han var väldigt intresserad av den där pinnen sen i alla fall.
Försökte göra samma sak med en stol han var rädd för, men han ville inte nosa på den. Men fick en godisbit och massor av beröm när han väl gjorde det till slut. Och då slutade vi med det och gick in i stallet.
Är det bra att göra såhär? stolen står precis utanför stallet, så jag brukar få honom att nosa på den innan han går in. Kan han koppla ihop intagningen med obehag nu? Borde jag jobba med stolen helt "fristående" från stallet och tryggheten?

det känns som om man måste tänka efter väldigt länge innan man börjar med något, för att det inte ska bli fel. Vilket det gärna blir i alla fall tillslut. allt tolkas ju olika.

Vill få honom att plocka upp någonting från marken, men vet inte vad det skulle vara, eftersom han är rädd för saker på marken.
Tror han har blivit lite slagen innan jag fick honom, för han är väldigt stissig och sådär. Även ormbiten möjligtvis, eftersom långa slangar och rep på marken är farliga.

han kan i alla fall stanna när jag säger till, och väntar duktigt på maten tills han får ett varsegod :p

men jag vill lära honom buga. Var är första steget i bugning?
Startar man direkt med att få huvudet bakom knäna, eller räcker det med att huvuet åker ner? Om jag lär honom buga, kan jag få problem när jag ska stretcha honom i stallgången då? Vill gärna inte ha en sprattlande häst fastsatt i gången.

Tack så mycket för svaren hitills! Väldigt bra :bow: :banana:

Jag tränar tricktraining =) och agility;)
http://shetlandsponny.ifokus.se/Sho...2-a7a9-7d1ce94b4a8e&Filename=shettislevad.jpg
http://shetlandsponny.ifokus.se/Sho...a90c-92afe516c5a0&Filename=shettislevad-2.jpg
http://shetlandsponny.ifokus.se/Sho...9b6-94c671ce8cca&Filename=shettiscapriole.jpg

Agilityn så har jag inga bilder i denna data men Shettisen (Roxiti) går
ibland annat igneom Pressenningstunlar som är fylda med Rök från
rökmaskin hoppar igenom ridåer med Avspärrningsband (rödvita plastband)
och hon går på Vippbrädor, Paketeras in i Pressäningar, Hoppar Avspärrningsband.

/mvh AnTeX (Anton Lundström)

ajg e kär i din shettis :love:

finns det ingen som vet hur man tränar trick utan godis då? NH ska ju handla om att vara ranghög gentemot hästen och att ge bort sin mat är väl inget för en ranghög häst? jag har själv ingen aning, den enda jag har lärt trick är en border collie, och hon gör alla trick samtidigt när man tar fram godiset :o

Nä, det är mycket... Det är själva grunden så kan man väl blanda och ge som man vill...:D

Ett kort "Bra" funkar fint jag använder det på en av mina för han funkar bra med dem. Smälla/smacka med tungan... om den inte tar det som ett tecken på att han skall springa.. :p

Vad gäller pinnen så funkar det bra som en target. Jag brukar hålla den lite vid sidan av huvudet så att hästen själv får sätta mulen på. (En del sätter pinnen mot hästens mule och klickar - det tycker jag inte får samma effekt som om hästen gjort valet. )

När hästen targetar bra brukar jag välja ett föremål som jag sedan vill att han skall apportera. Börja med den som target (något klick) och sedan hålla inne med klicket. Då kommer ett läge då hästen oftast tar i lite till. Det belönas. Klick hålls inne igen och så småning om känner man tänder mot, Då är det det som förstärks och så slutligen kommer bettet över/gripandet. Det är samma som när man kör plockövningar på hund. På mina hästar har det gått buslätt. Snabbare än med hundarna faktiskt.
Har din häst väl börjat gripa om den och kan hålla kommer han sen att plocka upp den från marken - med glädje! - och även hämta när du kastar.....

Vad gäller stolen så kan du ju se på hästens beteende. Blir den mer påverkad eller mindra påverkad? Det avgör om träningen har tänkt effekt eller om den får fel....

Jag brukar trösta mig med att det är beteenden. De kan formas åt ena eller det andra hållet och ändras. Hästar har dock mindre benägenhet för utsläckning (att beteendet försvinner om det inte förstärks) så man kanske få dras med en del "buggar i programmet" :rofl: .

Låter om din häst är jätteduktig som kan vänta på varsågod!!! Det kan inte mina marodörer :p

Många lär in bugning med att lyfta benet och använda ett grimskaft runt samtidigt som man lockar neråt bakåt med morot. Jag är lite rädd för att jag inte kan hantera det för jag tror att jag i något läge kommer att pressa hästen över hans komfortabelgräns.... Dessutom tränar jag oftast själv och med den tekniken bör man vara två. Jag har lärt min häst lyfta benet upp under sig och targeta bakåt för att få backningen. Tror det är svårt.... Funderar på att lära honom någon knätarget som succesivt kan sänkas.... :confused: Vet inte än...
Bugningsfrågan och ev. problem finns säkert många bättre skickade som kan svara på.

Hoppas du går ut och testar. Hade varit roligt att höra hur det funkar för dig:) !!!! Du måste berätta i så fall!!!

Det går säkert att träna utan godis men då får man jobba med negativ förstärkning. (Trycket försvinner när du gör det jag vill.....) Fast eftersom jag själv helst vill jobba med positiv förstärkning (ge hästen något den vill ha) och klickertänk så har inte jag försökt.
Själv kan jag inte säga att jag känt av något rangproblem/ledarskapsproblem genom att ge godis, snarare tvärt om. Det beror ju på hur och för vad de får godis... Om de får för att de kräver eller om de får för att de har gjort ett jobb....:) .

Senast ändrad av en moderator:

Det går säkert att träna utan godis men då får man jobba med negativ förstärkning. (Trycket försvinner när du gör det jag vill.....) Fast eftersom jag själv helst vill jobba med positiv förstärkning (ge hästen något den vill ha) och klickertänk så har inte jag försökt.
Själv kan jag inte säga att jag känt av något rangproblem/ledarskapsproblem genom att ge godis, snarare tvärt om. Det beror ju på hur och för vad de får godis... Om de får för att de kräver eller om de får för att de har gjort ett jobb....:) .

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat